INPASSING IN HET (FINANCIËLE) BELEID Tijdens het opstellen van het Fietsplan Stadsgewest Leeu warden was reeds duidelijk dat de financiële reikwijdte van de stadsgewestgemeenten beperkt is. Bij het opstellen van het fietsplan is hier rekening mee gehouden. Het fietsplan richt zich dan ook niet primair op het maken van nieuwe fietsroutes, wat verhoudingsgewijze erg duur is, doch veeleer op het optimaliseren van het bestaande fietsnetwerk en het aanbieden van extra fietsvoorzieningen zoals stallingen, bewegwijzering, relatie openbaar vervoer e.d. Het opheffen van ontbrekende schakels en kwaliteits verbetering zijn hierbij kernbegrippen. De projecten zijn zodanig gekozen, dat optimaal gebruik gemaakt wordt van subsidies. Om de lasten te verdelen is daarnaast een fasering aangebracht. Voor de financiële invulling en de fasering wordt verwezen naar het uitvoeringsschema. In dit uitvoeringsschema zijn de belangrijkste en meest haalbare projecten uit het fiets plan weergegeven en in de tijd gezet. Uitvoering van de projecten uit het uitvoeringsschema vraagt een totale gemeentelijke bijdrage van ruim f 2 miljoen. Het fietspad langs de het Ouddeel (Murk) vraagt hiervan het leeuwedeel, namelijk f 1,5 miljoen. Dit project valt daardoor enigszins buiten het financiële vertrekpunt van het plan. De kosten van de projecten dienen gerelateerd te worden aan de momenteel aan de orde zijnde bezuinigingen. Daarbij dient betrokken te worden dat de nu lopende bezuiniging projecten betreft, waarvan het belang reeds breed is onder schreven. In een dergelijke situatie moeten er wel zeer doorslaggevende redenen zijn om nieuwe projecten op te voeren. In ieder geval vraagt het een grondige afweging van de bestaande en de nieuw opgevoerde projecten. Het is niet mogelijk een dergelijke afweging in het kader van de behandeling van dit plan te doen plaatsvinden. De nieuwe meerjarenraming infrastructuur, die opgesteld wordt na de bezuinigingsronde, biedt hiervoor wèl het geëigende middel. Daarom wordt het volgende voorgesteld: de in het Fietsplan Stadsgewest aangedragen projecten zullen bij het opstellen van het eerstvolgende het programma infrastructuur meegenomen worden en op basis van prioriteitsstelling worden ingepland. In dat kader dient bijzondere aandacht te worden gegeven aan: het project "Fietssnelweg Stiens-Leeuwarden" fase 1, vanwege het grensoverschrijdend karakter en de te verwachten relatief lage gemeentelijke bijdrage en het doortrekken van het fietspad Zwette via het be drijventerrein Newtonweg, vanwege de hoge toegevoegde waarde die deze kortsluiting naar de recreatief aantrekkelijke Zwetteroute heeft. 6 Het ligt in het voornemen de voorbereiding voor beide projecten in 1993 te starten, zodat een inzicht in de kosten ontstaat en de uitvoering kan plaatsvinden op een daartoe geëigend moment. In dit verband kan vermeld worden dat het belangrijk is een aantal projecten voor uitvoering beschikbaar te hebben, zodat adequaat ingespeeld kan worden op incidenteel vrijkomende subsidies. Onder mededeling dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u in haar op 2 februari gehouden vergadering heeft geadvi seerd met het voorgaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 4 februari 1993 Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 97