Fietsplan Stadsgewest Leeuwarden Bijlage nr. 36 Aan de Gemeenteraad. INLEIDING Één van de activiteiten die het Stadsgewest Leeuwarden de afgelopen tijd heeft ondernomen is het opstellen van een fietsplan. Het belang van het maken van een fietsplan voor het Stads gewest ligt in het feit, dat juist op de schaal van het stadsgewest veel van de fiets gebruik wordt ge~-aKt. Daar bij worden in belangrijke mate de gemeentegrenzen over schreden. Het gaat hierbij vooral om: het fietsen naar school, het werk of naar winkels, dus het fietsen met een utilitair karakter; duidelijk zal zijn dat de stad Leeuwarden door de bevolkingsomvang en de aanwezige voorzieningen hierbij een belangrijke plaats inneemt; het recreatieve fietsen vanuit de stad en de dorpen, dat vooral gericht is op de landelijke omgeving. De maatregelen die in het Stadsgewestelijk Fietsplan worden voorgesteld betreffen vooral de bereikbaarheid van de stad vanuit de omliggende kernen. Daarnaast wordt veel aandacht gegeven aan de recreatieve ontsluiting van het buitengebied en de onderlinge verbindingen van de dorpen. Ook wordt aandacht besteed het flankerend beleid, waarin maatregelen zoals de bewegwijzering, verhuur van fietsen, een stadsge westelijke fietskaart, relatie met het openbaar vervoer e.d. aan de orde komen. De opdracht voor het opstellen van het plan is, na offerte verkregen te hebben van drie bureaus, gegeven aan "Buro Vijn BV adviseurs voor ruimtelijke ordening" te Oenkerk. Een team, bestaande uit ambtelijke vertegenwoordigers van de stadsgewestgemeenten onder voorzitterschap van de secre taris van het Stadsgewest heeft de werkzaamheden van het buro begeleid en heeft de afrondende werkzaamheden ver richt Het plan is vastgesteld in het Overlegplatform Stadsgewest en vervolgens ter beoordeling aan de gemeenten toegezonden (zie de betreffende aanbiedingsbrief van het Stadsgewest).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 94