Blad 4
Bij een aantal beslissingen zullen de beslistermijnen ech
ter langer zijn. Dit komt bijvoorbeeld door de gecompli
ceerdheid van de aanvraag, het onderzoek dat moet worden
gepleegd, de verschillende vakdisciplines die moeten advi
seren of dat de aanvraag een intensieve bestuurlijke afwe
ging vergt.
In het geval een specifieke wet een beslistermijn noemt,
zoals bijvoorbeeld in de Woningwet ten aanzien van bouwaan-
vragen, dient de gemeente zich aan die termijnen te houden.
Voor die gevallen, waarin de gemeente wel voorschriften kan
geven met betrekking tot de beslistermijn, stellen wij voor
om in die gevallen, waarbij een langere termijn dan 8 weken
noodzakelijk is, de afwijkende beslistermijn in de betref
fende verordening op te nemen. Wij zijn van mening dat er
thans geen besluiten zijn waarvoor een uitzondering op de
beslistermijn zou moeten worden opgenomen in een verorde
ning.
BEZWAAR EN BEROEP (hoofdstuk 6 en 7
Er dient een keuze te worden gemaakt tussen de verschillen
de mogelijkheden de bezwaarschriftenprocedure nader in te
vullen. Ook hier hebben wij gemeend dat zoveel mogelijk de
bepalingen van de AWB moeten worden gevolgd, hetgeen de
uniforme behandeling ten goede komt.
De bestaande situatie in de gemeente Leeuwarden is zeer
versnipperd en komt (grotendeels) niet overeen met de re
gels van de AWB. De Raadsadviescommissie voor de beroep- en
bezwaarschriften is een adviescommissie in de zin van de
AWB. De overige adviescommissies bestaan uit vertegenwoor
digers van bestuursorganen en de ambtelijke organisatie;
deze commissies zijn een combinatie van bestuurlijk en amb
telijk horen.
Alle commissies hebben weer verschillende samenstellingen
en procedures. Hoewel de AWB ruimte laat aan de gemeente om
de procedures naar eigen inzicht in te vullen, zijn wij van
mening dat de huidige praktijk kan worden verbeterd, zeker
gelet op de bepalingen van de AWB.
In het streven te komen tot een zoveel mogelijk uniforme
aanpak van de behandeling van de beroep- en bezwaarschrif
ten is in principe gekozen voor een procedure, waarbij een
adviescommissie in de zin van de AWB wordt betrokken. De
ervaringen met de Raadsadviescommissie voor de beroep- en
bezwaarschriften leren dat deze procedure leidt tot een
zorgvuldige behandeling van de bezwaar- en beroepschriften.
Blad 5
Voorts lijkt het ons niet zinvol, gelet op het aantal be
zwaar- en beroepschriften en de verschillen in aantal per
dienst, de bestaande situatie van verschillende commissies
te handhaven.
Wij stellen voor de verschillen naar bestuursorganen te
laten vervallen en een algemene adviescommissie in te stel
len. Omdat er een aantal zeer specifieke terreinen zijn,
die gespecialiseerde deskundigheid eisen, is het zinvol
voor die terreinen een aparte kamer in te stellen. Dit ont
last de algemene commissie en waarborgt een zorgvuldige
behandeling
Het vorenstaande zal nader worden uitgewerkt in een veror
dening voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften.
Deze verordening wordt u separaat ter vaststelling aangebo
den. Het streven is de nieuwe situatie te doen ingaan met
ingang van de nieuwe Raad.
Tot slot.
In bijgevoegde ontwerp-besluiten zijn de betreffende veror
deningen aan de in deze raadsbrief voorgestelde keuzes en
de dwingende bepalingen van de AWB aangepast.
Voorgesteld wordt de betreffende verordeningen in te trek
ken en de gewijzigde verordeningen opnieuw vast te stellen
Bij het onderzoeken van het verordeningen-bestand is gecon
stateerd dat er enkele verordeningen zijn, die geen be
staansrecht meer hebben of waarvan onduidelijk is of ze
zijn ingetrokken. Aan u wordt voorgesteld deze verordenin
gen (voorzover nodig) in te trekken.
Voor de aanpassingen van de Belastingverordeningen wordt u
een apart ontwerp-besluit ter vaststelling voorgelegd. Dit
heeft te maken met de goedkeuringsprocedure voor deze ver
ordeningen. Tevens is hiervoor nog een korte toelichting
bijgevoegd, die als onderdeel van deze raadsbrief dient te
worden beschouwd.