Aangezien er sprake is van een betrekkelijk gering deelbud
get stellen wij u voor de toekenning van bijdragen uit dit
budget over te dragen aan ons college. Daarbij zullen wij
in voorkomende gevallen zoveel mogelijk conform vergelijk
bare subsidiecategorieën handelen, die wel in de verorde
ning worden genoemd. Het ligt voor de hand dat de VNG
binnenkort met een wijziging van de voorbeeldverordening op
dit punt komt. Een dergelijke voorbeeldverordening kan dan
als richtlijn worden gehanteerd. Te zijner tijd zal worden
bekeken of en in hoeverre de gemeentelijke subsidieverorde
ning gewijzigd zal moeten worden.
Wij merken verder nog op dat Woningbouwvereniging BWL en
drie andere friese corporaties met het Woonwagenschap
Friesland onderhandelen over overname van het beheer van
woonwagens en standplaatsen in Friesland.
5. HET DEELBUDGET HUURWONINGEN BELEGGERS EN PREMIEWONINGEN
Bedoeld wordt hier het beschikbare budget voor de nieuwbouw
van wat voorheen premiehuurwoningen respectievelijk premie
C woningen werden genoemd. De bijdrage voor huurwoningen
beleggers bedraagt f 10.000,- en wordt uitbetaald in vijf
jaarlijkse termijnen van f 2.000,-. De eenmalige bijdrage
voor premiewoningen bedraagt f 5.000,-. Het totale budget
voor 1993 bedraagt f 835.000 ,-. Daarbij is uitgegaan van
46 huurwoningen beleggers en 75 premie woningen. Beide
categorieën zijn echter uitwisselbaar in de verhouding 1
huurwoning belegger tegen 2 premie woningen.
Het gaat wat premiewoningen betreft voornamelijk om plannen
in Camminghaburen met een gemiddelde grootte van 5 tot 10
woningen. Planuitval kan relatief gemakkelijk opgevangen
worden door een ander plan. In de categorie huurwoningen
beleggers gaat het meestal om wat grotere plannen. De
realisatie is bovendien van een groot aantal factoren,
voornamelijk marktfactoren afhankelijk. Vaak is er niet
meteen een reserveplan voorhanden. Om de in de vorige
alinea genoemde flexibiliteit tussen beide categorieën te
kunnen benutten stellen wij voor het totale budget niet op
te splitsen in twee deelbudgetten, en de selectie van
plannen in beide categorieën over te laten aan ons college.
Op zo'n manier kunnen wij adequaat en snel reageren op de
feitelijke situatie. Verdeelbesluiten van dit deelbudget
zullen wij ter kennisneming toezenden aan de Commissie
Stadsontwikkeling
10
6. HET DEELBUDGET TOESLAGEN PLAATSELIJK VERSCHILLENDE
OMSTANDIGHEDEN.
Bedoeld wordt hiermee het budget voor wat onder de vorige
subsidieregelingen kopkosten werden genoemd. Onderscheiden
kunnen worden toeslagen verband houdend met extra kosten
voor de bouwplaats, fundering en/of geluidwerende maatrege
len. Voor dit jaar is hiervoor een totaal budget van f
883.632,- beschikbaar. Dit bedrag komt nagenoeg overeen met
dat van vorig jaar. Het verschil is echter dat er nu voor
bijna twee keer zoveel woningen aanspraak op kan worden
gemaakt
Toeslagen kunnen worden toegekend voor zowel gesubsidieerde
nieuwbouw als ongesubsidieerde nieuwbouw alsmede voor op
grond van het BWS gesubsidieerde ingrijpende woningverbete
ring. In de subsidieverordening zijn deze mogelijkheden
opengelaten.
Gelet op het beschikbare budget en een raming van te ver
wachten subsidieaanvragen stellen wij voor voor 1993 be
doelde toeslagen alleen toe te kennen voor de categorieën
nieuwbouw sociale huurwoningen, ingrijpende woningverbete
ring en sociale koopwoningen. Ter onzer beoordeling zou
incidenteel voor een nieuwbouwplan uit de overige catego
rieën toeslagen kunnen worden toegekend. Daarbij wordt
vooral gedacht aan plannen voor de nieuwbouw van licht
gesubsidieerde woningen in dan wel nabij de binnenstad.
Voorgesteld wordt verder bij de daadwerkelijk toekenning
van geldelijke steun voor bouwplaatskopkosten uit dit
budget uit te gaan van de ook in vorige jaren reeds ge
bruikte systematiek. Dit is verwoord in het rapport van DHV
d.d. juni 1986. Bij funderingskopkosten en geluidskopkosten
wordt voorgesteld de van rijkswege genoemde normbedragen
aan te houden.
7. DEELBUDGET HUURVERLAGINGSTOESLAGEN
Het vierde en laatste deelbudget is het budget ten behoeve
van huurverlagingstoeslagen. Dit budget bedraagt voor 1993
f 747.919,-.
Toeslagen uit dit budget dienen ter verlaging van de aan-
vangshuren bij vervangende nieuwbouw van sociale huurwonin
gen, dan wel bij het treffen van ingrijpende voorzieningen
aan vooroorlogse sociale huurwoningen. Alle woningen in
deze laatste categorie zijn in de loop der tijd echter
reeds gerenoveerd. Resteert dus vervangende nieuwbouw. Het
hoeft daarbij niet perse om vervangende nieuwbouw in stads
vernieuwingsgebieden te gaan. Uit het totale budget kunnen,
indien per daarvoor in aanmerking komende woning het norm
bedrag zou worden uitgekeerd, voor 87 woningen toeslagen
worden toegekend. Het normbedrag bedraagt voor de gehele
periode f 3.124,- per woning. In het bepalen van de hoogte
van de bijdrage is een gemeente echter volledig vrij
11