Dit kan niet uit de reguliere financiële middelen betaald worden en leidt daarom herhaaldelijk tot budget-overschrijdingen 2. Bevolkingsgegevens De belangrijkste gegevensbron voor het leerplicht register vormt het bevolkingsregister (GBA)Door het veelvuldig opvragen van bevol kingsgegevens wordt momenteel een structureel beroep gedaan op de capaciteit van de afdeling Burgerzaken 3. Beveiliging In het kader van de Wet op de Persoonsregistra ties is inmiddels een privacy-reglement van kracht geworden, maar een adequate beveiliging van de aanwezige gegevens, zowel fysiek, technisch als administratief, ontbreekt. 4. Ruimte-consumptie De huidige gegevensopslag vergt een groot ruimtebeslag, waarmee bij de indeling van het Stadskantoor geen rekening is gehouden. 5. Toegankelijkheid Het leerplichtregister vormt in potentie een rijke gegevensbron voor veel afnemers. Echter, als gevolg van de handmatige registratie is de toegankelijkheid van de gegevens slecht en dus bijzonder tijdrovend. Hierdoor verloopt de huidige informatieverstrekking erg traag en vormt het slechts een klein deel van de aanwezige (latente) behoefte. 6. Uitwisseling Het bevolkingsregister van de afdeling Burgerza ken is evenals de leerlingbestanden van de meeste onderwijsinstellingen geautomatiseerd Uitwiss'eling van gegevens met het leerplichtregis- ter geschiedt echter noodgedwongen op handmatige wijze, hetgeen uiteraard leidt tot redundantie, extra handelingen en onnodige risico's. Bovendien heeft de vertraagde verwerking tot gevolg dat het verzuim niet snel genoeg kan worden aangepakt. III. ONTWIKKELINGEN Momenteel doen zich enkele ontwikkelingen voor die van invloed zijn op de rol van de leerplichtambtenaar, de wijze waarop de desbetreffende werkzaamheden zouden moeten worden uitgevoerd en de omvang en aard van de leerplichtadministratieDeze ontwikkelingen worden hieronder beknopt beschreven. 2 1. Wijziging wetgeving Op grond van de opgedane ervaringen met de leerplichtwetgeving en de gewijzigde maatschappe lijke situatie zijn in 1992 voorstellen tot aanpassing van de huidige regelgeving aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze wetswijzigingen, die in de tweede helft van 1993 worden behandeld, wordt enerzijds aangestuurd op een meer realistische (soepele) meldplicht van verzuim door de scholen, maar anderzijds wil men een snellere en striktere aanpak van de probleemgevallen. Dit sluit aan op de wens van het gemeentebestuur van Leeuwarden om een actief beleid tegen schoolverzuim te voeren, zoals aangegeven in het College-programma 1990-1994. 2. Toename voortijdige schoolverlaters In 1993 is de ministeriële notitie "Een Goed Voorbereide Start" gepresenteerd, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan de problematiek van het toenemend aantal voortijdige schoolverla ters, dat wil zeggen jongeren die hun entree op de arbeidsmarkt maken zonder afgeronde (beroepsopleidingAangezien het hier gaat om een schooloverstijgend probleem wordt in de notitie gepleit voor een gezamenlijke aanpak op regionaal niveau. Het Rijk stelt middelen beschikbaar om te komen tot Regionale Meld- en Coördinatiepunten (RMC's), die in de eerste plaats tot doel hebben te voorkomen dat individuele voortijdige schoolverlaters uit beeld raken en in de tweede plaats zorg te dragen voor een dekkende en effectieve samenwerking tussen de diverse instellingen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een hoger onderwijsrendement en een betere benutting van het individueel en maatschappelijk talent. Ook in Leeuwarden vraagt de problematiek van vroegtijdige schoolverlaters in toenemende mate de aandacht (helaas kan dit momenteel niet met betrouwbaar cijfermateriaal worden ondersteund) In het College-programma 1990-1994 hebben wij te kennen gegeven grote waarde te hechten aan de preventie van het voortijdig verlaten van school, waarbij het belang van een goede verzuim registratie nogmaals wordt benadrukt. Dit heeft in het kader van de Sociale Vernieuwing in 1992 geleid tot het opzetten van een Preventie-projekt Voortijdige Schoolverlaters voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs (door vormingscen trum Stijl en de Stichting Jeugd en Gezin)Door de komst van de RMC's en de initiatieven om het aantal voortijdige schoolverlaters te verminderen zal in toenemende mate een beroep op de gemeen telijke leerplichtregistraties worden gedaan. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 120