2. De werkwijze van de gemeente inzake Goutum-Noord doet geen recht aan de direct betrokkenen. Over de ruimtelijke ontwikkeling van Goutum en omgeving is steeds uitvoerig overleg gevoerd met de bewoners van het dorp. Ook de genoemde (en hierna te noemen) beleidswijzin- gen, waaraan sinds 1969 uitvoering is gegeven, zijn altijd breeduit aan de orde gesteld. Evenzo is het ontwerp-bestem- mingsplan "Goutum-Noord" uitgebreid besproken en is het plan, naar aanleiding van de inspraak en het gevoerde overleg, op diverse onderdelen aangepast. Het gemeentebe stuur dient het algemeen belang en de bijzondere belangen tegen elkaar af te wegen. Het hebben van inspraak betekent niet altijd dat aan de betreffende reacties een doorslagge vende betekenis moet worden toegekend. Inspraak mag er in het algemeen niet toe leiden dat - door tegemoet te komen aan individuele en/of groepsbelangen - het algemeen belang terzijde wordt geschoven. Wij zijn van mening, dat ten aanzien van de planontwikke ling voor Goutum-Noord zorgvuldig gehandeld is en dat - waar mogelijk - recht is gedaan aan de direct betrokkenen. Het bezwaar is volgens ons dan ook ongegrond. 3. De gemeente voert een zwabberend beleid en komt ten onrechte terug op het in 1969 voor Goutum geformu leerde beleid, dat uitging van een eindplan. Zowel op rijks-, provinciaal als gemeentelijk niveau hebben sinds 1969 ingrijpende beleidsombuigingen plaatsgevonden. Bijgestelde groeiverwachtingen, gewijzigde woonwensen en meer vrije tijd, maar vooral een andere benadering van het milieu en de automobiliteit hebben ertoe geleid, dat het beleid drastisch is herzien. In de betreffende nota's zijn de beleidsombuigingen aange geven en gemotiveerd. In dit kader kunnen op rijksniveau het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) en de Vierde nota over de ruimtelijke ordening (VINEX) worden genoemd. Stads gewestelijk is de Ruimtelijk-economische Ontwikkelingsvisie van belang. Inhakend en voortbouwend op dit beleid heeft de gemeente de nota "Goutum-Noord, een strategische woonloca tie" opgesteld. Het bestemmingsplan "Goutum-Noord" vormt - als laatste in deze keten - een beleidskader, waarbinnen het gewenste ruimtelijk beleid geconcretiseerd kan worden. Wij staan op het standpunt, dat ons in geen enkel opzicht een "zwabberend beleid" kan worden verweten. Door een eenzijdig terugwijzen (naar vroeger beleid), zonder zich rekenschap te geven van sindsdien opgetreden wijzigingen in het beleid op alle bestuurlijke niveaus, sluit men ons inziens de ogen voor maatschappelijke en - hiermee samen hangende - ruimtelijke ontwikkelingen, die andere keuzen rechtvaardigen. Daarom achten wij dit bezwaar ongegrond. 4 4. Op het gebied rust een agrarische bestemming. Er bestaat naar onze mening nog steeds behoefte aan nieuw- bouwgebieden. Daarvoor zijn bestemmingswijzigingen veelal onontkoombaar. Zowel in dit bestemmingsplan, als in de diverse ruimtelijke nota's die aan dit plan vooraf zijn gegaan, is de gewijzigde visie gemotiveerd. Wij achten het bezwaar derhalve ongegrond. 5. Doordat op korte tot middellange termijn geen bevol kingstoename te verwachten is, zal de nieuwbouw in Goutum-Noord slechts concurreren met de overige woonlocaties in Leeuwarden. Ook neemt de behoefte aan nieuwe woningen af door banenverlies bij verschillen de Leeuwarder bedrijven en instellingen. Leeuwarden mag zich de laatste jaren verheugen in een bescheiden bevolkingstoename. Ook in de meest recente publikaties van de Rijksplanologische Dienst (Planologische Verkenningen 1992) wordt voor de komende jaren uitgegaan van een bevolkingstoename in het noorden. Deze groeiver wachting wordt ondersteund door de provincie, en zal in het nieuwe streekplan, dat in maart 1993 wordt gepresenteerd, worden verwerkt. Behalve voor de bevolkingstoename, zal er altijd enige nieuwbouw nodig zijn voor vervanging, functie wijziging en doorstroming. In Camminghaburen is nog slechts ruimte voor ca. 800 woningen. Ook de capaciteit van de inbreidingsplannen neemt drastisch af. Goutum-Noord is dus zonder meer van betekenis voor de woningbouwbehoefte in Leeuwarden Er is reeds een lijst van meer dan 150 belangstellenden. Deze lijst toont aan dat Goutum-Noord in een behoefte voorziet De behoefte aan onderdak, in casu een woning, heeft in principe geen relatie met het al dan niet hebben van een betaalde baan. Wij wijzen daarom deze bezwaren dan ook af. 6. De uitbreiding van Goutum-Noord is te groot opgezet Goutum wijkt, ten opzichte van de andere dorpen in de gemeente Leeuwarden, zowel in historisch opzicht, als wat haar sociale en ruimtelijke structuur betreft, sterk af. Een uitbreiding met ruim 400 woningen in ca. 10 jaar is niet nieuw voor Goutum. Ook in de jaren zeventig zijn er zo'n 400 woningen gebouwd. Reeds in die periode heeft het dorp een duidelijk suburbaan karakter gekregen. Dit karak ter manifesteert zich op veel terreinen (een gemiddeld hoger inkomen, gemiddeld hogere waarde van de woningen, het sterk overheersen van vrije sectorwoningen, sterke gericht heid voor wat betreft voorzieningen en werkgelegenheid op de stad, etc.). De nu voorgestelde ontwikkeling dient dan ook te worden beschouwd als een bevestiging van het subur bane karakter. Wij achten dit bezwaar ongegrond. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 44