In bovenstaande cijfers is de daling van de gesubsidieerde
nieuwbouw, doordat er minder contingenten beschikbaar
worden gesteld aan de gemeente, nog niet duidelijk waar
neembaar. Het aantal contingenten is echter gedaald in de
afgelopen jaren (1989 nog 267 sociale sector, 109 marktsec
tor; 1990 185 sociale sector, 72 marktsector; 1991 148
sociale sector, 72 marktsector; 1992 108 sociale sector,
inclusief de hoogniveaurenovaties98 marktsector; 1993 201
sociale sector en 121 marktsector). Met name het feit dat
er door de provincie geen rekening is gehouden bij de
verdeelmethodiek voor het jaar 1991 met de hoogniveaureno
vaties heeft voor een sterke daling van het contingent in
de sociale sector gezorgd. Het overleg dat in 1992 is
geweest op zowel ambtelijk als op bestuurlijk niveau over
de verdelingsmethodiek voor de periode 1993-1996 mag als
zeer succesvol worden bestempeld.
Gezien het bovenstaande zal in de meerjarenplanningslijsten
de nadruk komen te liggen op:
1) het stimuleren van de vrije sectorbouw in de koopsec
tor
- ten eerste laagbouw, vrijstaand of twee onder één kap
op diverse kleinschalige kwalitatief hoogwaardige
locaties verspreid over de gemeente;
- ten tweede vrije sectorbouw (koop of huur) gestapeld
in of direct nabij het centrum op "lege" plekken;
2) de bouw van woningwetwoningen. De binnenstad en de
directe nabijheid van de binnenstad biedt, gezien de
ervaringen en de inschrijvingen bij het CRW, een goed
verhuurklimaatVerder kennen de in ontwikkeling zijnde
plannen een relatie met de zorgsector;
3) aandacht voor de bouw van sociale koopwoningen.
Daarnaast zal in de gemeentelijke situatie gebruik worden
gemaakt van instrumenten als verkoop van woningwetwoningen,
stimuleren van een verbeterd stadsbeheer en ingrepen in de
woonomgeving
Marktsector 1994
Onder deze sector vallen plannen in de premiehuur, vrije
sector met eenmalige bijdrage (vseb) en in de ongesubsi
dieerde sector. Het planaanbod zoals hier genoemd zal,
zoals de praktijk heeft geleerd, wegens onvoorziene omstan
digheden, niet volledig kunnen worden uitgevoerd. De ver
wachting is dat ca. 2/3 deel van de plannen daadwerkelijk
gerealiseerd zal worden.
8
Voor de onderstaande plannen zijn initiatieven genomen:
Goutum noord
deelgebied 1
65 woningen (w.v. 12 vseb)
deelgebied 2 t/m 8
40
11
- Noordersingel
12
n
- Zuidergrachtswal
Achter de Hoven
13
II
(premiehuur)
- Camminghaburen
(w.v. 12 vseb)
Sassingastins
18
11
deelgebied 9b
10
n
(vseb)
deelgebied 12
50
n
(deels vseb)
Waterbuurt
10
n
- Westeinde
28
n
(w.v. 20 vseb)
- Aldlfin Winterakoniet
26
n
(premiehuur)
- Troelstrapark
18
n
(w.v. 8 vseb)
- Hempens
6
tt
(w.v. 4 vseb)
- Wirdum
21
n
(w.v. 18 vseb)
- Wijtgaard
8
n
(w.v. 4 vseb)
Totaal
325 woningen
De woningbouw in de dorpen (Lekkum, HempensWirdum, Wijt-
gaard) zal, overeenkomstig het vastgestelde beleid in de
"dorpennota", over een aantal jaren worden verdeeld. In
1993 is gestart met de verkoop van de diverse kavels.
Bovenstaande planopsomming in de marktsector komt neer op
106 woningen met een eenmalige bijdrage, 39 premiehuur en
180 woningen ongesubsidieerd.
Sociale sector nieuwbouw 1994
In totaliteit kent de gemeente een vrij ruime woningmarkt.
De keus voor stimulering van de vrije sectorbouw heeft
gevolgen voor de doorstroming binnen de gemeente. Altijd
blijft er echter behoefte aan nieuwbouw op speciale loca
ties (doordat het niet langer toelaatbaar is de locatie
braak te laten liggen) of voor juist specifieke groepen
bewoners. Deze woningen worden dan in de sociale huursector
gerealiseerd
De bevolkingsprognose geeft een randvoorwaarde aan voor de
uitbreiding van het woonruimtebestand. De groei in het jaar
1992 van de bevolking heeft geresulteerd in een hogere
woningbehoefte dan vorig jaar is berekend. Rekening hou
dende met een planuitval zullen er ca. 200 woningen in de
vrije sector worden gebouwd. Dit geeft bij een totaal te
realiseren nieuwbouwproduktie van ca. 390 woningen (315
uitbreiding, 75 vervanging) ruimte voor de bouw van 190
woningen in de gesubsidieerde sector.
9