Ten aanzien van het laatste punt kan onder andere opgemerkt worden, dat in de loop der jaren als gevolg van voortschrijdende automatisering en wijzigingen op het terrein van belastingheffing, de instrumentatie van de afdeling Belastingen is uitgegroeid tot een complex van min of meer losstaande systemen. Zo zijn er op dit moment 6 verschillende systemen in gebruik. Elektronische communicatie tussen een aantal van die systemen is technisch niet mogelijk. Hierdoor dient bij het voor bereiden van aanslagen en het bewaken van debiteuren extra (handmatige) inspanningen geleverd te worden, om een en ander op tijd te realiseren c.q. voldoende te waarborgen Ten gevolge van bovengenoemde knelpunten en de technologische gedateerdheid van de huidige informatie systemen is het bovendien moeilijk tijdig zinvolle en betrouwbare beleidsinformatie te presenteren. 2INSCHAKELING EXTERN ADVIESBUREAU De termijn, van minder dan één jaar, om tot een verantwoorde keuze en implementatie van een nieuw systeem te komen, is te kort om het vervangingstraject volledig door de bestaande organisatie (i.e. de afdeling Belastingen) te laten uitvoeren. Daarnaast speelt ook het hoge afbreukrisico van dit project een belangrijke rol bij de door ons gekozen aanpak. Voor iedere maand dat de aanslagen voor bijvoorbeeld OGB en Rioolrechten (in totaal ca. 35 miljoen) 'te laat' worden opgelegd wordt een rente verlies van ca. f 250.000,geleden. Om deze redenen is aan twee externe adviesbureaus gevraagd om in de vorm van een offerte een Plan van Aanpak te schetsen gericht op implementatie van een nieuw belastingen-systeem per 1 januari 1994. Op grond van de inhoud van de offerte en de positieve ervaringen in twee vorige projecten (Sociale Dienst-systeem en het Financieel Informatie-systeem) hebben wij voor de aanpak van Upgrade Advies BV uit Hoofddorp gekozen. 3. GLOBAAL PLAN VAN AANPAK Het door Upgrade gepresenteerde Plan van Aanpak is in grote lijnen vergelijkbaar met de aanpak van de eerder genoemde projecten. Die aanpak is succesvol gebleken. De projecten zijn binnen de gemaakte afspraken (tijd, 2 kwaliteit, budget) en met een breed draagvlak in de organisatie uitgevoerd en afgerond. Het plan van Upgrade voorziet in de instelling van een projectorganisatie die tot taak heeft: - selectie van een passend geautomatiseerd systeem; - aangeven van de (administratief) organisatorische kaders waarin een dergelijk systeem geëxploiteerd moet worden; installatie en implementatie van de aangeschafte hulpmiddelen technisch (machines, netwerk, etc.); logisch (parametrisering, procedures, etc.); - implementatie van die (administratief) organisatorische kaders; 4PROJECTORGANISATIE In een door Upgrade uitgevoerd verkenningsonderzoek zijn de knelpunten in de huidige situatie geïnventariseerd, en is de gewenste situatie, alsmede het migratiepad om die situatie te bereiken, gedefinieerd. Kortheidshalve verwijzen wij u naar het ter inzage gelegde verkenningsrapport. Vanwege de korte termijn waarbinnen een en ander dient plaats te vinden hebben wij besloten, vooruitlopend op de bestuurlijke besluitvorming, een projectorganisatie volgens de aanbevelingen van Upgrade in te richten. Het migratie-traject is gefaseerd. Aan de fasering is een zeer strakke doch haalbare planning gekoppeld. Door de concrete produkt-omschrijvingen per fase en de heldere toedeling van verantwoordelijkheden binnen de projectorganisatie, zijn de mogelijkheden voor de opdrachtgever het project (bij) te sturen gewaarborgd. 5. KREDIET Uiteraard zijn aan de planontwikkeling, aanschaf en implementatie van een nieuw heffingensysteem kosten verbonden. In totaal is voor dit project een krediet benodigd ad f 2.250.300,Voor een specificatie van dit krediet verwijzen wij u naar het, met het oog op de komende contractonderhandelingen, vertrouwelijk ter inzage gelegde berekeningsmodel met toelichting. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 334