Blad 4
/PdS
regelmatige tegenvallers bij de omvang van het
Gemeentefonds ten gevolge van te optimistische ramingen
van woningbouw en groei inwonertal;
- (eventueel aan te vullen)
Dossieronderzoek en eerste analyse van de uitgekozen
casussen
Het voeren van gerichte interviews met (ex-)raadsleden,
(ex-)collegeleden, (ex-)ambtenaren en anderen, teneinde de
hiaten uit het dossieronderzoek aan te vullen en nadere
toelichting te geven.
Analyse van de besluitvorming, op basis van de deelvragen:
wat is de oorzaak van de tegenvaller en welk deel komt
voor rekening van besluiten van de Gemeenteraad?;
op welk moment was het tegenvallende resultaat voor het
eerst bekend en bij wie?;
wat is er met deze informatie gedaan en hoe (en op welk
moment) is er door management, college en Raad
gereageerd op deze informatie?;
- passen de door dienst of college genomen maatregelen
binnen het kader van de besluiten van de Raad?
Beoordeling van het besluitvormingsproces, op basis van de
deelvragen
zijn er buiten het gezichtsveld van de Raad besluiten
genomen, die afwijken van de eerdere besluitvorming van
de Raad?
- heeft de Raad, achteraf gezien, op basis van de haar
beschikbare informatie, haar sturende, toezichthoudende
en strategische taken naar behoren verricht?;
- is alle relevante informatie tijdig aan de Raad
gegeven?
- had de Raad besluiten kunnen nemen teneinde de
tegenvaller in omvang terug te dringen?
Het opstellen van aanbevelingen voor een lokaal bestuur dat,
weliswaar "op afstand", maar tijdig kan ingrijpen teneinde
nieuwe structurele tegenvallers te voorkomen.
Het voorgaande dient te worden vastgelegd in een rapport, dat
in de Gemeenteraad dient te worden besproken en vastgesteld.
De Raadscommissie kan mensen niet onder ede horen, zoals bij
een parlementaire enquête het geval is. Daarom is het te
Blad 5
/PdS
verdedigen dat de commissie haar werk in beslotenheid verricht.
Commissieleden lopen anders het risico dat meningsvormende
uitspraken zo vlak voor de verkiezingen door de media als
speelbal gebruikt zullen worden. Ook de ondervraagden dienen
beschermd te worden. Als de interviews openbaar zijn, zou er
ongewenste geruchtenvorming kunnen plaatsvinden en dit zou
betrokken ambtenaren of bestuurders er van kunnen weerhouden
vrijwillig aan het onderzoek mee te werken. Direct bij het
verschijnen van het rapport zullen alle stukken en verslagen
wel openbaar gemaakt worden.
Het onderzoek is in eerste instantie niet gericht op personen.
Het heeft geen zin om zondebokken te zoeken of aan te wijzen.
De aanleiding van het onderzoek moet niet zozeer in individuele
personen worden gezocht, die een bepaalde functie bekleedden,
maar veel meer in de feitelijke werking van het Leeuwarder
politieke systeem.
De commissie zal de beschikking moeten krijgen over een eigen
werkkamer op het gemeentehuis, die afgesloten kan worden.
Er zal een budget beschikbaar gesteld moeten worden voor het
secretariaat (ca 5 maanden) alsmede voor onkosten als
kopiëren, inschakelen externe deskundigen, en dergelijke. Een
bedrag van f 60.000,moet als toereikend worden gezien om
deze kosten te kunnen financieren. Mogelijke dekking zou kunnen
zijn: de post "reservering correctie wegens taxatiefouten 1993"
en (voor een deel) "nieuw beleid 1994".
Het zou mooi zijn om het onderzoek voor de Algemene
Beschouwingen te doen plaatsvinden: navraag elders leert dat
een dergelijke operatie niet in een paar maanden af te ronden
is. Reëler is het tijdpad, dat uitgaat van het onderzoek in de
periode september tot en met december 1993 en publikatie van
het rapport in januari 1994, zodat de discussie en de
vaststelling in de Gemeenteraad in februari kan plaatsvinden.
Wij verwachten van het college, de gemeentesecretaris en de
directie dat zij onvoorwaardelijke medewerking aan het
onderzoek zullen verlenen teneinde de commissie haar werk te
laten verrichten en alle relevante stukken en gegevens ter