Blad 4 /PdS regelmatige tegenvallers bij de omvang van het Gemeentefonds ten gevolge van te optimistische ramingen van woningbouw en groei inwonertal; - (eventueel aan te vullen) Dossieronderzoek en eerste analyse van de uitgekozen casussen Het voeren van gerichte interviews met (ex-)raadsleden, (ex-)collegeleden, (ex-)ambtenaren en anderen, teneinde de hiaten uit het dossieronderzoek aan te vullen en nadere toelichting te geven. Analyse van de besluitvorming, op basis van de deelvragen: wat is de oorzaak van de tegenvaller en welk deel komt voor rekening van besluiten van de Gemeenteraad?; op welk moment was het tegenvallende resultaat voor het eerst bekend en bij wie?; wat is er met deze informatie gedaan en hoe (en op welk moment) is er door management, college en Raad gereageerd op deze informatie?; - passen de door dienst of college genomen maatregelen binnen het kader van de besluiten van de Raad? Beoordeling van het besluitvormingsproces, op basis van de deelvragen zijn er buiten het gezichtsveld van de Raad besluiten genomen, die afwijken van de eerdere besluitvorming van de Raad? - heeft de Raad, achteraf gezien, op basis van de haar beschikbare informatie, haar sturende, toezichthoudende en strategische taken naar behoren verricht?; - is alle relevante informatie tijdig aan de Raad gegeven? - had de Raad besluiten kunnen nemen teneinde de tegenvaller in omvang terug te dringen? Het opstellen van aanbevelingen voor een lokaal bestuur dat, weliswaar "op afstand", maar tijdig kan ingrijpen teneinde nieuwe structurele tegenvallers te voorkomen. Het voorgaande dient te worden vastgelegd in een rapport, dat in de Gemeenteraad dient te worden besproken en vastgesteld. De Raadscommissie kan mensen niet onder ede horen, zoals bij een parlementaire enquête het geval is. Daarom is het te Blad 5 /PdS verdedigen dat de commissie haar werk in beslotenheid verricht. Commissieleden lopen anders het risico dat meningsvormende uitspraken zo vlak voor de verkiezingen door de media als speelbal gebruikt zullen worden. Ook de ondervraagden dienen beschermd te worden. Als de interviews openbaar zijn, zou er ongewenste geruchtenvorming kunnen plaatsvinden en dit zou betrokken ambtenaren of bestuurders er van kunnen weerhouden vrijwillig aan het onderzoek mee te werken. Direct bij het verschijnen van het rapport zullen alle stukken en verslagen wel openbaar gemaakt worden. Het onderzoek is in eerste instantie niet gericht op personen. Het heeft geen zin om zondebokken te zoeken of aan te wijzen. De aanleiding van het onderzoek moet niet zozeer in individuele personen worden gezocht, die een bepaalde functie bekleedden, maar veel meer in de feitelijke werking van het Leeuwarder politieke systeem. De commissie zal de beschikking moeten krijgen over een eigen werkkamer op het gemeentehuis, die afgesloten kan worden. Er zal een budget beschikbaar gesteld moeten worden voor het secretariaat (ca 5 maanden) alsmede voor onkosten als kopiëren, inschakelen externe deskundigen, en dergelijke. Een bedrag van f 60.000,moet als toereikend worden gezien om deze kosten te kunnen financieren. Mogelijke dekking zou kunnen zijn: de post "reservering correctie wegens taxatiefouten 1993" en (voor een deel) "nieuw beleid 1994". Het zou mooi zijn om het onderzoek voor de Algemene Beschouwingen te doen plaatsvinden: navraag elders leert dat een dergelijke operatie niet in een paar maanden af te ronden is. Reëler is het tijdpad, dat uitgaat van het onderzoek in de periode september tot en met december 1993 en publikatie van het rapport in januari 1994, zodat de discussie en de vaststelling in de Gemeenteraad in februari kan plaatsvinden. Wij verwachten van het college, de gemeentesecretaris en de directie dat zij onvoorwaardelijke medewerking aan het onderzoek zullen verlenen teneinde de commissie haar werk te laten verrichten en alle relevante stukken en gegevens ter

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 100