Reconstructie Prof. mr. P.S. Gerbrandyweg. Bijlage nr. 31. Aan de Gemeenteraad. In de vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling van 5 januari 1993 is het reconstructieplan van de Gerbrandyweg behandeld Naar aanleiding van vragen uit de commissie heeft wethouder Timmermans toegezegd dat het college aanvullende informatie zal verstrekken over de noodzakelijkheid de Gerbrai.dyweg in 1993 te reconstrueren. In de hiervoor aangegeven commissievergadering is door enkele raadsleden de wenselijkheid uitgesproken dit project te betrekken bij de herwaardering. Met name met het oog op de verkeersveiligheid achten wij snelle uitvoering van dit project noodzakelijk. De huidige oversteek voor langzaam verkeer over de Dammelaan tussen de Dokkumertrekweg en de Eeskwerd wordt door de verkeersdeelnemers als zeer onveilig ervaren. Gelet op de hoge intensiteiten op de rondweg is oversteken problematisch. Ook objectief gezien is deze oversteek onveilig. Uit ongevallen- cijfers van 1989 tot en met 1991 blijkt dat hier 5 verkeers ongevallen hebben plaatsgevonden, waarvan één letselongeval. Door realisatie van een tunnel ter plaatse kan het langzaam verkeer conflictvrij afgewikkeld worden. Het aantal ongevallen kan hierdoor tot nul gereduceerd worden. Doordat de tunnel overzichtelijk en goed verlicht uitgevoerd wordt, zal van sociale onveiligheid niet of nauwelijks sprake zijn. Het kruispunt Gerbrandyweg/Goudenregenstraat is bijzonder onveilig. In de periode 1989 tot en met 1991 hebben op dit kruispunt 31 ongevallen plaatsgevonden, waarvan 2 met dodelijke afloop en 7 letselongevallen. Het aanleggen van een minirotonde ter plaatse is gelet op de ongevallen-analyse de beste oplossing. De oversteekbaarheid van de rondweg ter plaatse is op dit moment volstrekt onvoldoende. Wij zijn van mening dat dit reconstructieplan niet betrokken dient te worden bij de herwaardering aangezien de uitvoering van dit project dan uitgesteld zal moeten worden. Uitstel van het project zal leiden tot het vervallen van een groot gedeelte van de toegezegde subsidies van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (f 955.000,en van de provincie Friesland (f 1.041.500,aangezien bij de subsidie- 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 85