Dit kan niet uit de reguliere financiële middelen
betaald worden en leidt daarom herhaaldelijk tot
budget-overschrijdingen
2. Bevolkingsgegevens
De belangrijkste gegevensbron voor het
leerplicht register vormt het bevolkingsregister
(GBA)Door het veelvuldig opvragen van bevol
kingsgegevens wordt momenteel een structureel
beroep gedaan op de capaciteit van de afdeling
Burgerzaken
3. Beveiliging
In het kader van de Wet op de Persoonsregistra
ties is inmiddels een privacy-reglement van
kracht geworden, maar een adequate beveiliging
van de aanwezige gegevens, zowel fysiek,
technisch als administratief, ontbreekt.
4. Ruimte-consumptie
De huidige gegevensopslag vergt een groot
ruimtebeslag, waarmee bij de indeling van het
Stadskantoor geen rekening is gehouden.
5. Toegankelijkheid
Het leerplichtregister vormt in potentie een
rijke gegevensbron voor veel afnemers. Echter,
als gevolg van de handmatige registratie is de
toegankelijkheid van de gegevens slecht en dus
bijzonder tijdrovend. Hierdoor verloopt de
huidige informatieverstrekking erg traag en vormt
het slechts een klein deel van de aanwezige
(latente) behoefte.
6. Uitwisseling
Het bevolkingsregister van de afdeling Burgerza
ken is evenals de leerlingbestanden van de meeste
onderwijsinstellingen geautomatiseerd
Uitwiss'eling van gegevens met het leerplichtregis-
ter geschiedt echter noodgedwongen op handmatige
wijze, hetgeen uiteraard leidt tot redundantie,
extra handelingen en onnodige risico's. Bovendien
heeft de vertraagde verwerking tot gevolg dat het
verzuim niet snel genoeg kan worden aangepakt.
III. ONTWIKKELINGEN
Momenteel doen zich enkele ontwikkelingen voor die van
invloed zijn op de rol van de leerplichtambtenaar, de
wijze waarop de desbetreffende werkzaamheden zouden
moeten worden uitgevoerd en de omvang en aard van de
leerplichtadministratieDeze ontwikkelingen worden
hieronder beknopt beschreven.
2
1. Wijziging wetgeving
Op grond van de opgedane ervaringen met de
leerplichtwetgeving en de gewijzigde maatschappe
lijke situatie zijn in 1992 voorstellen tot
aanpassing van de huidige regelgeving aangeboden
aan de Tweede Kamer. In deze wetswijzigingen, die
in de tweede helft van 1993 worden behandeld,
wordt enerzijds aangestuurd op een meer
realistische (soepele) meldplicht van verzuim
door de scholen, maar anderzijds wil men een
snellere en striktere aanpak van de
probleemgevallen. Dit sluit aan op de wens van
het gemeentebestuur van Leeuwarden om een actief
beleid tegen schoolverzuim te voeren, zoals
aangegeven in het College-programma 1990-1994.
2. Toename voortijdige schoolverlaters
In 1993 is de ministeriële notitie "Een Goed
Voorbereide Start" gepresenteerd, waarin onder
meer aandacht wordt besteed aan de problematiek
van het toenemend aantal voortijdige schoolverla
ters, dat wil zeggen jongeren die hun entree op
de arbeidsmarkt maken zonder afgeronde
(beroepsopleidingAangezien het hier gaat om
een schooloverstijgend probleem wordt in de
notitie gepleit voor een gezamenlijke aanpak op
regionaal niveau. Het Rijk stelt middelen
beschikbaar om te komen tot Regionale Meld- en
Coördinatiepunten (RMC's), die in de eerste
plaats tot doel hebben te voorkomen dat
individuele voortijdige schoolverlaters uit beeld
raken en in de tweede plaats zorg te dragen voor
een dekkende en effectieve samenwerking tussen de
diverse instellingen. Uiteindelijk moet dit
leiden tot een hoger onderwijsrendement en een
betere benutting van het individueel en
maatschappelijk talent.
Ook in Leeuwarden vraagt de problematiek van
vroegtijdige schoolverlaters in toenemende mate
de aandacht (helaas kan dit momenteel niet met
betrouwbaar cijfermateriaal worden ondersteund)
In het College-programma 1990-1994 hebben wij te
kennen gegeven grote waarde te hechten aan de
preventie van het voortijdig verlaten van school,
waarbij het belang van een goede verzuim
registratie nogmaals wordt benadrukt. Dit heeft
in het kader van de Sociale Vernieuwing in 1992
geleid tot het opzetten van een Preventie-projekt
Voortijdige Schoolverlaters voor de eerste fase
van het voortgezet onderwijs (door vormingscen
trum Stijl en de Stichting Jeugd en Gezin)Door
de komst van de RMC's en de initiatieven om het
aantal voortijdige schoolverlaters te verminderen
zal in toenemende mate een beroep op de gemeen
telijke leerplichtregistraties worden gedaan.
3