10. Een zeer karakteristiek en kenmerkend gebied tussen de oude kern van Huzum en Goutum gaat verloren. Ook wij zijn van mening, dat de locatie waar Goutum-Noord geprojecteerd is, een aantrekkelijk gebied genoemd kan worden, maar men kan niet ontkennen dat de locatie als woongebied eveneens zeer waardevol is. De waarde als woon gebied wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de begrenzingen: een aantrekkelijk dorp aan de zuidzijde, een breed vaarwater - waarvan de recreatieve betekenis nog jaarlijks toeneemt - aan de noordzijde en uitstekende aan sluitingen op de stad aan de west- en oostzijde. Bij stads- en dorpsuitbreidingen moeten voortdurend keuzen gemaakt worden. Wij hebben gemeend de waarde van dit gebied voor nieuwbouw te moeten laten prevaleren boven de betekenis van het gebied als stadsrandgroen en achten het bezwaar dan ook ongegrond 11. De nieuw geprojecteerde wijk bederft de unieke lig ging van Goutum en tast het landelijk karakter van het dorp aan. In sociaal-geografisch opzicht is Goutum geen landelijke nederzetting; volgens die zienswijze is Goutum een subur baan dorp. De ruimtelijke opbouw van het dorp wordt echter wel gety peerd door een aantal landelijke kenmerken. Met deze karak teristieken is terdege rekening gehouden. Door de vormge ving en situering van de uitbreiding worden alle ruimtelij ke kenmerken van het huidige dorp gerespecteerd. Zo is het dorpscentrum, dat getypeerd wordt door een aaneenschakeling van groene ruimten, volledig gehandhaafd en zijn, door de geprojecteerde paden aan de noordzijde van het dorp, de mogelijkheden om van het dorpsgezicht te genieten, ver ruimd Gelet op het vorenstaande dient dit bezwaar ongegrond te worden verklaard. 12. De uitbreiding Goutum-Noord heeft nauwelijks relatie met het bestaande dorp Goutum. De verbindingen tussen de twee woongebieden beperken zich tot fiets- en wandelroutes, die door hun ligging zijn aan te merken als sociaal onveilig. Goutum-Noord respecteert het karakter van het bestaande dorp met zijn centraal in het groen gelegen functionele ruimten (wandelroute rondom de terp, langs het monument en achter de kerk, ijsbaan, sportveld, tennisbaan) en voegt hier een meerwaarde van groene ruimten aan toe, die zelfs de mogelijkheid bieden om de bestaande voorzieningen uit te breiden. Zo ontstaat een hecht gemeenschappelijk groenge bied, dat de nieuwe uitbreiding bindt aan het bestaande dorp 8 Op de schaal van een dorp ter grootte van Goutum heeft de auto voor de interne contacten geen functie. Deze functie behoort de auto in onze visie, uitgaande van het terugdrin gen van de groei van de automobiliteit, ook niet te krij gen. Aan de fiets- en wandelroutes zullen wij bijzondere aandacht besteden. Door een afgewogen keus in beplanting en verlichting zullen de routes zo veilig mogelijk worden gemaakt. Het bezwaar dient naar onze mening ongegrond te worden verklaard. 13. Het mag niet de bedoeling zijn watertoerisme te bevorderen door woningen langs het kanaal te bouwen. Zoals ook reeds in de toelichting bij het plan wordt aange geven, speelt het water in het plangebied een belangrijke rol. Primair geldt dit voor het Van HarinxmakanaalDit kanaal is weliswaar aangelegd voor de beroepsvaart, maar het biedt ook uitstekende recreatieve mogelijkheden. Gezien de lengte van het kanaal (zo'n 40 km) zal bebouwing ter plaatse (een strook van ca. 1,2 km) slechts een betrekke lijk geringe toename van het watertoerisme tot gevolg hebben. Anderzijds wordt door de realisatie van Goutum- Noord wel de mogelijkheid geboden om ca. 350 huishoudens direct of indirect van het kanaal te laten genieten. Wij achten het bezwaar dan ook ongegrond. 14. Goutum-Noord is te eenzijdig gericht op wonen aan het water. Te allen tijde zullen er naast Goutum-Noord ook op andere plaatsen in de stad mogelijkheden zijn om een woning te kopen of te laten bouwen. Zelfs in het plan Goutum-Noord (deelgebied 1) zijn kavels die niet aan het water grenzen. Er is echter een grote groep die, wanneer zij vrij kunnen kiezen, de voorkeur geven aan een woning aan het water. Wij menen dat dit plan duidelijk in een behoefte voorziet; uiteraard wordt aan niemand een dwingende keus opgelegd. Wij zijn van oordeel dat het bezwaar ongegrond is. 15. De geprojecteerde eilanden beperken de parkeermoge- lijkheden, verhogen de kostprijs en zijn duur in onderhoud Gezien de opzet van de eilandjes - ruime kavels voor vrij staande en twee-onder-één-kap woningen - hoeft voor een parkeerprobleem niet te worden gevreesd. De kosten van de aanleg van het water worden inderdaad verdisconteerd in de grondprijs, maar het water verhoogt ook het woongenot. Het onderhoud (van de eilandjes) is grotendeels voor reke ning van de toekomstige bewoners. Het bezwaar beschouwen wij ongegrond. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 46