Het migratiesaldo (het verschil tussen degenen die zich vestigen in Leeuwarden en die vertrekken) was met ca. 200 personen eveneens positief. Het woningbestand werd met 314 woningen uitgebreid (vorig jaar 286 woningen)Toegevoegd werden in 1992 totaal 325 woningen (219 nieuwbouw, 106 op een andere manier) (vorig jaar 446), onttrokken 11 (vorig jaar 157 door sloop, verandering bestemming, brand etc). bevolking bevol kingsgroei 1-1 t/m 31-12 woonruim- tevoor- raad groei woon ruimtes 1-1 t/m 31-12 1-1-1988 85.173 123 39.601 752 1-1-1989 85.296 273 40.353 512 1-1-1990 85.569 115 40.865 340 1-1-1991 85.694 710 41.205 286 1-1-1992 86.404 377 41.491 314 1-1-1993 86.781 41.805 Uit de berekening van de woningbehoefte voor de meerjaren- planningslijsten bleek vorig jaar, dat er ca. 350 woningen nieuw gebouwd zouden moeten worden om aan de woningbehoefte te voldoen. Daarbij zouden er gemiddeld 150 woningen aan de woningvoorraad onttrokken moeten worden. De meest recente prognose resulteert in een gewenste nieuwbouwproduktie van 390 woningen. De opvallende stijging in inwonertal is ver antwoordelijk voor dit hogere aantal. Duidelijk is uit de tabel dat: - de gemiddeld positieve trend in de bevolkingsontwikkeling zich voortzet (1992 een groei van 377); het jaar 1991 mag als een piek worden beschouwd; - de groei van het aantal woningen stabiliseert; - de woningbezetting nog steeds daalt. Dit resulteert in een grotere woningbehoefte voor de ge meente Leeuwarden. Het leegstandspercentage van de gemeente wordt momenteel bijgesteld. Dit is mede afhankelijk van de herijking van het woningbestand voor het Centraal Bureau voor de Statis tiek. De leegstand wordt bepaald conform de landelijk gehanteerde CBS-definitied.w.z. gebaseerd op een koppeling van het woningregister met het bevolkingsregis ter. Woningen, waar geen mensen op staan ingeschreven en die niet op een andere manier gebruikt worden, staan dus leeg. 4 Dit geeft afwijkingen met de feitelijke leegstand. Afge sproken is dat de controle van het bestand van Burgerzaken met de gegevens van de corporaties regelmatig zal plaats vinden. Uit de gegevens blijkt dat de leegstand slechts licht is gedaald (3,7Z in plaats van 3,9Z). Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de groei van de woningvoorraad. Begin dit jaar is er een concept "wijk- en dorpsbeschrij vingen" uitgekomen voor de gemeente Leeuwarden. Hierin staan vele basisgegevens (1 januari 1991) op wijkniveau, terwijl ook een analyse is gemaakt van waar (locatie) en in welke sectoren (koop/huur, gestapeld/laagbouw) de leegstand voorkomt. Het rapport is in uw bezit. In de maand april/mei 1993 zal een actualisatie van dit rapport worden gemaakt. Het Besluit Woninggebonden Subsidies Op 1 januari 1992 is zowel voor nieuwbouw als voor verbete ring een nieuwe subsidiemethodiek ingevoerd. In de meerja renplanningslij sten dient rekening te worden gehouden met de mogelijkheden (en onmogelijkheden) die deze subsidieme thodiek biedt. In de Commissie Stadsontwikkeling bent u uitgebreider op de hoogte gebracht van dit Besluit Woning gebonden Subsidies (BWS). Het BWS kent een viertal budgetten: 1) het budget jaarlijkse bijdragen - voor sociale huurwoningen (woningwetwoningen), voor sociale koopwoningen (premiekoop A) en hoogniveau renovatie vooroorlogs; 2) het budget voor plaatselijk verschillende omstandighe den; 3) het budget voor huurverlagingstoeslagen; 4) geldelijke steun voor premiewoningen en huurwoningen van beleggers - de vrije sector met eenmalige bijdrage en de premie huurwoningen. Binnen de toegezegde budgetten zijn uitwisselingen moge lijk, tussen de budgetten echter niet. Deze interne uitwis selingsmogelijkheid biedt de gemeente, met name voor het budget jaarlijkse bijdragen, meer beleidsvrijheid. In de woningwetsector is een vraag naar contingent te zien. Het gaat hierbij met name om sociale huurwoningen voor ouderen en woningen voor jongeren met een baan in een wat hogere huurprijsklasse. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 420