3. Schaalvergroting
In het verlengde van het beleid van de
rijksoverheid richt de gemeente zich op de
vorming van brede scholengemeenschappen voor het
voortgezet onderwijs (basisvorming en MBO)Het
hieruit voortvloeiende fusie-proces heeft onder
meer tot gevolg dat enkele buitengemeentenjke
vestigingen (dependances) onderdeel gaan uitmaken
van scholengemeenschappen in Leeuwarden. Vanaf de
fusie-datum dient het verzuim van de leerlingen
van de desbetreffende scholen voortaan bij ons,
in casu de leerplichtambtenaar van de gemeente
Leeuwarden, gemeld te worden, hetgeen een flinke
uitbreiding van de leerplichtadministratie met
zich meebrengt (ca. 1500 leerlingen).
4Toename informatiebehoefte
Informatie wordt zowel in bedrijven als in
instellingen steeds belangrijker. Het totale
gebeuren in een organisatie wordt bij voortduring
complexer en moeilijker te overzien. De "markt"
stelt andere eisen en verandert sneller dan
vroeger. Daardoor komt binnen de organisatie
steeds meer nadruk te liggen op kortere
doorlooptijden, grotere flexibiliteit, hogere
produktiviteit en vooral een betere
beheersbaarheid van het geheel. Bovendien maken
de afnemende overheidsfinanciën een continue
belangenafweging bij de allocatie van de
beschikbare middelen noodzakelijk.
Zonder een goede informatievoorziening is het
onmogelijk aan al deze eisen te kunnen voldoen.
Vandaar dat de behoefte aan informatie sterk
groeit en men voortdurend probeert de kwaliteit
van de vaak complexe besluitvorming te verhogen
door een vergroting van het informatie-aanbod.
Deze ontwikkeling doet zich ook voor in het
onderwijs, waar de toewijzing van financiële
middelen in toenemende mate gekoppeld wordt aan
een goede kwantitatieve onderbouwing.
Om tegemoet te komen aan deze groeiende informatie
behoefte leerplichtcontroleleerlingenvervoer,
onderwijsbeleid, leerlingenprognoses, e.d.) doet
zich steeds meer de noodzaak van een brede
basisregistratie voor leerlingen voelen, waarin
eventueel ook de 0-4 jarigen worden opgenomen
(ca. 4000 personen)
5. Concentratie administraties
Het uitvoeren van de wettelijke leerplichttaken
vormt nu en in de toekomst voor veel kleinere
gemeenten een toenemende bron van zorg. De
gewijzigde wetgeving, de komst van de RMC's, de
toenemende informatiebehoefte en de koppeling met
de GBA brengen aan de ene kant een forse
4
taakverzwaring met zich mee, terwijl aan de
andere kant de formatie onder druk staat als
gevolg van de noodzaak tot voortdurende
bezuinigingen. Door deze ontwikkeling ligt het in
de lijn der verwachting dat bij veel kleinere
gemeenten de behoefte zal ontstaan om de complexe
en tijdrovende leerplichtadministratie uit te
besteden. De invoering van het GBA-netwerk, het
instellen van RMC's en de centrumfunctie van
Leeuwarden op onderwijsgebied pleiten voor het
opzetten van een geconcentreerde, centrale
leerplichtadministratie
Het zal duidelijk zijn dat genoemde ontwikkelingen een
versterking van de positie van de leerplichtambtenaar
tot gevolg hebben. Er zal sprake zijn van een
spilfunctie, waarin hoge eisen gesteld worden aan
initiatie en coördinatie maar ook aan administratie en
informatie
IV. AUTOMATISERING
Om de huidige problemen op te lossen en in te spelen op
geschetste ontwikkelingen is automatisering van de
leerplichtadministratie een absolute noodzaak. Dit is
reeds in 1985 door de toenmalige afdeling Onderwijs in
een nota aan het college voorgesteld. Daarop is
weliswaar positief besloten, maar de uitvoering is
destijds uitgesteld met het oog op een koppeling met de
GBA. In 1990 is opnieuw een poging ondernomen via het
Projektenplan Automatisering, maar wederom is de
uitvoering niet doorgegaan, omdat de vereiste
programmatuur nog niet beschikbaar was. Na de
reorganisatie is in 1991 besloten de automatisering ter
hand te nemen in de vorm van een dienstproject
Ingevolge personele problemen heeft de uiteindelijke
start van het project pas kunnen plaatsvinden in de
tweede helft van 1992, gericht op invoering van de
geautomatiseerde registratie in 1993 bij de
ingebruikname van het Stadskantoor.
De automatisering van de leerplichtadministratie dient
een drieledig doel:
1. Verhoging van de efficiëntie;
2Verbetering van gebruik en beheer van de
geregistreerde gegevens;
3. Vergroting van flexibiliteit.
Met het realiseren van deze doelstellingen wordt
bereikt dat beter kan worden voldaan aan de wettelijke
verplichtingen, dat de leerplichttaken beter kunnen
worden uitgevoerd en dat beter kan worden ingespeeld op
de veranderende omgeving.
5