INPASSING BESTAANDE BELEIDSKADERS
Bij het opstellen van het fietsplan is ingehaakt op de
ontwikkelingen elders.
In het in het rijksbeleid heeft de fiets een aparte
plaats gekregen. Dit heeft geresulteerd in het "Master-
plan Fiets" als uitvloeisel van o.a. de door het rijk
uitgebrachte Vierde Nota Extra. De extra belangstelling
voor de fiets is een gevolg van het feit dat de fiets
naast het openbaar vervoer, een milieuvriendelijk alter
natief is voor het nog steeds groeiende autogebruik.
Door instellingen als de ANWB en de ENFB wordt de fiets
meer in de belangstelling geplaatst, ieder vanuit zijn
eigen achtergrond. Vanuit deze instellingen zijn in de
toekomst meer initiatieven op het gebied van het fietsen
te verwachten.
De vervoerregio Friesland heeft in het dit jaar (1992)
uitgebrachte "Raamplan Vervoerregio Friesland" aandacht
gegeven aan het fietsen. De uitkomsten voor Leeuwarden
zijn geconcretiseerd in het uitvoeringsschema behorend
bij het Raamplan van de Vervoerregio. Gebleken is, dat
de kansen voor vergroting van het fietsgebruik vooral
liggen in en om de stedelijke gebieden. Het Fietsplan
Stadsgewest Leeuwarden sluit dan ook naadloos aan op de
plannen die in het kader van de vervoerregio zijn opge
steld
In 1979 is het Struktuurplan Fiets als onderdeel van het
Verkeersstruktuurplan voor Leeuwarden door de gemeente
raad aangenomen. Het Struktuurplan Fiets 1978 richt zich
vooral op het fietsnetwerk in bebouwd gebied van de stad
Leeuwarden. Het Fietsplan Stadsgewest omvat een breed
scala van maatregelen op het gebied van het fietsen,
vooral in de relatie tussen de stad en haar omgeving. De
afstemming van het stadsgewestelijk plan op het gemeen
telijke Struktuurplan Fiets heeft geen problemen gege
ven.
De provincie Friesland heeft het "Plan Recreatieve
Fietspaden Friesland" uitgebracht. Dit plan is vooral
gericht op de meer doorgaande fietsroutes en biedt voor
het Stadsgewest slechts een beperkt aantal aanknopings
punten. Met name vanwege de wederzijdse informatie
uitwisseling heeft de provincie bij de afronding van het
plan in de werkgroep geparticipeerd.
Recent (1992) is het Toeristisch productontwikkelings
plan voor Leeuwarden vastgesteld. Dit plan richt zich
vooral op de ontwikkeling van het toerisme (bezoek aan
Leeuwarden van elders). De ontwikkeling van de sterke
punten van Leeuwarden zoals water en cultuur staat
hierbij centraal. Het plan richt zich slechts in beperk
te mate op de recreatie (eigen bevolking). Specifieke
aandacht aan fietsvoorzieningen wordt in het plan niet
gegeven. Geconstateerd wordt dat de onderlinge samenhang
van diverse recreatieve elementen in de stadsrandzone
verbetering behoeft. Hierbij zou de fiets een
belangrijke rol kunnen spelen.
Met de gemeenten die samen het Stadsgewest vormen is bij
het opstellen van het fietsplan planvorming op zinvolle
wijze samengewerkt. De afstemming van de diverse gemeente
lijke plannen is probleemloos verlopen. Verwacht mag worden
dat dit ook naar de toekomst een positieve uitstraling
heeft op de verdere samenwerking binnen het Stadsgewest.
BETEKENIS VAN DE PLANNEN VOOR LEEUWARDEN
Het Fietsplan Stadsgewest Leeuwarden bestaat uit drie
delen, namelijk:
deel 1 inventarisatie en onderzoek;
deel 2 plan- en ideevorming en
deel 3 projectuitwerking.
De plan- en ideevorming is samengevat op de bladzijden 34,
35 en 36 van deel 2. Hier is ook de kleurkaart te vinden
waarin de verschillende maatregelen zijn gevisionaliseerd.
Aan de hand van deze kaart zullen de voor Leeuwarden meest
belangrijke onderdelen van het plan hierna worden bespro
ken.
Met name het laatste deel van het rapport, de projectuit
werking, geeft nader inhoud aan een aantal onderdelen van
het plan. Zo worden een aantal projecten meer concreet
gemaakt -ook in financiële zin- waardoor een goede basis
wordt meegegeven voor de subsidieverkrijging en de uitvoe
ring.
Omdat de planontwikkeling voor het project fietssnelweg
Leeuwarden Stiens hierbij het verst gevorderd is wordt dit
project tevens besproken. Datzelfde geldt voor het project
Fietspoorten Leeuwarden, omdat dit project specifiek op
Leeuwarden gericht is.
PROJECTPLANNEN
- Utilitaire hoofdroutes
Binnen het grondgebied van de gemeente Leeuwarden zijn
de utilitaire hoofdroutes in voldoende mate aanwezig.
Nieuwe routes behoeven niet aangelegd te worden. Wel is
(plaatselijk) kwaliteitsverbetering nodig.
- Landschappelijke hoofdroutes
Met name door de aanleg van fietspaden langs wateren is
de omgeving redelijk bereikbaar vanuit de stad. Een
probleem vormt de bereikbaarheid van de route langs de
Zwette vanuit Leeuwarden. Dit is relatief eenvoudig op
te lossen door een verbinding via het industrieterrein
Newtonweg
Recreatieve ommetjes
Door middel van het bestaande wegen- en fietspadenstel
sel is een groot aantal recreatieve ommetjes in het
landelijke gebied te realiseren.
Aan de noordzijde van het Leeuwarder Bos ontbreekt een
verbinding in de route naar Stiens via de dorpen Jelsum,
Cornjum en Britsum. Het is de bedoeling dat het deel van
deze route in de gemeente Leeuwarden wordt gerealiseerd
in het kader van de ontwikkeling van het Leeuwarder Bos.
3