Blad 14
Met de voorspelde dalende instroom vanuit het Van Hall In
stituut is dus rekening gehouden. Daarnaast is de hoge
school blijvend bezig om een eventuele lagere instroom
(door de verplaatsing, maar ook vanwege andere oorzaken) te
compenseren door het entameren van nieuwe activiteiten. Zo
blijkt de in 1992 gestarte studie "diermanagement" een
groot succes te zijn.
De meest recente studentenprognoses van de hogeschool zijn
verwerkt in haar personeelsplan 1993-1994 d.d. mei 1993.
Deze cijfers geven vanaf het cursusjaar 1995-1996 enigszins
hogere studentenaantallen aan dan in het voornoemde fusie
plan. Bovendien geven de nieuwste studentenramingen van het
Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen (september 1993)
een stijging aan van ca. 1 Z per jaar voor het gehele hoger
onderwijs
De hogeschool heeft goede banden met de andere hogescholen
in Leeuwarden en Groningen. Onder meer wordt overleg
gevoerd over het studieprogramma. Zo is het uitgesloten dat
bijvoorbeeld de Rijkshogeschool Groningen een programma in
Groningen start dat thans door de Rijks Agrarische
Hogeschool wordt aangeboden.
Tenslotte kunnen wij nog vermelden dat Leeuwarden in 1993
is uitgeroepen tot meest aantrekkelijke hbo-stad van
Nederland. Wij zien de toekomst dus met het volste vertrou
wen tegemoet.
11 De verschillende bestemmingen in de omgevingte weten
bedrijven, woningen, ouderencentragroen/recreatie en
de nieuwe onderwijsinstelling verdragen elkaar niet,
omdat er onvoldoende ruimtelijke scheiding aanwezig is.
Sinds jaar en dag is het beleid van de overheid, hierin
gesteund door vrijwel alle maatschappelijke geledingen,
gericht op de integratie van de activiteiten wonen, werken
en recreëren. Vooral nu een zwaar accent wordt gelegd op
het terugdringen van de (auto-Jmobiliteit krijgt dit beleid
extra gewicht. Een uniek voorbeeld-gebied, waar het inte
gratiebeleid gestalte heeft gekregen is de leeuwarder bin
nenstad. Zelfs in een dergelijk compact gebied als deze
historische binnenstad, blijken de activiteiten wonen, wer
ken en recreëren, gelet op de waardering voor dit gebied,
uitstekend naast elkaar te kunnen functioneren.
Ook het gebied ten zuiden van de Potmarge biedt, doordat de
hier aanwezige functies ten opzichte van elkaar duidelijk
geordend zijn, optimale mogelijkheden om dit integratiebe
leid vorm te geven. Zowel door de ligging in de stad, de
aanwezige ontsluitingsstructuur als de natuurlijke omstan
digheden is de Potmargezone bij uitstek een gebied dat zich
leent voor een integratie van functies.
Blad 15
12 Een grootschalige onderwijsinstelling past niet in een
kleinschalige wijk met gebrekkige toe- en afvoerwegen
en net voldoende parkeergelegenheid voor de bewoners
Als de studenten de kans wordt geboden te voet een kor
tere route naar hun lokalen te vinden, zullen zij de
weg van de minste weerstand kiezen en de parkeerplaat
sen van de bewoners in bezit nemen.
Wij ontkennen niet, dat de onderwijsinstelling, die op de
plaats komt van de huidige scholen en/of op de plek van een
aantal bestaande instellingen langs het Kerkepad, tot
schaalvergroting zal leiden. Daarbij moet niet uit het oog
worden verloren, dat het hier nieuwbouw betreft, die met
kennis van zaken, planmatig en volgens zeer verfijnde orga
nisatiemodellen is opgezet. Bij het opstellen van deze mo
dellen is zorgvuldig rekening gehouden met de bestaande
situatie en met de belangen van de wijk.
Deze opzet heeft ertoe geleid, dat een aantal bestaande
structuren (wegen- en padenstelsel) bewust is doorbroken.
In bepaalde gevallen om de interne organisatie van de
school te optimaliseren. In andere gevallen om de negatieve
gevolgen van de vestiging van deze onderwijsinstelling voor
de wijk te minimaliseren.
Ook bij de situering van de school is terdege rekening ge
houden met de belangen van de omwonenden (de hoofdbebouwing
zo'n 60 meter uit de achtergevel van de aangrenzende bebou
wing, ruime groenstrook langs de Potmarge). Bovendien is de
ontsluiting van de school en de plaatsing van de ingangen
zo gekozen, dat wij er alle vertrouwen in hebben dat het
verkeer van en naar de school, de daarvoor geschikt geachte
wegen en paden zal kiezen. De kans op sluipverkeer en wijk-
vreemd parkeren is naar ons oordeel dan ook minimaal.
13 Leerlingen, voornamelijk afkomstig van de scholen in de
buurt, misdragen zich voortdurend en vervuilen de woon
omgeving. Met de komst van 3.500 studenten en scholie
ren zal deze overlast slechts toenemen. Dit mag niet
getolereerd worden.
Een bestemmingsplan biedt hiervoor geen uitkomst. Afgezien
hiervan, wij leven niet op een eiland. Leeuwarden is een
stad met bijna 90.000 inwoners. Een stad van deze omvang
kan alleen harmonisch functioneren wanneer iedereen de nor
male gedragscodes in acht neemt. Jammer genoeg "vergeet"
een enkeling deze gedragscodes wel eens. Om op grond van
het gedrag van een enkeling een hele groep in discrediet te
brengen gaat ons evenwel te ver. Wij hebben van het College
van Bestuur van de Rijks Agrarische School en het Agrarisch
Onderwijs-Centrum Friesland begrepen, dat zij zich wensen
op te stellen als "medewijkbewoners".