Blad 2
19484 SW/PJ
Mevr. G.M. Feenstra, Emmakade 122 heeft er bezwaar tegen dat
onder punt 3.3. Verkeersaspecten van de toelichting bij het
voorontwerp, wordt vermeld dat "begin 1993 wordt besloten de le
Kanaalsbrug naar noordelijke richting ook voor autoverkeer open
te houden en de afsluiting slechts in zuidelijke richting te
laten plaatsvinden". Volgens mevr. Feenstra was het hiervoor
benodigde verkeersbesluit toen nog niet genomen en is het
derhalve voorbarig om in het voorontwerp en op de daaraan
toegevoegde kaart "Verkeerstruktuur Schil-Oost" op te nemen dat
de brug reeds is afgesloten van noord naar zuid, danwel ervan
uit te gaan dat hiertoe reeds een besluit is genomen.
De hiervoor bedoelde opmerkingen en reacties hebben aanleiding
gegeven de voorgestelde mogelijkheid van het bebouwen van de
hoek Emmakade/Emmaplein en de verkeerssituatie rond de le
Kanaalsbrug in relatie met de verkeersproblemen in de Kanaal
straat en de Maria Louisastraat, nog eens kritisch te bezien.
Stedebouwkundig gezien moet aan het bebouwen van het bewuste
perceel grond de voorkeur worden gegeven. Een groot deel van de
bewoners heeft in dit opzicht weliswaar haar bedenkingen, maar
niet ontkend kan worden dat ook een modern gebouw goed ingepast
kan worden in een historische gevelwand. Een nieuw pand op de
hoek zou de gevelwand aan de Emmakade completeren en ook het
Emmaplein is dan "afgerond".
Desondanks menen wij dat er bij nader inzien voor moet worden
gekozen om af te zien van het opnemen van deze bebouwingsmoge
lijkheid in het ontwerpplan. Naast de overweging dat de licht
en luchttoetreding van de aangrenzende woningen zou verminde
ren, heeft hierbij ook een rol gespeeld het feit dat in de wijk
onvoldoende groengebiedjes aanwezig zijn en daardoor te weinig
veilige speelruimte voor de jeugd aanwezig is.
Ter verfraaiing van het beeld zou getracht kunnen worden de
gevelwand te visualiseren door middel van een bomenwand.
Tijdens het maken van het voorontwerp lag er het voorstel,
behandeld tijdens de op 3 februari 1993 gehouden vergadering
van de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer, om de le Kanaals
brug in zuidelijke richting voor autoverkeer af te sluiten en
de Kanaalstraat en de Maria Louisastraat eveneens af te slui
ten. Het instellen van éénrichtingsverkeer op de brug moest
inderdaad nog door ons college behandeld worden. Spoedshalve
werd alvast een verkeersbesluit genomen om de afsluiting van de
Kanaalstraat en de Maria Louisastraat te kunnen realiseren.
Tegen dit verkeersbesluit werd onmiddellijk beroep ingesteld
bij de Kroon door een aantal belanghebbenden, die de bereik
baarheid van hun bedrijf in gevaar zagen komen.
Blad 3
19484 SW/PJ
Tijdens de op 19 mei 1993 gehouden vergadering van de Commissie
voor Milieu en Stadsbeheer is meegedeeld, dat ons college
binnenkort een besluit zou nemen omtrent een gewijzigd voor
stel, namelijk om volgens het Verkeersstructuurplan 1978 de le
Kanaalsbrug in beide richtingen voor autoverkeer af te sluiten
en de Kanaalstraat en de Maria Louisastraat voor het verkeer
open te houden. Hierover is met buurtbewoners en belangstellen
den van gedachten gewisseld tijdens een op 30 juni 1993 gehou
den hoorzitting.
Inmiddels heeft de meerderheid van de Commissie voor Milieu en
Stadsbeheer ingestemd met het besluit om de le Kanaalsbrug in
beide richtingen voor het autoverkeer af te sluiten en de beide
straten voor het verkeer open te houden. De toelichting bij het
ontwerpplan zal in dit opzicht worden aangepast.
Nadat ook het resultaat van het overleg ex artikel 10 van het
Besluit op de ruimtelijke ordening 1985 zal zijn verwerkt, zal
de eigenlijke bestemmingsplanprocedure (als bedoeld in de Wet
op de Ruimtelijke Ordening) worden gestart.
Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u in
haar op 26 oktober 1993 gehouden vergadering heeft geadviseerd
met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te
besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 28 oktober 1993
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mevr. J.G. Vlietstra Loco-Burgemeester.
mw.ir. J.A. Lantermans
Secretaris.