Blad 4 B. Leges en rechten 1. Legesverordening Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor de tarieven te verhogen met het percentage van de algemene uitgangspunten, te weten met 3,65Z. De uitzonderingen zullen wij hieronder nader toelichten. - onderdeel 2.4.2 Verordeningen Bij de invoering per 1 april 1993 van de nieuwe "Bouwver ordening 1993" is geen gebruik meer gemaakt van de bij de V.N.G. uitgegeven en daarnaast aangepaste losbladige uitgave met aparte toelichting. De verordening met de daarbij behorende toelichting wordt evenals andere verordeningen in eigen beheer uitgegeven. In verband daarmee kan de apart vermelde "Toelichting" op de verordening vervallen. - onderdeel 2.5 - 2.19.1 Burgerlijke stand (m.u.v. 2.17.1) Met betrekking tot dit onderdeel komen wij in december met een apart voorstel. - onderdeel 3.1 - 3.1.13 Vergunningen/ontheffingen op grond van de APV Naast de verhogingen conform de algemene uitgangspunten is aanpassing van de terzake genoemde artikelen, op grond van de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening, noodzakelijk. - onderdeel 4.4.1 - 4.4.4 en 6.3 Drank-en horecawet vergunningen c.a. Ook hier is een aanpassing van de artikelen aan de nieuwe APV noodzakelijk. - onderdeel 4.5 - 4.10.4 Bouwvergunningen c.a. Ter uitvoering van Milieu Uitvoerings-Programma 1994 stellen wij u voor f 50.000,-- beschikbaar te stellen voor de uitvoering controlebepalingen bouw en milieu. Ter dekking hiervan wordt voorgesteld het tarief van een bouwvergunning van f 10,30 te verhogen tot f 10,60 per f 1.000,-- bouwsom. Door uit te gaan van verhoogde bouwsommen (loon - en prijsstijgingen) in 1994 ontstaat op zich een meeropbrengst, voldoende om de geraamde inkomsten te halen. Andere tariefsaanpassingen kunnen daardoor achterwege worden gelaten Blad 5 - onderdeel 5 - 5.2.2 Gemeentearchief De tarieven zijn voldoende om de geraamde opbrengsten 1994 te halen. Aanpassing van de tarieven kan derhalve achterwege blijven. - onderdeel 8 Brandweer De tarieven zijn onlangs aangepast. De tarieven zijn voldoende om de geraamde opbrengsten 1994 te halen. Aanpassing van de tarieven kan derhalve achterwege blijven. De hiervoor genoemde wijzigingen zijn verwerkt in de 6e wijziging van de legesverordening. Verwezen wordt naar bijgaand ontwerp-besluit met de daarbij behorende tarieventabel Hinderwet:onderdeel 4.13 - 4.17) In verband met het van kracht worden van de Wet milieubeheer, welke wet een aantal vervallen wetten en bepalingen in andere wetten heeft vervangen, is een aanpassing van de legesverordening noodzakelijk voor vergunningen, welke uit hoofde van de vervallen Hinderwet, worden vereist. De in de Wet milieubeheer gehanteerde terminologie vraagt om een zodanige aanpassing van het betreffende onderdeel in de genoemde verordening, dat goedkeuring van de Kroon noodzakelijk is. In verband met de langere goedkeuringsprocedure is deze wijziging daarom verwerkt in een apart wijzigingsbesluit De bestaande tarieven zijn conform de algemene uitgangspunten verhoogd met 3,65 Z. Verwezen wordt naar bijgaande ontwerp- wijzigingsbesluit (7e wijziging). 2. Rioolrechten De kosten terzake van de riolering c.q. de toe te rekenen kosten, worden sedert enkele jaren gedekt uit de opbrengsten van de rioolrechten. Wij hebben geconstateerd, dat er in die jaren sprake is geweest van een sterke toename van de kosten en derhalve ook van forse tariefstijgingen. Bij het vaststellen van de tarieven 1993 is uitgegaan van een totale kostenpost van f 4.034.000,--. Uit de ramingen volgens de concept-begroting 1994 en rekening houdende met ons bezuinigingsvoorstel nr. 15 (dienst Stadsbeheer), rekenen wij nu op een totale kostenpost van f 5.102.000,-- f 1.068.000,--).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 280