Kansrijk geachte asielzoekers worden tot Nederland toegela ten en dienen zich voor de verdere beoordeling van hun asielverzoek te vervoegen bij een onderzoek- en opvangcen trum waar, behoudens de wekelijkse stempelplichtgeen vrijheidsbeperkingen gelden. De ruimte als bedoeld in artikel 7-a Vreemdelingenwet mag daarentegen worden afgesloten en op andere wijze worden verzekerd tegen ongeoorloofd vertrek. Tot april 1992 werd hiervoor met name een ruimte op Schiphol-Oost gebruikt. Aangezien deze ruimte niet op deze taak berekend was, werd het zogenaamde grenshospitium in Amsterdam Zuid-Oost opge richt. Aldaar geldt het zogenaamde grenslogiesregime hetgeen onder meer inhoudt: een grote mate van bewegings vrijheid binnen de inrichting, onbeperkte mogelijkheid van ontvangst van bezoekers en brieven en de vrijheid om, zij het voor eigen rekening, te telefoneren. Deze vrijheid wordt alleen beperkt daar waar de orde en veiligheid in het geding zijn. Binnen het grenshospitium zijn een aantal malen problemen met bewoners ontstaan, waarna overplaatsingen naar wille keurige Huizen van Bewaring plaatsvonden. In een aantal gerechtelijke uitspraken is vastgelegd dat dat alleen kan wanneer zo'n plek officieel wordt aangewezen als een ruimte als bedoeld in artikel 7-a Vreemdelingenwet en wanneer het aldaar geldende regime feitelijk niet strenger is dan in het grenshospitium. Om de mogelijkheid van overplaatsingen vanuit het grenshos pitium te behouden zonder dat er sprake is van handelen in strijd met genoemde rechterlijke uitspraken, wordt nu in het Leeuwarder Huis van Bewaring een aparte vleugel ge schikt gemaakt voor de opvang van 7 tot 12 personen volgens het artikel 7-a regime. Dit betekent onder meer dat er een verbouwing zal plaatsvinden van circa f 400.000,-- en dat er circa 10 nieuwe personeelsleden worden aangetrokken, die met name als vreemdelingenbewaarder werkzaam zullen zijn. De verbouwing van het Huis van Bewaring is inmiddels ge start. De verwachting is dat de asielzoekersvleugel 1 januari a.s. in gebruik wordt genomen. Antifa stelt zich op het standpunt dat het grenshospitium functioneert als een gevangenis. Bovendien komen de kriti sche, mondige en dus lastige bewoners in (isolatiecellen van) echte Huizen van Bewaring terecht. Men vindt dat er sprake is van mensonterende omstandighe den, waarbij vluchtelingen behandeld worden als criminelen. Een dergelijke handelwijze wenst men te bestrijden door onder meer te bewerkstelligen dat de Gemeenteraad van Leeuwarden stelling neemt tegen het aanstaande gebruik van het plaatselijke Huis van Bewaring als gevangenis voor asielzoekers 2 Ook Vluchtelingenwerk Nederland is het niet eens met de speciale behandeling van asielzoekers die per vliegtuig of schip Nederland binnenkomen en die niet worden toegelaten tot Nederland. Vluchtelingenwerk verzet zich tegen elke vorm van categoriale opsluiting van asielzoekers. Bovendien meent zij dat asielzoekers die in het grenshospitium (door vluchtelingenwerk van de naam Bullebak voorzien) terecht komen, minder rechten hebben dan asielzoekers die wel tot Nederland worden toegelaten en op de gebruikelijke manier de asielprocedure doorlopen (via onderzoeks- en opvangcen tra zonder vrijheidsbeperkingen). De vormgeving van het toelatings- en opvangbeleid voor asielzoekers is een rijksaangelegenheid. De democratische toetsing van het daarbij gebruik maken van instrumenten als het grenshospitium is overgelaten aan de nationale volks vertegenwoordigers De gemeente heeft geen formele mogelijkheden om de plaat sing van asielzoekers in het (voormalige) Huis van Bewaring tegen te gaan. Hier kan tegen in gebracht worden, dat het ontbreken van formele bevoegdheden de gemeente niet ontslaat van het innemen van een eigen standpunt over principiële kwesties. In het verleden is dit ook af en toe voorgekomen (Leeu warden kernwapen-vrij, geen import van tropisch hardhout, standpunten en activiteiten op het terrein van de ontwikke lingssamenwerking, uitspraken over het inkomensbeleid in het kader van het minimabeleid). Een gunstig gevolg hiervan kan zijn dat mede daardoor de rijksoverheid op enig moment aanleiding ziet om haar beleid bij te stellen. Gelet op het vorenstaande en mede gezien het feit dat het asielzoekers- en vluchtelingenopvangbeleid zowel feitelijk als beleidsmatig een belangrijke plaats inneemt in onze gemeente, zijn wij van mening dat in dit bijzondere geval niet kan worden volstaan met het niet innemen van een standpunt in verband met het ontbreken van formele bevoegd heden. Voorgesteld wordt het volgende standpunt in te nemen en Antifa overeenkomstig te berichten. Het formuleren van een rechtvaardig en humaan toelatings- en opvangbeleid voor asielzoekers is een buitengewoon moeilijk vraagstuk. Enerzijds is de menselijke nood in de wereld om ons heen in een groot aantal situaties zeer hoog en zouden veel mensen die in zo'n situatie terecht zijn gekomen een stuk beter af zijn indien ze in ons land zouden kunnen komen wonen. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 221