3. Schaalvergroting In het verlengde van het beleid van de rijksoverheid richt de gemeente zich op de vorming van brede scholengemeenschappen voor het voortgezet onderwijs (basisvorming en MBO)Het hieruit voortvloeiende fusie-proces heeft onder meer tot gevolg dat enkele buitengemeentenjke vestigingen (dependances) onderdeel gaan uitmaken van scholengemeenschappen in Leeuwarden. Vanaf de fusie-datum dient het verzuim van de leerlingen van de desbetreffende scholen voortaan bij ons, in casu de leerplichtambtenaar van de gemeente Leeuwarden, gemeld te worden, hetgeen een flinke uitbreiding van de leerplichtadministratie met zich meebrengt (ca. 1500 leerlingen). 4Toename informatiebehoefte Informatie wordt zowel in bedrijven als in instellingen steeds belangrijker. Het totale gebeuren in een organisatie wordt bij voortduring complexer en moeilijker te overzien. De "markt" stelt andere eisen en verandert sneller dan vroeger. Daardoor komt binnen de organisatie steeds meer nadruk te liggen op kortere doorlooptijden, grotere flexibiliteit, hogere produktiviteit en vooral een betere beheersbaarheid van het geheel. Bovendien maken de afnemende overheidsfinanciën een continue belangenafweging bij de allocatie van de beschikbare middelen noodzakelijk. Zonder een goede informatievoorziening is het onmogelijk aan al deze eisen te kunnen voldoen. Vandaar dat de behoefte aan informatie sterk groeit en men voortdurend probeert de kwaliteit van de vaak complexe besluitvorming te verhogen door een vergroting van het informatie-aanbod. Deze ontwikkeling doet zich ook voor in het onderwijs, waar de toewijzing van financiële middelen in toenemende mate gekoppeld wordt aan een goede kwantitatieve onderbouwing. Om tegemoet te komen aan deze groeiende informatie behoefte leerplichtcontroleleerlingenvervoer, onderwijsbeleid, leerlingenprognoses, e.d.) doet zich steeds meer de noodzaak van een brede basisregistratie voor leerlingen voelen, waarin eventueel ook de 0-4 jarigen worden opgenomen (ca. 4000 personen) 5. Concentratie administraties Het uitvoeren van de wettelijke leerplichttaken vormt nu en in de toekomst voor veel kleinere gemeenten een toenemende bron van zorg. De gewijzigde wetgeving, de komst van de RMC's, de toenemende informatiebehoefte en de koppeling met de GBA brengen aan de ene kant een forse 4 taakverzwaring met zich mee, terwijl aan de andere kant de formatie onder druk staat als gevolg van de noodzaak tot voortdurende bezuinigingen. Door deze ontwikkeling ligt het in de lijn der verwachting dat bij veel kleinere gemeenten de behoefte zal ontstaan om de complexe en tijdrovende leerplichtadministratie uit te besteden. De invoering van het GBA-netwerk, het instellen van RMC's en de centrumfunctie van Leeuwarden op onderwijsgebied pleiten voor het opzetten van een geconcentreerde, centrale leerplichtadministratie Het zal duidelijk zijn dat genoemde ontwikkelingen een versterking van de positie van de leerplichtambtenaar tot gevolg hebben. Er zal sprake zijn van een spilfunctie, waarin hoge eisen gesteld worden aan initiatie en coördinatie maar ook aan administratie en informatie IV. AUTOMATISERING Om de huidige problemen op te lossen en in te spelen op geschetste ontwikkelingen is automatisering van de leerplichtadministratie een absolute noodzaak. Dit is reeds in 1985 door de toenmalige afdeling Onderwijs in een nota aan het college voorgesteld. Daarop is weliswaar positief besloten, maar de uitvoering is destijds uitgesteld met het oog op een koppeling met de GBA. In 1990 is opnieuw een poging ondernomen via het Projektenplan Automatisering, maar wederom is de uitvoering niet doorgegaan, omdat de vereiste programmatuur nog niet beschikbaar was. Na de reorganisatie is in 1991 besloten de automatisering ter hand te nemen in de vorm van een dienstproject Ingevolge personele problemen heeft de uiteindelijke start van het project pas kunnen plaatsvinden in de tweede helft van 1992, gericht op invoering van de geautomatiseerde registratie in 1993 bij de ingebruikname van het Stadskantoor. De automatisering van de leerplichtadministratie dient een drieledig doel: 1. Verhoging van de efficiëntie; 2Verbetering van gebruik en beheer van de geregistreerde gegevens; 3. Vergroting van flexibiliteit. Met het realiseren van deze doelstellingen wordt bereikt dat beter kan worden voldaan aan de wettelijke verplichtingen, dat de leerplichttaken beter kunnen worden uitgevoerd en dat beter kan worden ingespeeld op de veranderende omgeving. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 121