Blad 4 Bij een aantal beslissingen zullen de beslistermijnen ech ter langer zijn. Dit komt bijvoorbeeld door de gecompli ceerdheid van de aanvraag, het onderzoek dat moet worden gepleegd, de verschillende vakdisciplines die moeten advi seren of dat de aanvraag een intensieve bestuurlijke afwe ging vergt. In het geval een specifieke wet een beslistermijn noemt, zoals bijvoorbeeld in de Woningwet ten aanzien van bouwaan- vragen, dient de gemeente zich aan die termijnen te houden. Voor die gevallen, waarin de gemeente wel voorschriften kan geven met betrekking tot de beslistermijn, stellen wij voor om in die gevallen, waarbij een langere termijn dan 8 weken noodzakelijk is, de afwijkende beslistermijn in de betref fende verordening op te nemen. Wij zijn van mening dat er thans geen besluiten zijn waarvoor een uitzondering op de beslistermijn zou moeten worden opgenomen in een verorde ning. BEZWAAR EN BEROEP (hoofdstuk 6 en 7 Er dient een keuze te worden gemaakt tussen de verschillen de mogelijkheden de bezwaarschriftenprocedure nader in te vullen. Ook hier hebben wij gemeend dat zoveel mogelijk de bepalingen van de AWB moeten worden gevolgd, hetgeen de uniforme behandeling ten goede komt. De bestaande situatie in de gemeente Leeuwarden is zeer versnipperd en komt (grotendeels) niet overeen met de re gels van de AWB. De Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaarschriften is een adviescommissie in de zin van de AWB. De overige adviescommissies bestaan uit vertegenwoor digers van bestuursorganen en de ambtelijke organisatie; deze commissies zijn een combinatie van bestuurlijk en amb telijk horen. Alle commissies hebben weer verschillende samenstellingen en procedures. Hoewel de AWB ruimte laat aan de gemeente om de procedures naar eigen inzicht in te vullen, zijn wij van mening dat de huidige praktijk kan worden verbeterd, zeker gelet op de bepalingen van de AWB. In het streven te komen tot een zoveel mogelijk uniforme aanpak van de behandeling van de beroep- en bezwaarschrif ten is in principe gekozen voor een procedure, waarbij een adviescommissie in de zin van de AWB wordt betrokken. De ervaringen met de Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaarschriften leren dat deze procedure leidt tot een zorgvuldige behandeling van de bezwaar- en beroepschriften. Blad 5 Voorts lijkt het ons niet zinvol, gelet op het aantal be zwaar- en beroepschriften en de verschillen in aantal per dienst, de bestaande situatie van verschillende commissies te handhaven. Wij stellen voor de verschillen naar bestuursorganen te laten vervallen en een algemene adviescommissie in te stel len. Omdat er een aantal zeer specifieke terreinen zijn, die gespecialiseerde deskundigheid eisen, is het zinvol voor die terreinen een aparte kamer in te stellen. Dit ont last de algemene commissie en waarborgt een zorgvuldige behandeling Het vorenstaande zal nader worden uitgewerkt in een veror dening voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Deze verordening wordt u separaat ter vaststelling aangebo den. Het streven is de nieuwe situatie te doen ingaan met ingang van de nieuwe Raad. Tot slot. In bijgevoegde ontwerp-besluiten zijn de betreffende veror deningen aan de in deze raadsbrief voorgestelde keuzes en de dwingende bepalingen van de AWB aangepast. Voorgesteld wordt de betreffende verordeningen in te trek ken en de gewijzigde verordeningen opnieuw vast te stellen Bij het onderzoeken van het verordeningen-bestand is gecon stateerd dat er enkele verordeningen zijn, die geen be staansrecht meer hebben of waarvan onduidelijk is of ze zijn ingetrokken. Aan u wordt voorgesteld deze verordenin gen (voorzover nodig) in te trekken. Voor de aanpassingen van de Belastingverordeningen wordt u een apart ontwerp-besluit ter vaststelling voorgelegd. Dit heeft te maken met de goedkeuringsprocedure voor deze ver ordeningen. Tevens is hiervoor nog een korte toelichting bijgevoegd, die als onderdeel van deze raadsbrief dient te worden beschouwd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 270