Blad 20 In de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontslui ting van de lokatie" zijn wij ook uitgebreid ingegaan op de rol, die de 0V-jaarkaart speelt bij de berekening van de parkeerbehoefteOp dit moment zijn nog geen concrete be sluiten genomen over de toekomstige regeling van de 0V- jaarkaart. Wel is duidelijk, dat alleen in het allerergste geval (het afschaffen van de 0V-jaarkaarter een duidelijk tekort aan parkeerplaatsen dreigt. Wij hebben echter de verzekering gekregen, dat het afschaffen van de OV-jaar- kaart absoluut niet aan de orde is. Het zou uiteraard te ver gaan en evenmin verantwoord zijn om nu reeds rekening te houden met eventuele bezuinigingen op de onrendabele lijnen van het openbaar vervoer. Wij moeten dan ook concluderen, dat de kritiek op de door ons gehanteerde cijfers louter op veronderstellingen berust. Een en ander vormt voor ons geen aanleiding om de behoefte-berekening te herzien. 24 Op bladzijde 29 van de toelichting wordt aangegeven, dat voorlopig slechts 350 parkeerplaatsen zullen worden aangelegdWaar worden de overige 60 parkeerplaatsen aangelegd wanneer mocht blijken dat het aantal gereali seerde parkeerplaatsen te gering is om de toevloed aan auto's te verwerken? Wij zijn voornemens om bij het verlenen van de bouwvergun ning de eis op te nemen, dat bij de ingebruikstelling van het complex 350 parkeerplaatsen beschikbaar dienen te zijn en dat binnen drie jaar nog eens 60 parkeerplaatsen moeten worden aangelegd, tenzij binnen deze termijn blijkt dat door de reeds aangelegde 350 parkeerplaatsen voldoende in de parkeerbehoefte wordt voorzien. Op deze wijze eisen wij impliciet, dat bij het indienen van de bouwaanvraag moet worden aangegeven waar de 350, dan wel de resterende 60 parkeerplaatsen zullen worden gesitueerd (zie ook ons ant woord op het bezwaar onder nummer 26). Een exacte aanduiding van de te realiseren parkeerplaatsen op de plankaart gaat ons te ver. Een bestemmingsplan beschrijft de gewenste ruimtelijke structuur, het geeft geen uitsluitsel over de feitelijke inrichting (zie ook ons antwoord op het bezwaar onder nummer 5). Blad 21 25 Het bestemmingsplan dient garanties te bieden voor het aantal benodigde parkeerplaatsen opdat eventuele par keeroverlast in de wijk kan worden voorkomen. Om meerdere redenen vinden wij het bestemmingsplan minder geschikt om het aantal parkeerplaatsen te regelen. Wij ach ten de Bouwverordening hiervoor meer geëigend. Artikel 2.5.30 van de gemeentelijke bouwverordening geeft ons de bevoegdheid om parkeervoorzieningen te eisen (zie ook onze antwoorden op de bezwaren onder de nummers 24 en 26). 26 Het lokatiebeleid dient zijn pendant te hebben in het te voeren parkeerbeleidGezien de goede ligging en de uitstekende bereikbaarheid per fiets en openbaar ver voer zou voor deze onderwijsinstelling uitgegaan moeten worden van een streefnorm van 20 25 parkeerplaatsen per 100 werknemers Ten opzichte van de berekening in de toelichting worden de volgende correcties voorgesteld voor studenten met OV-jaarkaart streven naar een vermindering van 7 1 naar 35 1 5 1 (76 109 parkeerplaatsen) voor personeel geen 40 1, maar 25 1 parkeerplaat sen (96 parkeerplaatsen) voor bezoekers- en bevoorradingsverkeer hoeven geen parkeerplaatsen te worden gereserveerd voor de kerk en de aanpalende instituten alsmede voor leerlingwezen-studenten wordt het berekende 25 56 parkeerplaatsen geaccepteerd Concluderend worden 253 286 voldoende geacht. Dit aantal dient als maximum in de voorschriften behorende bij het bestemmingsplan te worden opgenomen. Binnen afzienbare tijd zal aan uw Raad de nota "Parkeerbe leid" ter vaststelling worden aangeboden. Deze nota gaat uit van het bestaande parkeerbeleid in Leeuwarden en de ontwikkelingen op landelijk, provinciaal en vervoerregio- naal niveau. Met het in deze nota verwoorde beleid zal on der andere vorm en inhoud worden gegeven aan de doorwerking van het lokatiebeleid. Bovendien heeft de gemeente, in het kader van de operationalisering van het parkeerbeleid, een computerprogramma aangeschaft, waarmee het gewenste aantal parkeerplaatsen kan worden berekend. Dit programma, "Parknorm" genoemd, is ontwikkeld door het Verkeersadvies- buro Diepens en OkkemaHet aantrekkelijke van dit program ma is, dat de parkeerbehoefte via een uniforme methode wordt berekend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 420