INHOUD VAN DE REACTIES In zowel de reactie van de Westergo-gemeenten als de "eigen" gemeentelijke reactie wordt ingegaan op diverse onderdelen van het ontwerp-Streekplan Friesland 1994-1998. Puntsgewijs wordt in het navolgende ingegaan op de belang rijkste elementen en onderwerpen uit de beide reacties, evenals de aan de orde gestelde punten in het overleg tussen de provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden d.d. 28 juni jl. Stedelijk ontwikkelingsgebied/stedeliik knooppunt Leeuwarden. De gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en provincie voor het stedelijk knooppunt komt in het plan onvoldoende tot uiting. De positie van Leeuwarden in het ontwerp-Streekplan is te neutraal, met name de selectiviteit tussen de vijf stedelijke ontwikkelings gebieden schiet te kort. Een meer nadrukkelijke profi lering van Leeuwarden ten aanzien van (boven)regionale voorzieningen c.q. functies en bedrijvigheid wordt wenselijk geacht. De provincie heeft zich in het verleden ingezet voor het behalen van de knooppuntstatus van Leeuwarden en zich gesteld achter de gedachte die ten grondslag ligt aan het aanwijzen van de knooppunten. Uitgangspunt daarbij is het concentreren van de investeringen en (boven-) regionale voorzieningen in enkele centra, waarvan de ontwikkeling een uitstraling heeft op de regio. Het in het ontwerp-Streekplan geformuleerde beleid van gelijkheid van de economische centrumgemeen ten in Friesland is strijdig met dit uitgangspunt en doet geen recht aan de bijzondere positie van knooppunt Leeuwarden. Een vierde cluster zou moeten worden toegevoegd: "versterking van de positie van het stedelijk knooppunt Leeuwarden"Het toevoegen van een dergelijke investe ringscluster kan ons inziens voor een groot deel tege moet komen aan de unieke positie van Leeuwarden voor de regio en de verdere ontwikkeling daarvan. Voor het waarmaken van deze positie en het benutten van de aanwezige mogelijkheden is het absoluut noodzakelijk dat er voldoende middelen beschikbaar zijn voor de noodzakelijke investeringen in het knooppunt, ook van provinciale zijde. Het gevaar van interne concurrentie, een overaanbod van bedrijventerreinen en een versnippering van bedrijvig heid dient voorkomen te worden. 2 De bestaande potenties in Friesland dienen optimaal benut te worden, in plaats van tegen elkaar uitge speeld. In dit licht is het van belang op provinciaal niveau - meer dan nu het geval is - een duidelijke labeling te geven aan de bestaande en nieuw te ontwik kelen bedrijfslocaties. Met een industrie- of bedrijfsregio Friesland zou een zorgvuldig ruimtegebruik, een verantwoorde inzet van middelen, de labeling (naar kwaliteit en/of thema), het voorkomen van aansluitingsproblemen tussen vraag en aanbod en de concurrentiekracht bevorderd kunnen wor den. De Westergo-gemeenten pleiten eveneens voor het onderzoeken van deze mogelijkheden. Westergo-zone Door de 4 Westergo-gemeenten wordt bij de provincie ge pleit voor een vertaling van het Ontwikkelingsperspec tief Westergo-zone en de daarin opgenomen strategische projecten en beleidsondersteunende instrumenten in het Streekplan. Ten behoeve van de nadere uitwerking op onderdelen wordt voorgesteld het Ontwikkelingsperspec tief Westergo-zone de status van uitwerkingsplan (art. 4a lid 8 Wet R.O.) te verlenen. Verbindingen. De aanwezigheid en de kwaliteit van de hoofdverbindin gen is een noodzakelijke voorwaarde voor de ruimtelijk- economische ontwikkeling van Leeuwarden. De recente keuze voor de zuidelijke oost-westverbinding in het kader van het Noordelijk Infrastructuur Concept van Gedeputeerde Staten wordt in het Streekplan niet onder bouwd. De keuze is dan ook onbegrijpelijk voor de Westergo-gemeenten. In de 4 gemeenten van de Westergo- zone is immers ruim 1/3 van de Friese werkgelegenheid te vinden. Op deze keuze van GS is ook reeds apart gereageerd door het College van B&W van Leeuwarden (ter inzage gelegd) Een andere belangrijke verbinding waarvoor wordt ge pleit, om op te nemen in het Streekplan, is een vol waardige IC/EC-aansluiting van Leeuwarden op de eventu eel aan te leggen Zuiderzeespoorlijn. Een dergelijke verbinding is van belang voor geheel Noord-Friesland. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 177