16. Er wordt geen rekening gehouden met het geschikt
maken van het Van Harinxmakanaal voor schepen tot
2000 ton.
Met de provincie, de Hoofdgroep Waterstaat en Milieu, heeft
een aantal keren overleg plaatsgevonden over de noodzaak
c.q. wenselijkheid van het verbreden van het Van Harinxma
kanaal. In dat verband heeft de provincie verzocht het
bestemmingsplan "Goutum-Noord" in die zin aan te passen,
dat de huidige provinciale beheersstrook ter breedte van
30 m volledig vrij van bebouwing blijft en een passende be
stemming krijgt teneinde toekomstige ontwikkelingen met
betrekking tot de status van het Van Harinxmakanaal niet
reeds op voorhand te blokkeren. Alhoewel voorlopig de
noodzaak van een verbreding niet kan worden aangetoond,
acht de provincie het toch wenselijk dat bij de realisatie
van Goutum-Noord rekening wordt gehouden met omstandighe
den, die in de verre toekomst kunnen wijzigen. Men heeft
hierbij het oog op een verbreding met 10 m, waarmee een
"normaal klasse IV" profiel kan worden gerealiseerd.
Na bestudering van een en ander stellen wij u voor zoveel
mogelijk aan de wens van de provincie (en de bezwaren van
reclamanten) tegemoet te komen en het plan op een aantal
onderdelen aan te passen. Kern hiervan is dat aan de
"Beschrijving in hoofdlijnen" (Uitgangspunten, Wonen) de
randvoorwaarde wordt toegevoegd, dat de bebouwing, vanwege
de provinciale beheerszone die langs het Van Harinxmakanaal
loopt (Vaarwegenverordening Friesland), op tenminste 30 m
uit de huidige oever dient te worden opgericht. Het prak
tisch gevolg hiervan is dat de woningen in het meest weste
lijke deel van Goutum-Noord enigszins in zuidelijke rich
ting moeten worden opgeschoven; het concept-inrichtingsplan
zal dienovereenkomstig worden aangepast.
In de toelichting bij het plan is voorts reeds aangegeven,
dat door het graven van een vaart evenwijdig aan het Van
Harinxmakanaal, de mogelijkheid ontstaat om de kanaaloever
strook in te richten als openbaar gebied. In de groenstrook
met een gemiddelde breedte van 10 m wordt een recreatief
fiets-/voetpad aangelegd. Mocht het kanaal in de toekomst
eventueel worden verbreed, dan zal de groenstrook moeten
worden verwijderd en het pad worden vervangen door een
soort steigerconstructie. De betreffende aanpassingen zijn
technisch uitvoerbaar en het "eilandenrijk" gaat bij een
eventuele verbreding niet verloren.
Door deze wijziging van het bestemmingsplan blijft niet
alleen de mogelijkheid aanwezig dat het kanaal wordt opge
waardeerd tot "normaal klasse IV" kanaal, maar het garan
deert tevens (in deze opgewaardeerde situatie) een zone van
zo'n 20 m waarin geen woningen voorkomen. Een klasse IV
kanaal van ca. 55 m biedt geen beperkingen aan schepen tot
1350 ton en maakt ook incidentele scheepvaart tot 2000 ton
mogelijk.
Gelet op het vorenstaande adviseren wij u dit bezwaar
gegrond te verklaren en het plan aan te passen zoals hier
voor is aangegeven.
10
17. Wanneer alsnog rekening wordt gehouden met het op
waarderen van het Van Harinxmakanaal tot
hoofdvaarroute, zal dit consequenties hebben voor de
economische uitvoerbaarheid.
De hiervoor aangegeven aanpassing van het bestemmingsplan
heeft geen consequenties voor de economische uitvoerbaar
heid. Mocht in de toekomst de noodzaak aanwezig zijn om het
kanaal met 10 m te verbreden, dan moet het pad langs het
Van Harinxmakanaal worden aangepast. Deze kosten komen dan
ten laste van het plan kanaalverbreding.
Het bezwaar is naar onze mening ongegrond.
18. Het aanzicht en het landelijk karakter van het dorp
worden aangetast door hoge bedrijfsbebouwing langs de
OverijsselsewegDe rijksoverheid verbiedt dergelijke
zichtlocatiesOok worden de bewoners ernstig bena
deeld door verlies van uitzichtaantasting van
privacy en minder lang zon. Bovendien is in de Dor
pennota bepaald dat de grond, gelegen naast de
Brédyk, groen zou blijven.
Ten noorden van de Wergeasterdyk blijft een groenstrook van
ca. 80 m gehandhaafd. Ten zuidoosten van de Brédyk is
bebouwing geprojecteerd (Gemengde doeleinden)Deze bebou
wing mag slechts 9 m hoog worden (drie bouwlagen) en wordt
zeker geen betonkolos van "150 meter lang en 12 meter
hoogHet hotel Campanile is een aardig voorbeeld van
bebouwing, die men hier qua verschijningsvorm zou mogen
verwachten. Overigens mag, zoals reeds opgemerkt, de gepro
jecteerde bebouwing slechts 9 m hoog worden (het hotel
Campanile is voor een deel 12 m hoog).
De rijksoverheid heeft ernstige bedenkingen tegen bedrijven
en instellingen, die vanuit hun mobiliteitsprofiel op een
A- of B-locatie gesitueerd zouden moeten worden, maar
vanuit status-overwegingen zich langs autosnelwegen vesti
gen, op locaties, die slechts met de auto bereikbaar zijn
(C-locatiesEen dergelijke problematiek is hier evenwel
niet aan de orde. Evenals het dorp Goutum is de locatie aan
de Brédyk redelijk met het openbaar vervoer bereikbaar (in
ieder geval overdag) en is zelfs de afstand tot de stad
uitstekend met de fiets te overbruggen.
Het uitzicht van de bewoners van de Goutumerdyk zal bij
bebouwing van het gebied tussen de Wergeasterdyk en de
Goutumerdyk (woningen en t.b.v. "Gemengde doeleinden" langs
de Brédyk) nogal ingrijpend veranderen. Onder andere ont
neemt de geprojecteerde bebouwing voor een beperkt aantal
bewoners het zicht op de Overijsselseweg. Overigens zou ook
het door reclamanten aangedragen alternatief (groensingel)
het zicht op deze weg ontnemen. Zoals reeds min of meer is
aangegeven, zal aan de bebouwing langs de Brédyk extra
aandacht worden besteed. Artikel 6 van de planvoorschriften
geeft aan dat de bebouwing van hoogwaardige architectoni
sche kwaliteit dient te zijn en moet harmoniëren met de
aangrenzende woonbebouwing.
11