Daardoor, door de goothoogte van 3.00 meter en de dakhel
ling van 45 graden bij een maximale hoogte van ca. 5.70
meter, is er in geringe mate sprake van beperking van zon-
toetreding in het meest westelijke deel van de tuin. Die
beperking doet zich ook nog slechts voor in het voorjaar en
in het najaar.
Ook is in onze ogen de verschijningsvorm niet zodanig, dat
kan worden gesproken van een ernstige inperking van of het
bederven van het uitzicht. Bovendien is er sprake van een
normale situatie in een stedelijk gebied waar enige inper
king van zontoetreding normaal is.
Wij zijn dan ook van mening, dat realisering van het bouw
plan niet leidt tot een onevenredige aantasting van het
woonklimaat van de bewoners van de woningen Frans Hals
straat 32 t/m 38.
Overleg met omwonenden
Naar aanleiding van het eerste ingediende bouwplan en
daartegen geuite bezwaren door een aantal omwonenden,
hebben wij nader overleg gevoerd met beide partijen. De
laatste keer is dat gebeurd naar aanleiding van een eerste
behandeling in de commissie Stadsontwikkeling op 27 april
1993. Terpstra heeft zich daarin bereid verklaard het
bouwplan zodanig aan te passen, dat de dakhelling van de
kapverdieping van het bijgebouw wordt verlaagd van 60 naar
45 graden. Daardoor worden de door de bewoners gevreesde
negatieve effecten op het uitzicht en de zontoetreding
verder beperkt. Eerder had Terpstra zijn bouwplan al aan
gepast van twee volledige bouwlagen naar één bouwlaag met
een kapverdieping onder een helling van 60 graden.
De bewoners volharden ondanks de tweede aanpassing in hun
bezwaren. Zij willen niet verder gaan dan tot het accepte
ren van een bijgebouw in één bouwlaag tot een hoogte van
3.00 meter en met een plat dak. Deze bezwaren volgen hier
na
Bezwaren bewoners
Tegen het bouwplan is bezwaar ingediend door de bewoners
van de panden Frans Halsstraat 34 t/m 38. De bezwaren
hebben zowel betrekking op de functiewijziging als op het
bouwplan.
Hierna volgen de argumenten met daarbij een korte reactie
van onze kant.
Volgens de bewoners zijn de functieverandering van enkele
jaren geleden en het bouwplan in strijd met het ter plaatse
geldende bestemmingsplan.
4
Wij merken daarover op, dat strijd met het bestemmingsplan
niet wil zeggen, dat een vergunning sowieso moet worden
geweigerd. Het gaat er in het concrete geval om of er,
nadat de verschillende belangen tegen elkaar zijn afgewo
gen, wel of geen aanleiding is om mee te werken aan een
procedure op basis waarvan ons college vrijstelling kan
verlenen.
Voor de omwonenden levert het volbouwen van de tuin het
nadeel op, dat het uitzicht wordt beperkt.
Wij zijn van mening, dat het uitzicht reeds wordt beperkt
door schuttingen, eigen bijgebouwen (doorgaans over de
volle lengte) en gebouwen aan de andere kant van het blok.
Een 3.00 meter hoog bijgebouw met een kapverdieping met een
dakhelling tot maximaal 60 graden is ook in een woonwijk
een aanvaardbaar verschijnsel. Het aangepaste bouwplan
blijft daar met een kapverdieping onder 45 graden onder.
Omwonenden vrezen dat bij eventuele verkoop van de rijwiel
handel voor hen tot grote onzekerheden zal leiden.
De door ons beoogde vrijstelling heeft evenwel uitsluitend
betrekking op de functieverandering en het bouwen voor de
rijwielhandel. Mocht te zijner tijd een ander bedrijf zich
willen vestigen in de panden, dan geldt ook dan het crite
rium dat er geen sprake mag zijn van een onevenredige
aantasting van het woonklimaat.
Bij verkoop van o.a. sportkleding is volgens briefschrij
vers de brandveiligheid in het geding.
Bij het verlenen van een bouwvergunning worden uit een
oogpunt van brandveiligheid evenwel voldoende eisen ge
steld
Airconditioning, ventilatie, bevoorrading, aan- en afvoer
en bezoeken van, vertegenwoordigers brengen (geluidsover
last met zich mee. Voorzover het bedrijf een hinderwetver
gunning nodig heeft, willen wij ter zake zodanige eisen
stellen, dat rekening wordt gehouden met het omringende
woonklimaat
Bevoorrading vindt plaats aan de voorzijde van de winkel.
Daar komen ook klanten, vertegenwoordigers e.d. naar binnen
en kunnen fietsen voor reparatie worden aangeboden. Bewo
ners van de Frans Halsstraat hebben daar geen hinder van.
Ook wordt de Frans Halsstraat niet extra belast met verkeer
van en naar de winkel.
Wij merken voorts op, dat de Hobbemastraat een belangrijke
wijkontsluitingsweg is die rechtstreeks uitkomt op de
Julianalaan als onderdeel van de rondweg. Ten opzichte van
de huidige verkeersintensiteit veroorzaakt uitbreiding van
de rijwielhandel slechts een geringe toename.
5