de Vereniging "Leeuwarder Watersport", gevestigd te
Leeuwarden;
de Stichting "De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven"geves
tigd te Leeuwarden (alléén tegen de onttrekking aan het
openbaar verkeer van het westelijk deel van de Jachtha
venlaan)
de heer H.J. Beimawonende te Warga;
zeilmakerij J. Elzenga te Leeuwarden;
cw Blauw Wit '34, gevestigd te Leeuwarden.
De bezwaarschriften, welke u aantreft bij de ter inzage
gelegde stukken, zijn derhalve ontvankelijk. Hieronder
vindt u een weergave van de bezwaren en ons commentaar
daarop, waarbij eerst zal worden ingegaan op de in alle
bezwaarschriften naar vorengebrachte mindere bereikbaarheid
van het achterliggende gebied en de daaruit te verwachten
gevolgen en vervolgens op de door de reclamanten overigens
nog genoemde punten.
AAlle reclamanten
De bezwaren richten zich er met name tegen, dat door de
onttrekking aan de openbaarheid automobilisten en fiet
sers, met bestemming de bezwaar aantekenende instan
ties/personen, moeten omrijden. Hierdoor wordt de be
reikbaarheid minder c.q. belemmerd, danwel is er sprake
van een isolement. De te verwachten gevolgen daarvan
zijn leegloop van de jachthaven, het dreigende mislukken
van een aldaar startend scheepstechnisch bedrijf, omzet
verlies en daling economische waarde van een zeilmakerij
aldaar en de doodsteek voor een bloeiende voetbalvereni
ging. Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het
volgende op.
De route voor het gemotoriseerd verkeer via de verlengde
Langdeelstraat wordt, althans komend uit het noorden en
het westen van de stad, inderdaad langer (plm. 2 km); in
tijd gerekend maakt dit echter weinig uit. De route via
de Tjalkstraat voor het langzaam verkeer wordt niet of
nauwelijks langer. Wel wordt op deze wijze bereikt, dat
de Tjalkstraat veiliger wordt en dat de Schepenbuurt
wordt ontlast van het vele (auto-sluipverkeer door deze
wijk. Naar onze mening geldt voorts voor de jachthaven,
dat het enigszins moeten omrijden niet doorslaggevend is
voor het eventueel kiezen van een ligplaats in een
jachthaven elders. Factoren als vaargebied, kosten,
entourage en capaciteit zijn veeleer (mede) bepalend.
Een eventuele leegloop in de toekomst zou kunnen worden
veroorzaakt, doordat in diverse omliggende plaatsen
steeds meer jachthavens worden aangelegd.
2
B. De Vereniging "Leeuwarder Watersport" en de Stichting
"De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven"
De (overige) bezwaren van deze reclamanten richten zich
tegen het feit, dat aangaande de gemeentelijke plannen
geen informatie is verstrekt aan c.q. geen vooroverleg
is gepleegd met belanghebbenden. Verder wordt de nieuwe
route voor met name fietsers uitermate gevaarlijk ge
acht. Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het
volgende op.
Op 4 april 1991 en op 10 april 1991 zijn via adverten
ties in de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad
informatie-bijeenkomsten over de gemeentelijke plannen
aangekondigd. Deze bijeenkomsten zijn gehouden op res
pectievelijk 9 april 1991 (bedoeld voor iedereen ten
noorden van de spoorlijn) en 16 april 1991 (bedoeld voor
iedereen ten zuiden van de spoorlijn)In de laatstbe
doelde advertentie wordt ook medegedeeld, dat de Jacht
havenlaan voor het gemotoriseerd verkeer alleen via de
verlengde Langdeelstraat bereikbaar zal worden.
Met betrekking tot de veiligheid van het langzaam ver
keer kan worden gesteld, dat dit verkeer slechts eenmaal
de nieuwe verbindingsweg tussen de Jachthavenlaan en de
Greunsweg behoeft over te steken. Dit is op een plaats
waar (in de buitenbocht) ruim voldoende uitzicht bestaat
op het overige verkeer in beide richtingen. De verkeers
intensiteit op dit weggedeelte is niet zodanig, dat
zulks problemen zal opleveren.
CZeilmakerij J. Elzenga
Reclamant wijst er nog op, dat de bereikbaarheid van
zijn bedrijf wordt aangegeven door middel van een recla
mebord aan de rondweg, verwijzende naar het bedrijf via
de Tjalkstraat en de Jachthavenlaan.
Wij merken hierbij op, dat bedoeld bord op kosten van de
gemeente Leeuwarden verplaatst kan worden naar een
geschikte plaats langs de Aldl&nsdyk.
Dcw Blauw Wit '34
Reclamante noemt nog het lopende onderzoek tussen de
Dienst Welzijn en de vereniging om te komen tot de bouw
van een sporthal op haar complex, hetgeen eens te meer
pleit voor een optimale bereikbaarheid van de Jachtha
venlaan. Wij merken terzake het volgende op.
Voor wat betreft de bereikbaarheid wordt verwezen naar
hetgeen door ons hiervoor onder A. is gesteld. Verder
wordt erop gewezen, dat een vertegenwoordiger van de
3