2. De werkwijze van de gemeente inzake Goutum-Noord doet
geen recht aan de direct betrokkenen.
Over de ruimtelijke ontwikkeling van Goutum en omgeving is
steeds uitvoerig overleg gevoerd met de bewoners van het
dorp. Ook de genoemde (en hierna te noemen) beleidswijzin-
gen, waaraan sinds 1969 uitvoering is gegeven, zijn altijd
breeduit aan de orde gesteld. Evenzo is het ontwerp-bestem-
mingsplan "Goutum-Noord" uitgebreid besproken en is het
plan, naar aanleiding van de inspraak en het gevoerde
overleg, op diverse onderdelen aangepast. Het gemeentebe
stuur dient het algemeen belang en de bijzondere belangen
tegen elkaar af te wegen. Het hebben van inspraak betekent
niet altijd dat aan de betreffende reacties een doorslagge
vende betekenis moet worden toegekend. Inspraak mag er in
het algemeen niet toe leiden dat - door tegemoet te komen
aan individuele en/of groepsbelangen - het algemeen belang
terzijde wordt geschoven.
Wij zijn van mening, dat ten aanzien van de planontwikke
ling voor Goutum-Noord zorgvuldig gehandeld is en dat -
waar mogelijk - recht is gedaan aan de direct betrokkenen.
Het bezwaar is volgens ons dan ook ongegrond.
3. De gemeente voert een zwabberend beleid en komt ten
onrechte terug op het in 1969 voor Goutum geformu
leerde beleid, dat uitging van een eindplan.
Zowel op rijks-, provinciaal als gemeentelijk niveau hebben
sinds 1969 ingrijpende beleidsombuigingen plaatsgevonden.
Bijgestelde groeiverwachtingen, gewijzigde woonwensen en
meer vrije tijd, maar vooral een andere benadering van het
milieu en de automobiliteit hebben ertoe geleid, dat het
beleid drastisch is herzien.
In de betreffende nota's zijn de beleidsombuigingen aange
geven en gemotiveerd. In dit kader kunnen op rijksniveau
het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) en de Vierde nota
over de ruimtelijke ordening (VINEX) worden genoemd. Stads
gewestelijk is de Ruimtelijk-economische Ontwikkelingsvisie
van belang. Inhakend en voortbouwend op dit beleid heeft de
gemeente de nota "Goutum-Noord, een strategische woonloca
tie" opgesteld. Het bestemmingsplan "Goutum-Noord" vormt -
als laatste in deze keten - een beleidskader, waarbinnen
het gewenste ruimtelijk beleid geconcretiseerd kan worden.
Wij staan op het standpunt, dat ons in geen enkel opzicht
een "zwabberend beleid" kan worden verweten. Door een
eenzijdig terugwijzen (naar vroeger beleid), zonder zich
rekenschap te geven van sindsdien opgetreden wijzigingen in
het beleid op alle bestuurlijke niveaus, sluit men ons
inziens de ogen voor maatschappelijke en - hiermee samen
hangende - ruimtelijke ontwikkelingen, die andere keuzen
rechtvaardigen. Daarom achten wij dit bezwaar ongegrond.
4
4.
Op het gebied rust een agrarische bestemming.
Er bestaat naar onze mening nog steeds behoefte aan nieuw-
bouwgebieden. Daarvoor zijn bestemmingswijzigingen veelal
onontkoombaar. Zowel in dit bestemmingsplan, als in de
diverse ruimtelijke nota's die aan dit plan vooraf zijn
gegaan, is de gewijzigde visie gemotiveerd. Wij achten het
bezwaar derhalve ongegrond.
5. Doordat op korte tot middellange termijn geen bevol
kingstoename te verwachten is, zal de nieuwbouw in
Goutum-Noord slechts concurreren met de overige
woonlocaties in Leeuwarden. Ook neemt de behoefte aan
nieuwe woningen af door banenverlies bij verschillen
de Leeuwarder bedrijven en instellingen.
Leeuwarden mag zich de laatste jaren verheugen in een
bescheiden bevolkingstoename. Ook in de meest recente
publikaties van de Rijksplanologische Dienst (Planologische
Verkenningen 1992) wordt voor de komende jaren uitgegaan
van een bevolkingstoename in het noorden. Deze groeiver
wachting wordt ondersteund door de provincie, en zal in het
nieuwe streekplan, dat in maart 1993 wordt gepresenteerd,
worden verwerkt. Behalve voor de bevolkingstoename, zal er
altijd enige nieuwbouw nodig zijn voor vervanging, functie
wijziging en doorstroming. In Camminghaburen is nog slechts
ruimte voor ca. 800 woningen. Ook de capaciteit van de
inbreidingsplannen neemt drastisch af. Goutum-Noord is dus
zonder meer van betekenis voor de woningbouwbehoefte in
Leeuwarden
Er is reeds een lijst van meer dan 150 belangstellenden.
Deze lijst toont aan dat Goutum-Noord in een behoefte
voorziet
De behoefte aan onderdak, in casu een woning, heeft in
principe geen relatie met het al dan niet hebben van een
betaalde baan. Wij wijzen daarom deze bezwaren dan ook af.
6. De uitbreiding van Goutum-Noord is te groot opgezet
Goutum wijkt, ten opzichte van de andere dorpen in de
gemeente Leeuwarden, zowel in historisch opzicht, als wat
haar sociale en ruimtelijke structuur betreft, sterk af.
Een uitbreiding met ruim 400 woningen in ca. 10 jaar is
niet nieuw voor Goutum. Ook in de jaren zeventig zijn er
zo'n 400 woningen gebouwd. Reeds in die periode heeft het
dorp een duidelijk suburbaan karakter gekregen. Dit karak
ter manifesteert zich op veel terreinen (een gemiddeld
hoger inkomen, gemiddeld hogere waarde van de woningen, het
sterk overheersen van vrije sectorwoningen, sterke gericht
heid voor wat betreft voorzieningen en werkgelegenheid op
de stad, etc.). De nu voorgestelde ontwikkeling dient dan
ook te worden beschouwd als een bevestiging van het subur
bane karakter.
Wij achten dit bezwaar ongegrond.
5