Ontwikkeling van het bedrijf
Het bedrijf van Terpstra heeft een flinke groei achter de
rug. Het is uitgegroeid van een rijwielhandel op wijkni
veau tot een rijwielhandel in de ruimste zin van het woord
met klanten door heel Friesland. In samenhang daarmee is
ook de behoefte aan ruimte toegenomen. Met het oog daarop
is destijds de woning Hobbemastraat 1 aangekocht en bij het
bedrijf getrokken.
De achtererven bij de beide andere panden zijn al eerder
volgebouwd. Op de verdieping bleef een woning gehandhaafd.
Vanwege de doorzettende groei van het bedrijf en om in te
kunnen spelen op de ontwikkelingen in de branche, werd de
behoefte aan betere en meer showmogelijkheden steeds actue
ler. De ruimte daarvoor is gevonden in het volledig bebou
wen van het achtererf behorende bij genoemd pand en wel in
één laag met een afgeplatte kapverdiepingDaarmee kan
worden voldaan aan de ruimtebehoefte van ca. 500 m2.
Gemeentelijk dpo-beleid
In het op 22 maart 1993 door u vastgestelde beleid ten
aanzien van wijk- en buurtvoorzieningen en perifere detail
handel wordt geconstateerd, dat de "winkel op de hoek" nog
steeds een belangrijke rol kan spelen, maar dat het gemeen
telijk beleid zich meer richt op de instandhouding van een
voldoende fijnmazige verzorgingsstructuur van buurt- en
wijkwinkelcentra dan op het behoud van de individuele
buurt)winkelVanuit die optiek is een meer dan marginale
uitbreiding niet wenselijk. Die marge ligt doorgaans op
10Z.
Tegen een ruimere marge hoeft evenwel geen bezwaar te
bestaan, zolang er maar geen sprake is van een onevenredige
aantasting van het woonklimaat. Ten opzichte van de oor
spronkelijke oppervlakte bedroeg de eerste uitbreiding
royaal meer dan 10Z (ca. 50Z). Tot bezwaren uit de omgeving
heeft die uitbreiding destijds niet geleid.
Ten opzichte van het vergrote bedrijf is de voorgestelde
uitbreiding ruim 30Z. Op de vraag of overschrijding van de
marge van 10Z acceptabel is, gaan wij hierna in.
Effect op het woonklimaat
a. ten opzichte van aangrenzende woningen
Het bedrijf ligt aan het plein dat wordt gevormd door de
samenkomst van de Hobbemastraat en de RuysdaelstraatHet
wordt door een brede steeg gescheiden van de woningen
Hobbemastraat 9 t/m 15. Via de steeg is een opslagruimte
van derden bereikbaar. Er zijn geen activiteiten van de
rijwielhandel via de steeg. De panden Hobbemastraat 13 en
5 vormen bouwkundig één geheel.
2
De eigenaar woont boven de winkel op nummer 5. Deze woning
blijft gehandhaafd.
Het pand Hobbemastraat 1 staat haaks op de andere panden.
De tuin van de woning Ruysdaelstraat 25 grenst aan het pand
Hobbemastraat 1.
Het in gebruik nemen van (de begane grond van) het pand
Hobbemastraat 1 ten behoeve van dit bedrijf heeft geen
nadelig effect op het woonklimaat van Ruysdaelstraat 25 en
Frans Halsstraat 32. Er is namelijk sprake van gevels
zonder raamopeningen. Verlies van de woonfunctie heeft geen
directe invloed op het aangrenzende wonen.
Tegen een wijziging van de functie hebben wij dan ook geen
overwegende bezwaren.
b. de achtererfsituatie
De woningen Frans Halsstraat 32 t/m 38 grenzen met de
tuinen aan het achtererf behorende bij het bedrijf. Ze
worden daarvan gescheiden door een ca. 1.00 meter brede
steeg. Het bouwplan voorziet in een uitbreiding zonder
raamopeningen. Aantasting van privacy is dan ook niet aan
de orde.
Het ter plaatse geldende bestemmingsplan laat (bij wonin
gen) bijgebouwen toe met een oppervlakte van maximaal 31 m2
(inclusief 10Z vrijstelling) en een maximale goot-, c.q.
boeihoogte van 3.00 meter, al dan niet voorzien van een kap
met een helling van maximaal 60 graden.
Het volbouwen van het gehele achtererf heeft geen directe
invloed op het aangrenzende woonklimaat.
Overigens merken wij ter vergelijking op, dat de voor
schriften behorende bij genoemd bestemmingsplan bij vrij
stelling (artikel 3, lid c sub 3) voor winkels op de begane
grond tot maximaal 100 m2 aan bijgebouwen toelaten, mits
het woonmilieu in het omliggende gebied niet onevenredig
wordt aangetast.
Het aangepaste bouwplan voorziet ten opzichte van de aan
grenzende achtererven in een bijgebouw in één bouwlaag met
een goothoogte van ca. 3.00 meter en een dakhelling van 45
graden. Het plan blijft daardoor in dat opzicht binnen de
gestelde grenzen.
De tuinen bij de woningen Frans Halsstraat 32 t/m 38 liggen
op het westen, zijn ruim 11.00 meter diep en ruim 5.00
meter breed. Op de achtererven bij de woningen 34 t/m 38
staan over de volle lengte bijgebouwen. Achter de achterer
ven loopt een steeg van ca. 1.00 meter breed.
3