10. Een zeer karakteristiek en kenmerkend gebied tussen
de oude kern van Huzum en Goutum gaat verloren.
Ook wij zijn van mening, dat de locatie waar Goutum-Noord
geprojecteerd is, een aantrekkelijk gebied genoemd kan
worden, maar men kan niet ontkennen dat de locatie als
woongebied eveneens zeer waardevol is. De waarde als woon
gebied wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de
begrenzingen: een aantrekkelijk dorp aan de zuidzijde, een
breed vaarwater - waarvan de recreatieve betekenis nog
jaarlijks toeneemt - aan de noordzijde en uitstekende aan
sluitingen op de stad aan de west- en oostzijde.
Bij stads- en dorpsuitbreidingen moeten voortdurend keuzen
gemaakt worden.
Wij hebben gemeend de waarde van dit gebied voor nieuwbouw
te moeten laten prevaleren boven de betekenis van het
gebied als stadsrandgroen en achten het bezwaar dan ook
ongegrond
11. De nieuw geprojecteerde wijk bederft de unieke lig
ging van Goutum en tast het landelijk karakter van
het dorp aan.
In sociaal-geografisch opzicht is Goutum geen landelijke
nederzetting; volgens die zienswijze is Goutum een subur
baan dorp.
De ruimtelijke opbouw van het dorp wordt echter wel gety
peerd door een aantal landelijke kenmerken. Met deze karak
teristieken is terdege rekening gehouden. Door de vormge
ving en situering van de uitbreiding worden alle ruimtelij
ke kenmerken van het huidige dorp gerespecteerd. Zo is het
dorpscentrum, dat getypeerd wordt door een aaneenschakeling
van groene ruimten, volledig gehandhaafd en zijn, door de
geprojecteerde paden aan de noordzijde van het dorp, de
mogelijkheden om van het dorpsgezicht te genieten, ver
ruimd
Gelet op het vorenstaande dient dit bezwaar ongegrond te
worden verklaard.
12. De uitbreiding Goutum-Noord heeft nauwelijks relatie
met het bestaande dorp Goutum. De verbindingen tussen
de twee woongebieden beperken zich tot fiets- en
wandelroutes, die door hun ligging zijn aan te merken
als sociaal onveilig.
Goutum-Noord respecteert het karakter van het bestaande
dorp met zijn centraal in het groen gelegen functionele
ruimten (wandelroute rondom de terp, langs het monument en
achter de kerk, ijsbaan, sportveld, tennisbaan) en voegt
hier een meerwaarde van groene ruimten aan toe, die zelfs
de mogelijkheid bieden om de bestaande voorzieningen uit te
breiden. Zo ontstaat een hecht gemeenschappelijk groenge
bied, dat de nieuwe uitbreiding bindt aan het bestaande
dorp
8
Op de schaal van een dorp ter grootte van Goutum heeft de
auto voor de interne contacten geen functie. Deze functie
behoort de auto in onze visie, uitgaande van het terugdrin
gen van de groei van de automobiliteit, ook niet te krij
gen. Aan de fiets- en wandelroutes zullen wij bijzondere
aandacht besteden. Door een afgewogen keus in beplanting en
verlichting zullen de routes zo veilig mogelijk worden
gemaakt. Het bezwaar dient naar onze mening ongegrond te
worden verklaard.
13. Het mag niet de bedoeling zijn watertoerisme te
bevorderen door woningen langs het kanaal te bouwen.
Zoals ook reeds in de toelichting bij het plan wordt aange
geven, speelt het water in het plangebied een belangrijke
rol. Primair geldt dit voor het Van HarinxmakanaalDit
kanaal is weliswaar aangelegd voor de beroepsvaart, maar
het biedt ook uitstekende recreatieve mogelijkheden. Gezien
de lengte van het kanaal (zo'n 40 km) zal bebouwing ter
plaatse (een strook van ca. 1,2 km) slechts een betrekke
lijk geringe toename van het watertoerisme tot gevolg
hebben. Anderzijds wordt door de realisatie van Goutum-
Noord wel de mogelijkheid geboden om ca. 350 huishoudens
direct of indirect van het kanaal te laten genieten. Wij
achten het bezwaar dan ook ongegrond.
14. Goutum-Noord is te eenzijdig gericht op wonen aan het
water.
Te allen tijde zullen er naast Goutum-Noord ook op andere
plaatsen in de stad mogelijkheden zijn om een woning te
kopen of te laten bouwen. Zelfs in het plan Goutum-Noord
(deelgebied 1) zijn kavels die niet aan het water grenzen.
Er is echter een grote groep die, wanneer zij vrij kunnen
kiezen, de voorkeur geven aan een woning aan het water.
Wij menen dat dit plan duidelijk in een behoefte voorziet;
uiteraard wordt aan niemand een dwingende keus opgelegd.
Wij zijn van oordeel dat het bezwaar ongegrond is.
15. De geprojecteerde eilanden beperken de parkeermoge-
lijkheden, verhogen de kostprijs en zijn duur in
onderhoud
Gezien de opzet van de eilandjes - ruime kavels voor vrij
staande en twee-onder-één-kap woningen - hoeft voor een
parkeerprobleem niet te worden gevreesd. De kosten van de
aanleg van het water worden inderdaad verdisconteerd in de
grondprijs, maar het water verhoogt ook het woongenot.
Het onderhoud (van de eilandjes) is grotendeels voor reke
ning van de toekomstige bewoners.
Het bezwaar beschouwen wij ongegrond.
9