Ontwikkeling van het bedrijf Het bedrijf van Terpstra heeft een flinke groei achter de rug. Het is uitgegroeid van een rijwielhandel op wijkni veau tot een rijwielhandel in de ruimste zin van het woord met klanten door heel Friesland. In samenhang daarmee is ook de behoefte aan ruimte toegenomen. Met het oog daarop is destijds de woning Hobbemastraat 1 aangekocht en bij het bedrijf getrokken. De achtererven bij de beide andere panden zijn al eerder volgebouwd. Op de verdieping bleef een woning gehandhaafd. Vanwege de doorzettende groei van het bedrijf en om in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in de branche, werd de behoefte aan betere en meer showmogelijkheden steeds actue ler. De ruimte daarvoor is gevonden in het volledig bebou wen van het achtererf behorende bij genoemd pand en wel in één laag met een afgeplatte kapverdiepingDaarmee kan worden voldaan aan de ruimtebehoefte van ca. 500 m2. Gemeentelijk dpo-beleid In het op 22 maart 1993 door u vastgestelde beleid ten aanzien van wijk- en buurtvoorzieningen en perifere detail handel wordt geconstateerd, dat de "winkel op de hoek" nog steeds een belangrijke rol kan spelen, maar dat het gemeen telijk beleid zich meer richt op de instandhouding van een voldoende fijnmazige verzorgingsstructuur van buurt- en wijkwinkelcentra dan op het behoud van de individuele buurt)winkelVanuit die optiek is een meer dan marginale uitbreiding niet wenselijk. Die marge ligt doorgaans op 10Z. Tegen een ruimere marge hoeft evenwel geen bezwaar te bestaan, zolang er maar geen sprake is van een onevenredige aantasting van het woonklimaat. Ten opzichte van de oor spronkelijke oppervlakte bedroeg de eerste uitbreiding royaal meer dan 10Z (ca. 50Z). Tot bezwaren uit de omgeving heeft die uitbreiding destijds niet geleid. Ten opzichte van het vergrote bedrijf is de voorgestelde uitbreiding ruim 30Z. Op de vraag of overschrijding van de marge van 10Z acceptabel is, gaan wij hierna in. Effect op het woonklimaat a. ten opzichte van aangrenzende woningen Het bedrijf ligt aan het plein dat wordt gevormd door de samenkomst van de Hobbemastraat en de RuysdaelstraatHet wordt door een brede steeg gescheiden van de woningen Hobbemastraat 9 t/m 15. Via de steeg is een opslagruimte van derden bereikbaar. Er zijn geen activiteiten van de rijwielhandel via de steeg. De panden Hobbemastraat 13 en 5 vormen bouwkundig één geheel. 2 De eigenaar woont boven de winkel op nummer 5. Deze woning blijft gehandhaafd. Het pand Hobbemastraat 1 staat haaks op de andere panden. De tuin van de woning Ruysdaelstraat 25 grenst aan het pand Hobbemastraat 1. Het in gebruik nemen van (de begane grond van) het pand Hobbemastraat 1 ten behoeve van dit bedrijf heeft geen nadelig effect op het woonklimaat van Ruysdaelstraat 25 en Frans Halsstraat 32. Er is namelijk sprake van gevels zonder raamopeningen. Verlies van de woonfunctie heeft geen directe invloed op het aangrenzende wonen. Tegen een wijziging van de functie hebben wij dan ook geen overwegende bezwaren. b. de achtererfsituatie De woningen Frans Halsstraat 32 t/m 38 grenzen met de tuinen aan het achtererf behorende bij het bedrijf. Ze worden daarvan gescheiden door een ca. 1.00 meter brede steeg. Het bouwplan voorziet in een uitbreiding zonder raamopeningen. Aantasting van privacy is dan ook niet aan de orde. Het ter plaatse geldende bestemmingsplan laat (bij wonin gen) bijgebouwen toe met een oppervlakte van maximaal 31 m2 (inclusief 10Z vrijstelling) en een maximale goot-, c.q. boeihoogte van 3.00 meter, al dan niet voorzien van een kap met een helling van maximaal 60 graden. Het volbouwen van het gehele achtererf heeft geen directe invloed op het aangrenzende woonklimaat. Overigens merken wij ter vergelijking op, dat de voor schriften behorende bij genoemd bestemmingsplan bij vrij stelling (artikel 3, lid c sub 3) voor winkels op de begane grond tot maximaal 100 m2 aan bijgebouwen toelaten, mits het woonmilieu in het omliggende gebied niet onevenredig wordt aangetast. Het aangepaste bouwplan voorziet ten opzichte van de aan grenzende achtererven in een bijgebouw in één bouwlaag met een goothoogte van ca. 3.00 meter en een dakhelling van 45 graden. Het plan blijft daardoor in dat opzicht binnen de gestelde grenzen. De tuinen bij de woningen Frans Halsstraat 32 t/m 38 liggen op het westen, zijn ruim 11.00 meter diep en ruim 5.00 meter breed. Op de achtererven bij de woningen 34 t/m 38 staan over de volle lengte bijgebouwen. Achter de achterer ven loopt een steeg van ca. 1.00 meter breed. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 440