Blad 2
Het verordeningenbestand van de gemeente is als gevolg van
de invoering van de AWB grotendeels herzien; daarbij zijn
tevens noodzakelijke wijzigingen in verband met gewijzigde
naamgevingen en mandaat en delegatie "meegenomen"
Wij hebben hierbij als uitgangspunt gehanteerd dat zoveel
mogelijk overeenkomstig de bepalingen van de AWB moet wor
den gehandeld.
In deze raadsbrief worden slechts die zaken genoemd, waar
bij het bestuursorgaan ruimte heeft voor het maken van een
keuze. Voor overige informatie wordt verwezen naar de eer
dergenoemde notitie.
OPENBARE VOORBEREIDINGSPROCEDURE (afd. 3.4.)
De openbare voorbereidingsprocedure is een facultatieve
standaardregeling, dat wil zeggen dat de regeling eerst in
een wettelijk voorschrift of bij een besluit van het be
stuursorgaan van toepassing moet zijn verklaard.
De procedure is, kort samengevat als volgt:
De aanvraag of het ontwerp-besluit en de daarop betrekking
hebbende stukken liggen voor een termijn van ten minste
vier weken ter inzage \-oor hen, die de gelegenheid wordt
geboden hun zienswijze naar voren te brengen.
Voorafgaand aan de terinzagelegging wordt kennis gegeven
van de aanvraag of het ontwerp. Volstaan kan worden met een
zakelijke inhoud. In de kennisgeving wordt vermeld waar en
wanneer de stukken ter inzage liggen, wie in de gelegenheid
worden gesteld hun zienswijze naar voren te brengen en op
welke wijze dit kan geschieden.
Belanghebbenden kunnen hun zienswijze naar voren brengen,
naar keuze mondeling of schriftelijk. Bij wettelijk voor
schrift of bij besluit kan ook aan anderen deze gelegenheid
worden geboden. De termijn waarbinnen een zienswijze naar
voren kan worden gebracht eindigt niet voor de laatste dag
van de terinzagelegging.
Indien het een besluit op aanvraag betreft wordt de aanvra
ger zo nodig in de gelegenheid gesteld te reageren op de
naar voren gebrachte zienswijzen. Van mondeling ingebrachte
zienswijzen wordt een verslag gemaakt.
De formele wetgever heeft de openbare voorbereidingsproce
dure van afdeling 3.4. van de AWB in 25 wetten voor bepaal
de besluiten van toepassing verklaard.
Blad 3
Dat betekent dat de gemeente bij die besluiten op basis van
deze wetten verplicht is de procedure te volgen. Voor een
overzicht van deze wetten verwijzen wij u naar de handlei
ding bij de invoering van de AWB, die ook voor u ter inzage
is gelegd.
Wij hebben onderzocht bij het voorbereiden van welke
besluiten het van belang wordt geacht dat daarbij de open
bare voorbereidingsprocedure van toepassing is.
In de Verordening op de speelautomaten is bijvoorbeeld de
openbare voorbereidingsprocedure reeds van toepassing ver
klaard, evenals in de nieuwe Algemene Plaatselijke Verorde
ning.
Wij stellen u voor bij de navolgende besluiten de openbare
voorbereidingsprocedure in de desbetreffende verordening
van toepassing te verklaren:
- het besluit tot het verlenen van een vergunning tot het
wijzigen of afbreken van beschermde gemeentelijke monu
menten, als bedoeld in artikel 5 van de Monumentenveror
dening
- het besluit tot het verlenen van een vergunning tot het
opzetten of houden van een kindercentrum op grond van de
Kwaliteitsverordening Kinderopvang Leeuwarden.
BESLISTERMIJNEN (afd. 4.1.3)
De bepalingen van de wet ten aanzien van de beslistermijnen
zijn van aanvullende aard, dat wil zeggen dat als er geen
specifieke regeling is, de regels van de AWB van toepassing
zijn.
De AWB bepaalt dat, indien er geen specifieke beslistermijn
is voorgeschreven, de beschikking binnen een redelijke ter
mijn na ontvangst van de aanvraag dient te worden gegeven.
Die redelijke termijn is in ieder geval verstreken, indien
binnen acht weken de beschikking niet is gegeven, danwel
een ontvangstbevestiging is gestuurd met daarin de termijn
dat de beschikking tegemoet kan worden gezien. Ook deze
termijn dient uiteraard redelijk te zijn.
Indien de beslistermijn is verstreken, kan de aanvrager een
bezwaarschrift indienen tegen het niet nemen van het
besluit
Wij zijn van mening dat de redelijke termijn van afrtikel
3.14. van de AWB als uitgangspunt moet worden gehanteerd.