INHOUD VAN DE REACTIES
In zowel de reactie van de Westergo-gemeenten als de
"eigen" gemeentelijke reactie wordt ingegaan op diverse
onderdelen van het ontwerp-Streekplan Friesland 1994-1998.
Puntsgewijs wordt in het navolgende ingegaan op de belang
rijkste elementen en onderwerpen uit de beide reacties,
evenals de aan de orde gestelde punten in het overleg
tussen de provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden
d.d. 28 juni jl.
Stedelijk ontwikkelingsgebied/stedeliik knooppunt
Leeuwarden.
De gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en
provincie voor het stedelijk knooppunt komt in het plan
onvoldoende tot uiting. De positie van Leeuwarden in
het ontwerp-Streekplan is te neutraal, met name de
selectiviteit tussen de vijf stedelijke ontwikkelings
gebieden schiet te kort. Een meer nadrukkelijke profi
lering van Leeuwarden ten aanzien van (boven)regionale
voorzieningen c.q. functies en bedrijvigheid wordt
wenselijk geacht.
De provincie heeft zich in het verleden ingezet voor
het behalen van de knooppuntstatus van Leeuwarden en
zich gesteld achter de gedachte die ten grondslag ligt
aan het aanwijzen van de knooppunten. Uitgangspunt
daarbij is het concentreren van de investeringen en
(boven-) regionale voorzieningen in enkele centra,
waarvan de ontwikkeling een uitstraling heeft op de
regio. Het in het ontwerp-Streekplan geformuleerde
beleid van gelijkheid van de economische centrumgemeen
ten in Friesland is strijdig met dit uitgangspunt en
doet geen recht aan de bijzondere positie van knooppunt
Leeuwarden.
Een vierde cluster zou moeten worden toegevoegd:
"versterking van de positie van het stedelijk knooppunt
Leeuwarden"Het toevoegen van een dergelijke investe
ringscluster kan ons inziens voor een groot deel tege
moet komen aan de unieke positie van Leeuwarden voor de
regio en de verdere ontwikkeling daarvan.
Voor het waarmaken van deze positie en het benutten van
de aanwezige mogelijkheden is het absoluut noodzakelijk
dat er voldoende middelen beschikbaar zijn voor de
noodzakelijke investeringen in het knooppunt, ook van
provinciale zijde.
Het gevaar van interne concurrentie, een overaanbod van
bedrijventerreinen en een versnippering van bedrijvig
heid dient voorkomen te worden.
2
De bestaande potenties in Friesland dienen optimaal
benut te worden, in plaats van tegen elkaar uitge
speeld. In dit licht is het van belang op provinciaal
niveau - meer dan nu het geval is - een duidelijke
labeling te geven aan de bestaande en nieuw te ontwik
kelen bedrijfslocaties.
Met een industrie- of bedrijfsregio Friesland zou een
zorgvuldig ruimtegebruik, een verantwoorde inzet van
middelen, de labeling (naar kwaliteit en/of thema), het
voorkomen van aansluitingsproblemen tussen vraag en
aanbod en de concurrentiekracht bevorderd kunnen wor
den. De Westergo-gemeenten pleiten eveneens voor het
onderzoeken van deze mogelijkheden.
Westergo-zone
Door de 4 Westergo-gemeenten wordt bij de provincie ge
pleit voor een vertaling van het Ontwikkelingsperspec
tief Westergo-zone en de daarin opgenomen strategische
projecten en beleidsondersteunende instrumenten in het
Streekplan. Ten behoeve van de nadere uitwerking op
onderdelen wordt voorgesteld het Ontwikkelingsperspec
tief Westergo-zone de status van uitwerkingsplan (art.
4a lid 8 Wet R.O.) te verlenen.
Verbindingen.
De aanwezigheid en de kwaliteit van de hoofdverbindin
gen is een noodzakelijke voorwaarde voor de ruimtelijk-
economische ontwikkeling van Leeuwarden. De recente
keuze voor de zuidelijke oost-westverbinding in het
kader van het Noordelijk Infrastructuur Concept van
Gedeputeerde Staten wordt in het Streekplan niet onder
bouwd. De keuze is dan ook onbegrijpelijk voor de
Westergo-gemeenten. In de 4 gemeenten van de Westergo-
zone is immers ruim 1/3 van de Friese werkgelegenheid
te vinden. Op deze keuze van GS is ook reeds apart
gereageerd door het College van B&W van Leeuwarden (ter
inzage gelegd)
Een andere belangrijke verbinding waarvoor wordt ge
pleit, om op te nemen in het Streekplan, is een vol
waardige IC/EC-aansluiting van Leeuwarden op de eventu
eel aan te leggen Zuiderzeespoorlijn. Een dergelijke
verbinding is van belang voor geheel Noord-Friesland.
3