Blad 12 7 De bebouwingsgrens op de tekening behorend bij het ont werp- bestemmingsplan wijkt op onaanvaardbare wijze af (15 tot 22 meter dichter op de percelen aan de Huizumerlaan) van de tekening waarover de Commissie voor Stadsontwikkeling op 27 april 1993 een besluit heeft genomen en die getoond is op de informatie-avond van 3 mei 1993. Deze wijziging heeft grote gevolgen voor de privacy van de omwonenden en de beschikbare oppervlakte voor het parkeren en de verkeersafwikkeling De Commissie voor Stadsontwikkeling heeft op 27 april 1993 een besluit genomen over de Stedebouwkundige randvoorwaar den en taakomschrijving". Deze notitie maakt geen gewag van bebouwingsgrenzen. Bladzijde 8 geeft een maximaal bebouwingsvlak. De zuidelijke bebouwingsgrens ligt ruim schoots binnen de contouren van dit vlak. Ten aanzien van de situering van de bebouwing (bladzijde 3) stelt de noti tie: "Er moet een redelijke strook achter de woningen aan de Huizumerlaan onbebouwd blijven." Ook aan deze voorwaarde is voldaan. Wij zijn dan ook van mening, dat het ontwerp- bestemmingsplan niet afwijkt van de stukken, waarover de Commissie voor Stadsontwikkeling een besluit heeft genomen. De bestemmingsplankaart wijkt inderdaad af van de tekening, die op 3 mei 1993 op de informatie-avond is getoond. Deze informatie-avond/hoorzitting ging vooraf aan de feitelijke tervisielegging van het bestemmingsplan. Tot het moment van de tervisielegging hebben wij de ruimte geboden - en derhalve ook genomen - om, naar aanleiding van op- en aanmerkingen op het ontwerp, het bestemmingsplan aan te passen. In het bestemmingplan, zoals dat ter visie is gelegd, is rekening gehouden met het commentaar dat gele verd is in het kader van het overleg ex. artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening 1985, de opmerkingen die gemaakt zijn tijdens de informatie-avond/hoorzitting en de kanttekeningen, die geplaatst zijn in het werkoverleg met de direct betrokkenen. De bebouwingsgrens, waarop gedoeld wordt, ligt minimaal op 60 meter uit de achtergevel van de woningen aan de Huizumerlaan. De gevels van de bestaande schoolcomplexen liggen respectievelijk op minimaal 45 meter (huidige AOC) en 58 meter (complex Friesland College) uit de betreffende achtergevels. De ruimte die de gewraakte bebouwingsgrens biedt, is bijgevolg niet van invloed op de privacy van de omwonenden Blad 13 8 Als gevolg van de komst van de agrarische onderwijsin stelling zijn rigoureuze verkeers- en milieumaatregelen nodig. De kosten van deze maatregelen zijn ten onrechte niet opgenomen in de exploitatie-opzet De noodzakelijke verkeers- en milieumaatregelen vallen ge weldig mee. De belangrijkste verkeersmaatregel betreft de reconstructie van het kruispunt Jansoniusstraat/ Huizumerlaan. In de Jansoniusstraat is de toename van de verkeersintensiteit het grootst: van ca. 2350 tot ca. maxi maal 3630 voertuigen per etmaal. Deze toename resulteert in een stijging van het geluidniveau met 1,9 dB(A). Op basis van de Wet geluidhinder (art. 1, Begripsbepalingen) dienen pas maatregelen te worden getroffen wanneer het geluidni veau met meer dan 2 dB(A) toeneemt. Dit betekent, dat zelfs in de Jansoniusstraat geen geluidbeperkende maatregelen nodig zijn. In de andere straten zal het geluidniveau niet, of slechts in zeer geringe mate, stijgen (zie ook onze ant woorden op de bezwaren onder de nummers 9 en 62) 9 Uit het hoofdstuk "Economische uitvoerbaarheidblijkt niet welke maatregelen de gemeente denkt te gaan nemen wanneer de geluidbelasting aan de gevels de norm van 50 dB(A) overschrijdtIn het bestemmingsplan moet duide lijk gemaakt worden dat de corrigerende maatregelen ten laste van de gemeente komen. De maatregelen die mogelijkerwijs noodzakelijk zijn om de geluidbelasting op het terrein te beperken, komen aan de orde bij de milieuvergunning. Daarnaast is er een toename van de geluidbelasting op de toeleidende wegen ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking van het complex. Deze geluid-belasting zal (zoals reeds opgemerkt) minder dan 2 dB(A) bedragen. Op basis van de Wet geluidhinder is het in die gevallen niet nodig geluidbeperkende maatregelen te treffen 10 Door de fusiecommissie is, als gevolg van de verplaat sing, een dramatische terugloop van het aantal studen ten voorspeldOp grond hiervan dient de gemeente Leeuwarden rekening te houden met de voorspelde nega tieve gevolgen. Uit hoofde van het algemeen belang kan de gemeente niet voorbij gaan aan deze informatie en zal zij nader onderzoek moeten verrichten naar alle consequenties van de verplaatsing In het onderzoek van de fusiecommissie wordt voor het cur susjaar 1993-1994 rekening gehouden met 2358 studenten. De nieuwbouwplannen zijn gebaseerd op 2200 studenten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 416