INPASSING BESTAANDE BELEIDSKADERS Bij het opstellen van het fietsplan is ingehaakt op de ontwikkelingen elders. In het in het rijksbeleid heeft de fiets een aparte plaats gekregen. Dit heeft geresulteerd in het "Master- plan Fiets" als uitvloeisel van o.a. de door het rijk uitgebrachte Vierde Nota Extra. De extra belangstelling voor de fiets is een gevolg van het feit dat de fiets naast het openbaar vervoer, een milieuvriendelijk alter natief is voor het nog steeds groeiende autogebruik. Door instellingen als de ANWB en de ENFB wordt de fiets meer in de belangstelling geplaatst, ieder vanuit zijn eigen achtergrond. Vanuit deze instellingen zijn in de toekomst meer initiatieven op het gebied van het fietsen te verwachten. De vervoerregio Friesland heeft in het dit jaar (1992) uitgebrachte "Raamplan Vervoerregio Friesland" aandacht gegeven aan het fietsen. De uitkomsten voor Leeuwarden zijn geconcretiseerd in het uitvoeringsschema behorend bij het Raamplan van de Vervoerregio. Gebleken is, dat de kansen voor vergroting van het fietsgebruik vooral liggen in en om de stedelijke gebieden. Het Fietsplan Stadsgewest Leeuwarden sluit dan ook naadloos aan op de plannen die in het kader van de vervoerregio zijn opge steld In 1979 is het Struktuurplan Fiets als onderdeel van het Verkeersstruktuurplan voor Leeuwarden door de gemeente raad aangenomen. Het Struktuurplan Fiets 1978 richt zich vooral op het fietsnetwerk in bebouwd gebied van de stad Leeuwarden. Het Fietsplan Stadsgewest omvat een breed scala van maatregelen op het gebied van het fietsen, vooral in de relatie tussen de stad en haar omgeving. De afstemming van het stadsgewestelijk plan op het gemeen telijke Struktuurplan Fiets heeft geen problemen gege ven. De provincie Friesland heeft het "Plan Recreatieve Fietspaden Friesland" uitgebracht. Dit plan is vooral gericht op de meer doorgaande fietsroutes en biedt voor het Stadsgewest slechts een beperkt aantal aanknopings punten. Met name vanwege de wederzijdse informatie uitwisseling heeft de provincie bij de afronding van het plan in de werkgroep geparticipeerd. Recent (1992) is het Toeristisch productontwikkelings plan voor Leeuwarden vastgesteld. Dit plan richt zich vooral op de ontwikkeling van het toerisme (bezoek aan Leeuwarden van elders). De ontwikkeling van de sterke punten van Leeuwarden zoals water en cultuur staat hierbij centraal. Het plan richt zich slechts in beperk te mate op de recreatie (eigen bevolking). Specifieke aandacht aan fietsvoorzieningen wordt in het plan niet gegeven. Geconstateerd wordt dat de onderlinge samenhang van diverse recreatieve elementen in de stadsrandzone verbetering behoeft. Hierbij zou de fiets een belangrijke rol kunnen spelen. Met de gemeenten die samen het Stadsgewest vormen is bij het opstellen van het fietsplan planvorming op zinvolle wijze samengewerkt. De afstemming van de diverse gemeente lijke plannen is probleemloos verlopen. Verwacht mag worden dat dit ook naar de toekomst een positieve uitstraling heeft op de verdere samenwerking binnen het Stadsgewest. BETEKENIS VAN DE PLANNEN VOOR LEEUWARDEN Het Fietsplan Stadsgewest Leeuwarden bestaat uit drie delen, namelijk: deel 1 inventarisatie en onderzoek; deel 2 plan- en ideevorming en deel 3 projectuitwerking. De plan- en ideevorming is samengevat op de bladzijden 34, 35 en 36 van deel 2. Hier is ook de kleurkaart te vinden waarin de verschillende maatregelen zijn gevisionaliseerd. Aan de hand van deze kaart zullen de voor Leeuwarden meest belangrijke onderdelen van het plan hierna worden bespro ken. Met name het laatste deel van het rapport, de projectuit werking, geeft nader inhoud aan een aantal onderdelen van het plan. Zo worden een aantal projecten meer concreet gemaakt -ook in financiële zin- waardoor een goede basis wordt meegegeven voor de subsidieverkrijging en de uitvoe ring. Omdat de planontwikkeling voor het project fietssnelweg Leeuwarden Stiens hierbij het verst gevorderd is wordt dit project tevens besproken. Datzelfde geldt voor het project Fietspoorten Leeuwarden, omdat dit project specifiek op Leeuwarden gericht is. PROJECTPLANNEN - Utilitaire hoofdroutes Binnen het grondgebied van de gemeente Leeuwarden zijn de utilitaire hoofdroutes in voldoende mate aanwezig. Nieuwe routes behoeven niet aangelegd te worden. Wel is (plaatselijk) kwaliteitsverbetering nodig. - Landschappelijke hoofdroutes Met name door de aanleg van fietspaden langs wateren is de omgeving redelijk bereikbaar vanuit de stad. Een probleem vormt de bereikbaarheid van de route langs de Zwette vanuit Leeuwarden. Dit is relatief eenvoudig op te lossen door een verbinding via het industrieterrein Newtonweg Recreatieve ommetjes Door middel van het bestaande wegen- en fietspadenstel sel is een groot aantal recreatieve ommetjes in het landelijke gebied te realiseren. Aan de noordzijde van het Leeuwarder Bos ontbreekt een verbinding in de route naar Stiens via de dorpen Jelsum, Cornjum en Britsum. Het is de bedoeling dat het deel van deze route in de gemeente Leeuwarden wordt gerealiseerd in het kader van de ontwikkeling van het Leeuwarder Bos. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 95