Blad 14 Met de voorspelde dalende instroom vanuit het Van Hall In stituut is dus rekening gehouden. Daarnaast is de hoge school blijvend bezig om een eventuele lagere instroom (door de verplaatsing, maar ook vanwege andere oorzaken) te compenseren door het entameren van nieuwe activiteiten. Zo blijkt de in 1992 gestarte studie "diermanagement" een groot succes te zijn. De meest recente studentenprognoses van de hogeschool zijn verwerkt in haar personeelsplan 1993-1994 d.d. mei 1993. Deze cijfers geven vanaf het cursusjaar 1995-1996 enigszins hogere studentenaantallen aan dan in het voornoemde fusie plan. Bovendien geven de nieuwste studentenramingen van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen (september 1993) een stijging aan van ca. 1 Z per jaar voor het gehele hoger onderwijs De hogeschool heeft goede banden met de andere hogescholen in Leeuwarden en Groningen. Onder meer wordt overleg gevoerd over het studieprogramma. Zo is het uitgesloten dat bijvoorbeeld de Rijkshogeschool Groningen een programma in Groningen start dat thans door de Rijks Agrarische Hogeschool wordt aangeboden. Tenslotte kunnen wij nog vermelden dat Leeuwarden in 1993 is uitgeroepen tot meest aantrekkelijke hbo-stad van Nederland. Wij zien de toekomst dus met het volste vertrou wen tegemoet. 11 De verschillende bestemmingen in de omgevingte weten bedrijven, woningen, ouderencentragroen/recreatie en de nieuwe onderwijsinstelling verdragen elkaar niet, omdat er onvoldoende ruimtelijke scheiding aanwezig is. Sinds jaar en dag is het beleid van de overheid, hierin gesteund door vrijwel alle maatschappelijke geledingen, gericht op de integratie van de activiteiten wonen, werken en recreëren. Vooral nu een zwaar accent wordt gelegd op het terugdringen van de (auto-Jmobiliteit krijgt dit beleid extra gewicht. Een uniek voorbeeld-gebied, waar het inte gratiebeleid gestalte heeft gekregen is de leeuwarder bin nenstad. Zelfs in een dergelijk compact gebied als deze historische binnenstad, blijken de activiteiten wonen, wer ken en recreëren, gelet op de waardering voor dit gebied, uitstekend naast elkaar te kunnen functioneren. Ook het gebied ten zuiden van de Potmarge biedt, doordat de hier aanwezige functies ten opzichte van elkaar duidelijk geordend zijn, optimale mogelijkheden om dit integratiebe leid vorm te geven. Zowel door de ligging in de stad, de aanwezige ontsluitingsstructuur als de natuurlijke omstan digheden is de Potmargezone bij uitstek een gebied dat zich leent voor een integratie van functies. Blad 15 12 Een grootschalige onderwijsinstelling past niet in een kleinschalige wijk met gebrekkige toe- en afvoerwegen en net voldoende parkeergelegenheid voor de bewoners Als de studenten de kans wordt geboden te voet een kor tere route naar hun lokalen te vinden, zullen zij de weg van de minste weerstand kiezen en de parkeerplaat sen van de bewoners in bezit nemen. Wij ontkennen niet, dat de onderwijsinstelling, die op de plaats komt van de huidige scholen en/of op de plek van een aantal bestaande instellingen langs het Kerkepad, tot schaalvergroting zal leiden. Daarbij moet niet uit het oog worden verloren, dat het hier nieuwbouw betreft, die met kennis van zaken, planmatig en volgens zeer verfijnde orga nisatiemodellen is opgezet. Bij het opstellen van deze mo dellen is zorgvuldig rekening gehouden met de bestaande situatie en met de belangen van de wijk. Deze opzet heeft ertoe geleid, dat een aantal bestaande structuren (wegen- en padenstelsel) bewust is doorbroken. In bepaalde gevallen om de interne organisatie van de school te optimaliseren. In andere gevallen om de negatieve gevolgen van de vestiging van deze onderwijsinstelling voor de wijk te minimaliseren. Ook bij de situering van de school is terdege rekening ge houden met de belangen van de omwonenden (de hoofdbebouwing zo'n 60 meter uit de achtergevel van de aangrenzende bebou wing, ruime groenstrook langs de Potmarge). Bovendien is de ontsluiting van de school en de plaatsing van de ingangen zo gekozen, dat wij er alle vertrouwen in hebben dat het verkeer van en naar de school, de daarvoor geschikt geachte wegen en paden zal kiezen. De kans op sluipverkeer en wijk- vreemd parkeren is naar ons oordeel dan ook minimaal. 13 Leerlingen, voornamelijk afkomstig van de scholen in de buurt, misdragen zich voortdurend en vervuilen de woon omgeving. Met de komst van 3.500 studenten en scholie ren zal deze overlast slechts toenemen. Dit mag niet getolereerd worden. Een bestemmingsplan biedt hiervoor geen uitkomst. Afgezien hiervan, wij leven niet op een eiland. Leeuwarden is een stad met bijna 90.000 inwoners. Een stad van deze omvang kan alleen harmonisch functioneren wanneer iedereen de nor male gedragscodes in acht neemt. Jammer genoeg "vergeet" een enkeling deze gedragscodes wel eens. Om op grond van het gedrag van een enkeling een hele groep in discrediet te brengen gaat ons evenwel te ver. Wij hebben van het College van Bestuur van de Rijks Agrarische School en het Agrarisch Onderwijs-Centrum Friesland begrepen, dat zij zich wensen op te stellen als "medewijkbewoners".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 417