7. Op geen enkele wijze wordt onderbouwd waarom een herziening van het plan Wiardaburen, aangepast aan de huidige inwonerprognoses, niet mogelijk wordt geacht. Wiardaburen is in het begin van de jaren tachtig ontwik keld. De groeiverwachtingen waren toen nog hoog gespannen en daarom werd - analoog aan de opzet van Camminghaburen uit de jaren zeventig - gekozen voor een wijk met ca. 4.000 woningen, die ruimte zou moeten bieden aan zo'n 10.000 inwoners. De afstand tot het centrum van de stad en tot de werkgelegenheidscentra speelde nauwelijks een rol: uitein delijk zou iedereen een auto bezitten en de gemeente be schikte over uitgewerkte plannen voor uitbreiding en verruiming van het wegennet (onder andere de aanleg van binnen- en buitentangenten). Sindsdien zijn niet alleen de omstandigheden veranderd, maar is ook het milieubeleid drastisch aangescherpt: - De verwachtingen ten aanzien van de bevolkingsgroei zijn aanzienlijk naar beneden bijgesteld. - De kwantitatieve woningnood heeft voor een belangrijk deel plaats gemaakt voor een kwalitatieve woningnood. Dit betekent dat, veel meer dan voorheen, bij de keuze van een woonlocatie, gekeken zal worden naar de kwali teit van de woonomgeving. - Beleidsmatig wordt aangestuurd op beperking van de groei van de automobiliteit. Deze beleidswijziging heeft zowel voor de totstandkoming van nieuwe infrastructurele voor zieningen als voor het locatiebeleid belangrijke gevol gen gehad. De verdere ontwikkeling van het tangenten stelsel is geschrapt en er is gezocht naar aantrekke lijke nieuwe woonlocaties op korte (fiets)afstand van de stad. Deze veranderingen hebben tot gevolg gehad dat de ontwikke ling van Wiardaburen niet langer reëel geacht wordt: - Een getemporiseerde ontwikkeling betekent dat een woon gebied als Wiardaburen, door de oplopende rentes, econo misch gezien niet meer uitvoerbaar is. - De aanleg van een geïsoleerd woongebied vraagt de aanleg van een compleet nieuwe infrastructuur. Ook de kosten van een geheel nieuw wegenstelsel zullen nimmer kunnen worden goedgemaakt door de uitgifte van gronden. - De drempel om vanuit een geïsoleerde woonwijk op de fiets naar de stad te gaan is hoog (hierbij denken wij ook aan het aspect van de sociale veiligheid)De lig ging van de woonwijk Wiardaburen zou dus het autogebruik bevorderen. - Wiardaburen wordt ingesloten door drie autosnelwegen. De huidige milieunormen dwingen ertoe een redelijke afstand tot de geluidsbron in acht te nemen. Dit gegeven zou de geïsoleerde ligging van de wijk versterken. - Het gebied Wiardaburen heeft geen enkele woonrand, die bijdraagt aan een kwalitatief woonmilieu, terwijl juist aan deze kwaliteit momenteel hoge eisen worden gesteld. 6 Samenvattend moeten wij constateren, dat de planologische visie die ten grondslag heeft gelegen aan het plan Wiarda buren achterhaald is, en dat ook de uitvoering van het plan, aangepast aan de huidige inwonerprognoses, vanuit de thans bestaande inzichten niet wenselijk is. In 1993 wordt een begin gemaakt met de herziening van het bestemmingsplan voor het buitengebied. In deze planherziening zullen ook de gewijzigde inzichten ten aanzien van de locatie Wiardaburen worden vertaald. Wij adviseren u het bezwaar ongegrond te verklaren 8. Een verdere toename van het aantal inwoners in Gou- tum, leidt tot stijging van het aantal personen dat met de auto het winkelcentrum Willem Alexanderplein gaat bezoeken. Daardoor wordt het een rommel op en rond het Willem Alexanderplein. Het winkelcentrum in NijlSn, aan het Willem Alexanderplein kan wellicht profiteren van de toename van het aantal inwoners in Goutum. In tegenstelling tot hetgeen reclamante suggereert, zal deze versterking van het draagvlak in het algemeen - en zeker door de daar gevestigde ondernemers - worden gewaardeerd. Wij verwachten geen negatieve gevolgen van een betrekkelijk geringe extra toeloop en achten dit bezwaar dan ook ongegrond. 9. De voorgestelde uitbreiding leidt tot waardeverminde ring van de bestaande woningen. In het hoofdstuk economische uitvoerbaarheiddient de gemeente rekening te houden met eventuele schadeclaims Het niveau van de planopzet van Goutum-Noord bevestigt en versterkt in onze ogen de kwaliteiten van het huidige dorp. Wij verwachten daarom niet, dat de geplande uitbreiding tot een waardevermindering van de bestaande panden zal leiden. Bij de gemeente Leeuwarden is het niet gebruikelijk om in de exploitatie-opzet van een bestemmingsplan rekening te houden met de eventuele toekenning van schadeclaims. Zonder in dit opzicht enigerlei toezegging te willen doen of verwachtingen te wekken, merken wij nog op, dat reclamanten te zijner tijd desgewenst een beroep kunnen doen op artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (schadevergoe ding). Het bezwaar is naar onze mening derhalve ongegrond. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 45