16. Er wordt geen rekening gehouden met het geschikt maken van het Van Harinxmakanaal voor schepen tot 2000 ton. Met de provincie, de Hoofdgroep Waterstaat en Milieu, heeft een aantal keren overleg plaatsgevonden over de noodzaak c.q. wenselijkheid van het verbreden van het Van Harinxma kanaal. In dat verband heeft de provincie verzocht het bestemmingsplan "Goutum-Noord" in die zin aan te passen, dat de huidige provinciale beheersstrook ter breedte van 30 m volledig vrij van bebouwing blijft en een passende be stemming krijgt teneinde toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot de status van het Van Harinxmakanaal niet reeds op voorhand te blokkeren. Alhoewel voorlopig de noodzaak van een verbreding niet kan worden aangetoond, acht de provincie het toch wenselijk dat bij de realisatie van Goutum-Noord rekening wordt gehouden met omstandighe den, die in de verre toekomst kunnen wijzigen. Men heeft hierbij het oog op een verbreding met 10 m, waarmee een "normaal klasse IV" profiel kan worden gerealiseerd. Na bestudering van een en ander stellen wij u voor zoveel mogelijk aan de wens van de provincie (en de bezwaren van reclamanten) tegemoet te komen en het plan op een aantal onderdelen aan te passen. Kern hiervan is dat aan de "Beschrijving in hoofdlijnen" (Uitgangspunten, Wonen) de randvoorwaarde wordt toegevoegd, dat de bebouwing, vanwege de provinciale beheerszone die langs het Van Harinxmakanaal loopt (Vaarwegenverordening Friesland), op tenminste 30 m uit de huidige oever dient te worden opgericht. Het prak tisch gevolg hiervan is dat de woningen in het meest weste lijke deel van Goutum-Noord enigszins in zuidelijke rich ting moeten worden opgeschoven; het concept-inrichtingsplan zal dienovereenkomstig worden aangepast. In de toelichting bij het plan is voorts reeds aangegeven, dat door het graven van een vaart evenwijdig aan het Van Harinxmakanaal, de mogelijkheid ontstaat om de kanaaloever strook in te richten als openbaar gebied. In de groenstrook met een gemiddelde breedte van 10 m wordt een recreatief fiets-/voetpad aangelegd. Mocht het kanaal in de toekomst eventueel worden verbreed, dan zal de groenstrook moeten worden verwijderd en het pad worden vervangen door een soort steigerconstructie. De betreffende aanpassingen zijn technisch uitvoerbaar en het "eilandenrijk" gaat bij een eventuele verbreding niet verloren. Door deze wijziging van het bestemmingsplan blijft niet alleen de mogelijkheid aanwezig dat het kanaal wordt opge waardeerd tot "normaal klasse IV" kanaal, maar het garan deert tevens (in deze opgewaardeerde situatie) een zone van zo'n 20 m waarin geen woningen voorkomen. Een klasse IV kanaal van ca. 55 m biedt geen beperkingen aan schepen tot 1350 ton en maakt ook incidentele scheepvaart tot 2000 ton mogelijk. Gelet op het vorenstaande adviseren wij u dit bezwaar gegrond te verklaren en het plan aan te passen zoals hier voor is aangegeven. 10 17. Wanneer alsnog rekening wordt gehouden met het op waarderen van het Van Harinxmakanaal tot hoofdvaarroute, zal dit consequenties hebben voor de economische uitvoerbaarheid. De hiervoor aangegeven aanpassing van het bestemmingsplan heeft geen consequenties voor de economische uitvoerbaar heid. Mocht in de toekomst de noodzaak aanwezig zijn om het kanaal met 10 m te verbreden, dan moet het pad langs het Van Harinxmakanaal worden aangepast. Deze kosten komen dan ten laste van het plan kanaalverbreding. Het bezwaar is naar onze mening ongegrond. 18. Het aanzicht en het landelijk karakter van het dorp worden aangetast door hoge bedrijfsbebouwing langs de OverijsselsewegDe rijksoverheid verbiedt dergelijke zichtlocatiesOok worden de bewoners ernstig bena deeld door verlies van uitzichtaantasting van privacy en minder lang zon. Bovendien is in de Dor pennota bepaald dat de grond, gelegen naast de Brédyk, groen zou blijven. Ten noorden van de Wergeasterdyk blijft een groenstrook van ca. 80 m gehandhaafd. Ten zuidoosten van de Brédyk is bebouwing geprojecteerd (Gemengde doeleinden)Deze bebou wing mag slechts 9 m hoog worden (drie bouwlagen) en wordt zeker geen betonkolos van "150 meter lang en 12 meter hoogHet hotel Campanile is een aardig voorbeeld van bebouwing, die men hier qua verschijningsvorm zou mogen verwachten. Overigens mag, zoals reeds opgemerkt, de gepro jecteerde bebouwing slechts 9 m hoog worden (het hotel Campanile is voor een deel 12 m hoog). De rijksoverheid heeft ernstige bedenkingen tegen bedrijven en instellingen, die vanuit hun mobiliteitsprofiel op een A- of B-locatie gesitueerd zouden moeten worden, maar vanuit status-overwegingen zich langs autosnelwegen vesti gen, op locaties, die slechts met de auto bereikbaar zijn (C-locatiesEen dergelijke problematiek is hier evenwel niet aan de orde. Evenals het dorp Goutum is de locatie aan de Brédyk redelijk met het openbaar vervoer bereikbaar (in ieder geval overdag) en is zelfs de afstand tot de stad uitstekend met de fiets te overbruggen. Het uitzicht van de bewoners van de Goutumerdyk zal bij bebouwing van het gebied tussen de Wergeasterdyk en de Goutumerdyk (woningen en t.b.v. "Gemengde doeleinden" langs de Brédyk) nogal ingrijpend veranderen. Onder andere ont neemt de geprojecteerde bebouwing voor een beperkt aantal bewoners het zicht op de Overijsselseweg. Overigens zou ook het door reclamanten aangedragen alternatief (groensingel) het zicht op deze weg ontnemen. Zoals reeds min of meer is aangegeven, zal aan de bebouwing langs de Brédyk extra aandacht worden besteed. Artikel 6 van de planvoorschriften geeft aan dat de bebouwing van hoogwaardige architectoni sche kwaliteit dient te zijn en moet harmoniëren met de aangrenzende woonbebouwing. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 47