Blad 2 19484 SW/PJ Mevr. G.M. Feenstra, Emmakade 122 heeft er bezwaar tegen dat onder punt 3.3. Verkeersaspecten van de toelichting bij het voorontwerp, wordt vermeld dat "begin 1993 wordt besloten de le Kanaalsbrug naar noordelijke richting ook voor autoverkeer open te houden en de afsluiting slechts in zuidelijke richting te laten plaatsvinden". Volgens mevr. Feenstra was het hiervoor benodigde verkeersbesluit toen nog niet genomen en is het derhalve voorbarig om in het voorontwerp en op de daaraan toegevoegde kaart "Verkeerstruktuur Schil-Oost" op te nemen dat de brug reeds is afgesloten van noord naar zuid, danwel ervan uit te gaan dat hiertoe reeds een besluit is genomen. De hiervoor bedoelde opmerkingen en reacties hebben aanleiding gegeven de voorgestelde mogelijkheid van het bebouwen van de hoek Emmakade/Emmaplein en de verkeerssituatie rond de le Kanaalsbrug in relatie met de verkeersproblemen in de Kanaal straat en de Maria Louisastraat, nog eens kritisch te bezien. Stedebouwkundig gezien moet aan het bebouwen van het bewuste perceel grond de voorkeur worden gegeven. Een groot deel van de bewoners heeft in dit opzicht weliswaar haar bedenkingen, maar niet ontkend kan worden dat ook een modern gebouw goed ingepast kan worden in een historische gevelwand. Een nieuw pand op de hoek zou de gevelwand aan de Emmakade completeren en ook het Emmaplein is dan "afgerond". Desondanks menen wij dat er bij nader inzien voor moet worden gekozen om af te zien van het opnemen van deze bebouwingsmoge lijkheid in het ontwerpplan. Naast de overweging dat de licht en luchttoetreding van de aangrenzende woningen zou verminde ren, heeft hierbij ook een rol gespeeld het feit dat in de wijk onvoldoende groengebiedjes aanwezig zijn en daardoor te weinig veilige speelruimte voor de jeugd aanwezig is. Ter verfraaiing van het beeld zou getracht kunnen worden de gevelwand te visualiseren door middel van een bomenwand. Tijdens het maken van het voorontwerp lag er het voorstel, behandeld tijdens de op 3 februari 1993 gehouden vergadering van de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer, om de le Kanaals brug in zuidelijke richting voor autoverkeer af te sluiten en de Kanaalstraat en de Maria Louisastraat eveneens af te slui ten. Het instellen van éénrichtingsverkeer op de brug moest inderdaad nog door ons college behandeld worden. Spoedshalve werd alvast een verkeersbesluit genomen om de afsluiting van de Kanaalstraat en de Maria Louisastraat te kunnen realiseren. Tegen dit verkeersbesluit werd onmiddellijk beroep ingesteld bij de Kroon door een aantal belanghebbenden, die de bereik baarheid van hun bedrijf in gevaar zagen komen. Blad 3 19484 SW/PJ Tijdens de op 19 mei 1993 gehouden vergadering van de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer is meegedeeld, dat ons college binnenkort een besluit zou nemen omtrent een gewijzigd voor stel, namelijk om volgens het Verkeersstructuurplan 1978 de le Kanaalsbrug in beide richtingen voor autoverkeer af te sluiten en de Kanaalstraat en de Maria Louisastraat voor het verkeer open te houden. Hierover is met buurtbewoners en belangstellen den van gedachten gewisseld tijdens een op 30 juni 1993 gehou den hoorzitting. Inmiddels heeft de meerderheid van de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer ingestemd met het besluit om de le Kanaalsbrug in beide richtingen voor het autoverkeer af te sluiten en de beide straten voor het verkeer open te houden. De toelichting bij het ontwerpplan zal in dit opzicht worden aangepast. Nadat ook het resultaat van het overleg ex artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening 1985 zal zijn verwerkt, zal de eigenlijke bestemmingsplanprocedure (als bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening) worden gestart. Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u in haar op 26 oktober 1993 gehouden vergadering heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 28 oktober 1993 Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mevr. J.G. Vlietstra Loco-Burgemeester. mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 256