de Vereniging "Leeuwarder Watersport", gevestigd te Leeuwarden; de Stichting "De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven"geves tigd te Leeuwarden (alléén tegen de onttrekking aan het openbaar verkeer van het westelijk deel van de Jachtha venlaan) de heer H.J. Beimawonende te Warga; zeilmakerij J. Elzenga te Leeuwarden; cw Blauw Wit '34, gevestigd te Leeuwarden. De bezwaarschriften, welke u aantreft bij de ter inzage gelegde stukken, zijn derhalve ontvankelijk. Hieronder vindt u een weergave van de bezwaren en ons commentaar daarop, waarbij eerst zal worden ingegaan op de in alle bezwaarschriften naar vorengebrachte mindere bereikbaarheid van het achterliggende gebied en de daaruit te verwachten gevolgen en vervolgens op de door de reclamanten overigens nog genoemde punten. AAlle reclamanten De bezwaren richten zich er met name tegen, dat door de onttrekking aan de openbaarheid automobilisten en fiet sers, met bestemming de bezwaar aantekenende instan ties/personen, moeten omrijden. Hierdoor wordt de be reikbaarheid minder c.q. belemmerd, danwel is er sprake van een isolement. De te verwachten gevolgen daarvan zijn leegloop van de jachthaven, het dreigende mislukken van een aldaar startend scheepstechnisch bedrijf, omzet verlies en daling economische waarde van een zeilmakerij aldaar en de doodsteek voor een bloeiende voetbalvereni ging. Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het volgende op. De route voor het gemotoriseerd verkeer via de verlengde Langdeelstraat wordt, althans komend uit het noorden en het westen van de stad, inderdaad langer (plm. 2 km); in tijd gerekend maakt dit echter weinig uit. De route via de Tjalkstraat voor het langzaam verkeer wordt niet of nauwelijks langer. Wel wordt op deze wijze bereikt, dat de Tjalkstraat veiliger wordt en dat de Schepenbuurt wordt ontlast van het vele (auto-sluipverkeer door deze wijk. Naar onze mening geldt voorts voor de jachthaven, dat het enigszins moeten omrijden niet doorslaggevend is voor het eventueel kiezen van een ligplaats in een jachthaven elders. Factoren als vaargebied, kosten, entourage en capaciteit zijn veeleer (mede) bepalend. Een eventuele leegloop in de toekomst zou kunnen worden veroorzaakt, doordat in diverse omliggende plaatsen steeds meer jachthavens worden aangelegd. 2 B. De Vereniging "Leeuwarder Watersport" en de Stichting "De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven" De (overige) bezwaren van deze reclamanten richten zich tegen het feit, dat aangaande de gemeentelijke plannen geen informatie is verstrekt aan c.q. geen vooroverleg is gepleegd met belanghebbenden. Verder wordt de nieuwe route voor met name fietsers uitermate gevaarlijk ge acht. Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het volgende op. Op 4 april 1991 en op 10 april 1991 zijn via adverten ties in de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad informatie-bijeenkomsten over de gemeentelijke plannen aangekondigd. Deze bijeenkomsten zijn gehouden op res pectievelijk 9 april 1991 (bedoeld voor iedereen ten noorden van de spoorlijn) en 16 april 1991 (bedoeld voor iedereen ten zuiden van de spoorlijn)In de laatstbe doelde advertentie wordt ook medegedeeld, dat de Jacht havenlaan voor het gemotoriseerd verkeer alleen via de verlengde Langdeelstraat bereikbaar zal worden. Met betrekking tot de veiligheid van het langzaam ver keer kan worden gesteld, dat dit verkeer slechts eenmaal de nieuwe verbindingsweg tussen de Jachthavenlaan en de Greunsweg behoeft over te steken. Dit is op een plaats waar (in de buitenbocht) ruim voldoende uitzicht bestaat op het overige verkeer in beide richtingen. De verkeers intensiteit op dit weggedeelte is niet zodanig, dat zulks problemen zal opleveren. CZeilmakerij J. Elzenga Reclamant wijst er nog op, dat de bereikbaarheid van zijn bedrijf wordt aangegeven door middel van een recla mebord aan de rondweg, verwijzende naar het bedrijf via de Tjalkstraat en de Jachthavenlaan. Wij merken hierbij op, dat bedoeld bord op kosten van de gemeente Leeuwarden verplaatst kan worden naar een geschikte plaats langs de Aldl&nsdyk. Dcw Blauw Wit '34 Reclamante noemt nog het lopende onderzoek tussen de Dienst Welzijn en de vereniging om te komen tot de bouw van een sporthal op haar complex, hetgeen eens te meer pleit voor een optimale bereikbaarheid van de Jachtha venlaan. Wij merken terzake het volgende op. Voor wat betreft de bereikbaarheid wordt verwezen naar hetgeen door ons hiervoor onder A. is gesteld. Verder wordt erop gewezen, dat een vertegenwoordiger van de 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 367