7. Op geen enkele wijze wordt onderbouwd waarom een
herziening van het plan Wiardaburen, aangepast aan de
huidige inwonerprognoses, niet mogelijk wordt geacht.
Wiardaburen is in het begin van de jaren tachtig ontwik
keld. De groeiverwachtingen waren toen nog hoog gespannen
en daarom werd - analoog aan de opzet van Camminghaburen
uit de jaren zeventig - gekozen voor een wijk met ca. 4.000
woningen, die ruimte zou moeten bieden aan zo'n 10.000
inwoners. De afstand tot het centrum van de stad en tot de
werkgelegenheidscentra speelde nauwelijks een rol: uitein
delijk zou iedereen een auto bezitten en de gemeente be
schikte over uitgewerkte plannen voor uitbreiding en
verruiming van het wegennet (onder andere de aanleg van
binnen- en buitentangenten).
Sindsdien zijn niet alleen de omstandigheden veranderd,
maar is ook het milieubeleid drastisch aangescherpt:
- De verwachtingen ten aanzien van de bevolkingsgroei zijn
aanzienlijk naar beneden bijgesteld.
- De kwantitatieve woningnood heeft voor een belangrijk
deel plaats gemaakt voor een kwalitatieve woningnood.
Dit betekent dat, veel meer dan voorheen, bij de keuze
van een woonlocatie, gekeken zal worden naar de kwali
teit van de woonomgeving.
- Beleidsmatig wordt aangestuurd op beperking van de groei
van de automobiliteit. Deze beleidswijziging heeft zowel
voor de totstandkoming van nieuwe infrastructurele voor
zieningen als voor het locatiebeleid belangrijke gevol
gen gehad. De verdere ontwikkeling van het tangenten
stelsel is geschrapt en er is gezocht naar aantrekke
lijke nieuwe woonlocaties op korte (fiets)afstand van de
stad.
Deze veranderingen hebben tot gevolg gehad dat de ontwikke
ling van Wiardaburen niet langer reëel geacht wordt:
- Een getemporiseerde ontwikkeling betekent dat een woon
gebied als Wiardaburen, door de oplopende rentes, econo
misch gezien niet meer uitvoerbaar is.
- De aanleg van een geïsoleerd woongebied vraagt de aanleg
van een compleet nieuwe infrastructuur. Ook de kosten
van een geheel nieuw wegenstelsel zullen nimmer kunnen
worden goedgemaakt door de uitgifte van gronden.
- De drempel om vanuit een geïsoleerde woonwijk op de
fiets naar de stad te gaan is hoog (hierbij denken wij
ook aan het aspect van de sociale veiligheid)De lig
ging van de woonwijk Wiardaburen zou dus het autogebruik
bevorderen.
- Wiardaburen wordt ingesloten door drie autosnelwegen. De
huidige milieunormen dwingen ertoe een redelijke afstand
tot de geluidsbron in acht te nemen. Dit gegeven zou de
geïsoleerde ligging van de wijk versterken.
- Het gebied Wiardaburen heeft geen enkele woonrand, die
bijdraagt aan een kwalitatief woonmilieu, terwijl juist
aan deze kwaliteit momenteel hoge eisen worden gesteld.
6
Samenvattend moeten wij constateren, dat de planologische
visie die ten grondslag heeft gelegen aan het plan Wiarda
buren achterhaald is, en dat ook de uitvoering van het
plan, aangepast aan de huidige inwonerprognoses, vanuit de
thans bestaande inzichten niet wenselijk is. In 1993 wordt
een begin gemaakt met de herziening van het bestemmingsplan
voor het buitengebied. In deze planherziening zullen ook de
gewijzigde inzichten ten aanzien van de locatie Wiardaburen
worden vertaald. Wij adviseren u het bezwaar ongegrond te
verklaren
8. Een verdere toename van het aantal inwoners in Gou-
tum, leidt tot stijging van het aantal personen dat
met de auto het winkelcentrum Willem Alexanderplein
gaat bezoeken. Daardoor wordt het een rommel op en
rond het Willem Alexanderplein.
Het winkelcentrum in NijlSn, aan het Willem Alexanderplein
kan wellicht profiteren van de toename van het aantal
inwoners in Goutum. In tegenstelling tot hetgeen reclamante
suggereert, zal deze versterking van het draagvlak in het
algemeen - en zeker door de daar gevestigde ondernemers -
worden gewaardeerd. Wij verwachten geen negatieve gevolgen
van een betrekkelijk geringe extra toeloop en achten dit
bezwaar dan ook ongegrond.
9. De voorgestelde uitbreiding leidt tot waardeverminde
ring van de bestaande woningen. In het hoofdstuk
economische uitvoerbaarheiddient de gemeente
rekening te houden met eventuele schadeclaims
Het niveau van de planopzet van Goutum-Noord bevestigt en
versterkt in onze ogen de kwaliteiten van het huidige dorp.
Wij verwachten daarom niet, dat de geplande uitbreiding tot
een waardevermindering van de bestaande panden zal leiden.
Bij de gemeente Leeuwarden is het niet gebruikelijk om in
de exploitatie-opzet van een bestemmingsplan rekening te
houden met de eventuele toekenning van schadeclaims. Zonder
in dit opzicht enigerlei toezegging te willen doen of
verwachtingen te wekken, merken wij nog op, dat reclamanten
te zijner tijd desgewenst een beroep kunnen doen op artikel
49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (schadevergoe
ding). Het bezwaar is naar onze mening derhalve ongegrond.
7