Daardoor, door de goothoogte van 3.00 meter en de dakhel ling van 45 graden bij een maximale hoogte van ca. 5.70 meter, is er in geringe mate sprake van beperking van zon- toetreding in het meest westelijke deel van de tuin. Die beperking doet zich ook nog slechts voor in het voorjaar en in het najaar. Ook is in onze ogen de verschijningsvorm niet zodanig, dat kan worden gesproken van een ernstige inperking van of het bederven van het uitzicht. Bovendien is er sprake van een normale situatie in een stedelijk gebied waar enige inper king van zontoetreding normaal is. Wij zijn dan ook van mening, dat realisering van het bouw plan niet leidt tot een onevenredige aantasting van het woonklimaat van de bewoners van de woningen Frans Hals straat 32 t/m 38. Overleg met omwonenden Naar aanleiding van het eerste ingediende bouwplan en daartegen geuite bezwaren door een aantal omwonenden, hebben wij nader overleg gevoerd met beide partijen. De laatste keer is dat gebeurd naar aanleiding van een eerste behandeling in de commissie Stadsontwikkeling op 27 april 1993. Terpstra heeft zich daarin bereid verklaard het bouwplan zodanig aan te passen, dat de dakhelling van de kapverdieping van het bijgebouw wordt verlaagd van 60 naar 45 graden. Daardoor worden de door de bewoners gevreesde negatieve effecten op het uitzicht en de zontoetreding verder beperkt. Eerder had Terpstra zijn bouwplan al aan gepast van twee volledige bouwlagen naar één bouwlaag met een kapverdieping onder een helling van 60 graden. De bewoners volharden ondanks de tweede aanpassing in hun bezwaren. Zij willen niet verder gaan dan tot het accepte ren van een bijgebouw in één bouwlaag tot een hoogte van 3.00 meter en met een plat dak. Deze bezwaren volgen hier na Bezwaren bewoners Tegen het bouwplan is bezwaar ingediend door de bewoners van de panden Frans Halsstraat 34 t/m 38. De bezwaren hebben zowel betrekking op de functiewijziging als op het bouwplan. Hierna volgen de argumenten met daarbij een korte reactie van onze kant. Volgens de bewoners zijn de functieverandering van enkele jaren geleden en het bouwplan in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. 4 Wij merken daarover op, dat strijd met het bestemmingsplan niet wil zeggen, dat een vergunning sowieso moet worden geweigerd. Het gaat er in het concrete geval om of er, nadat de verschillende belangen tegen elkaar zijn afgewo gen, wel of geen aanleiding is om mee te werken aan een procedure op basis waarvan ons college vrijstelling kan verlenen. Voor de omwonenden levert het volbouwen van de tuin het nadeel op, dat het uitzicht wordt beperkt. Wij zijn van mening, dat het uitzicht reeds wordt beperkt door schuttingen, eigen bijgebouwen (doorgaans over de volle lengte) en gebouwen aan de andere kant van het blok. Een 3.00 meter hoog bijgebouw met een kapverdieping met een dakhelling tot maximaal 60 graden is ook in een woonwijk een aanvaardbaar verschijnsel. Het aangepaste bouwplan blijft daar met een kapverdieping onder 45 graden onder. Omwonenden vrezen dat bij eventuele verkoop van de rijwiel handel voor hen tot grote onzekerheden zal leiden. De door ons beoogde vrijstelling heeft evenwel uitsluitend betrekking op de functieverandering en het bouwen voor de rijwielhandel. Mocht te zijner tijd een ander bedrijf zich willen vestigen in de panden, dan geldt ook dan het crite rium dat er geen sprake mag zijn van een onevenredige aantasting van het woonklimaat. Bij verkoop van o.a. sportkleding is volgens briefschrij vers de brandveiligheid in het geding. Bij het verlenen van een bouwvergunning worden uit een oogpunt van brandveiligheid evenwel voldoende eisen ge steld Airconditioning, ventilatie, bevoorrading, aan- en afvoer en bezoeken van, vertegenwoordigers brengen (geluidsover last met zich mee. Voorzover het bedrijf een hinderwetver gunning nodig heeft, willen wij ter zake zodanige eisen stellen, dat rekening wordt gehouden met het omringende woonklimaat Bevoorrading vindt plaats aan de voorzijde van de winkel. Daar komen ook klanten, vertegenwoordigers e.d. naar binnen en kunnen fietsen voor reparatie worden aangeboden. Bewo ners van de Frans Halsstraat hebben daar geen hinder van. Ook wordt de Frans Halsstraat niet extra belast met verkeer van en naar de winkel. Wij merken voorts op, dat de Hobbemastraat een belangrijke wijkontsluitingsweg is die rechtstreeks uitkomt op de Julianalaan als onderdeel van de rondweg. Ten opzichte van de huidige verkeersintensiteit veroorzaakt uitbreiding van de rijwielhandel slechts een geringe toename. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 441