Blad 4
B. Leges en rechten
1. Legesverordening
Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor de
tarieven te verhogen met het percentage van de algemene
uitgangspunten, te weten met 3,65Z.
De uitzonderingen zullen wij hieronder nader toelichten.
- onderdeel 2.4.2 Verordeningen
Bij de invoering per 1 april 1993 van de nieuwe "Bouwver
ordening 1993" is geen gebruik meer gemaakt van de bij de
V.N.G. uitgegeven en daarnaast aangepaste losbladige uitgave
met aparte toelichting.
De verordening met de daarbij behorende toelichting wordt
evenals andere verordeningen in eigen beheer uitgegeven.
In verband daarmee kan de apart vermelde "Toelichting" op de
verordening vervallen.
- onderdeel 2.5 - 2.19.1 Burgerlijke stand (m.u.v. 2.17.1)
Met betrekking tot dit onderdeel komen wij in december met een
apart voorstel.
- onderdeel 3.1 - 3.1.13 Vergunningen/ontheffingen op grond van
de APV
Naast de verhogingen conform de algemene uitgangspunten is
aanpassing van de terzake genoemde artikelen, op grond van de
nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening, noodzakelijk.
- onderdeel 4.4.1 - 4.4.4 en 6.3 Drank-en horecawet
vergunningen c.a.
Ook hier is een aanpassing van de artikelen aan de nieuwe APV
noodzakelijk.
- onderdeel 4.5 - 4.10.4 Bouwvergunningen c.a.
Ter uitvoering van Milieu Uitvoerings-Programma 1994 stellen
wij u voor f 50.000,-- beschikbaar te stellen voor de
uitvoering controlebepalingen bouw en milieu.
Ter dekking hiervan wordt voorgesteld het tarief van een
bouwvergunning van f 10,30 te verhogen tot f 10,60 per
f 1.000,-- bouwsom.
Door uit te gaan van verhoogde bouwsommen (loon - en
prijsstijgingen) in 1994 ontstaat op zich een meeropbrengst,
voldoende om de geraamde inkomsten te halen.
Andere tariefsaanpassingen kunnen daardoor achterwege worden
gelaten
Blad 5
- onderdeel 5 - 5.2.2 Gemeentearchief
De tarieven zijn voldoende om de geraamde opbrengsten 1994 te
halen.
Aanpassing van de tarieven kan derhalve achterwege blijven.
- onderdeel 8 Brandweer
De tarieven zijn onlangs aangepast.
De tarieven zijn voldoende om de geraamde opbrengsten 1994 te
halen. Aanpassing van de tarieven kan derhalve achterwege
blijven.
De hiervoor genoemde wijzigingen zijn verwerkt in de 6e
wijziging van de legesverordening. Verwezen wordt naar bijgaand
ontwerp-besluit met de daarbij behorende tarieventabel
Hinderwet:onderdeel 4.13 - 4.17)
In verband met het van kracht worden van de Wet milieubeheer,
welke wet een aantal vervallen wetten en bepalingen in andere
wetten heeft vervangen, is een aanpassing van de
legesverordening noodzakelijk voor vergunningen, welke uit
hoofde van de vervallen Hinderwet, worden vereist. De in de Wet
milieubeheer gehanteerde terminologie vraagt om een zodanige
aanpassing van het betreffende onderdeel in de genoemde
verordening, dat goedkeuring van de Kroon noodzakelijk is. In
verband met de langere goedkeuringsprocedure is deze wijziging
daarom verwerkt in een apart wijzigingsbesluit
De bestaande tarieven zijn conform de algemene uitgangspunten
verhoogd met 3,65 Z. Verwezen wordt naar bijgaande ontwerp-
wijzigingsbesluit (7e wijziging).
2. Rioolrechten
De kosten terzake van de riolering c.q. de toe te rekenen
kosten, worden sedert enkele jaren gedekt uit de opbrengsten
van de rioolrechten.
Wij hebben geconstateerd, dat er in die jaren sprake is geweest
van een sterke toename van de kosten en derhalve ook van forse
tariefstijgingen.
Bij het vaststellen van de tarieven 1993 is uitgegaan van een
totale kostenpost van f 4.034.000,--.
Uit de ramingen volgens de concept-begroting 1994 en rekening
houdende met ons bezuinigingsvoorstel nr. 15 (dienst
Stadsbeheer), rekenen wij nu op een totale kostenpost van
f 5.102.000,-- f 1.068.000,--).