Blad 20
In de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontslui
ting van de lokatie" zijn wij ook uitgebreid ingegaan op de
rol, die de 0V-jaarkaart speelt bij de berekening van de
parkeerbehoefteOp dit moment zijn nog geen concrete be
sluiten genomen over de toekomstige regeling van de 0V-
jaarkaart. Wel is duidelijk, dat alleen in het allerergste
geval (het afschaffen van de 0V-jaarkaarter een duidelijk
tekort aan parkeerplaatsen dreigt. Wij hebben echter de
verzekering gekregen, dat het afschaffen van de OV-jaar-
kaart absoluut niet aan de orde is. Het zou uiteraard te
ver gaan en evenmin verantwoord zijn om nu reeds rekening
te houden met eventuele bezuinigingen op de onrendabele
lijnen van het openbaar vervoer.
Wij moeten dan ook concluderen, dat de kritiek op de door
ons gehanteerde cijfers louter op veronderstellingen
berust. Een en ander vormt voor ons geen aanleiding om de
behoefte-berekening te herzien.
24 Op bladzijde 29 van de toelichting wordt aangegeven,
dat voorlopig slechts 350 parkeerplaatsen zullen worden
aangelegdWaar worden de overige 60 parkeerplaatsen
aangelegd wanneer mocht blijken dat het aantal gereali
seerde parkeerplaatsen te gering is om de toevloed aan
auto's te verwerken?
Wij zijn voornemens om bij het verlenen van de bouwvergun
ning de eis op te nemen, dat bij de ingebruikstelling van
het complex 350 parkeerplaatsen beschikbaar dienen te zijn
en dat binnen drie jaar nog eens 60 parkeerplaatsen moeten
worden aangelegd, tenzij binnen deze termijn blijkt dat
door de reeds aangelegde 350 parkeerplaatsen voldoende in
de parkeerbehoefte wordt voorzien. Op deze wijze eisen wij
impliciet, dat bij het indienen van de bouwaanvraag moet
worden aangegeven waar de 350, dan wel de resterende 60
parkeerplaatsen zullen worden gesitueerd (zie ook ons ant
woord op het bezwaar onder nummer 26).
Een exacte aanduiding van de te realiseren parkeerplaatsen
op de plankaart gaat ons te ver. Een bestemmingsplan
beschrijft de gewenste ruimtelijke structuur, het geeft
geen uitsluitsel over de feitelijke inrichting (zie ook ons
antwoord op het bezwaar onder nummer 5).
Blad 21
25 Het bestemmingsplan dient garanties te bieden voor het
aantal benodigde parkeerplaatsen opdat eventuele par
keeroverlast in de wijk kan worden voorkomen.
Om meerdere redenen vinden wij het bestemmingsplan minder
geschikt om het aantal parkeerplaatsen te regelen. Wij ach
ten de Bouwverordening hiervoor meer geëigend. Artikel
2.5.30 van de gemeentelijke bouwverordening geeft ons de
bevoegdheid om parkeervoorzieningen te eisen (zie ook onze
antwoorden op de bezwaren onder de nummers 24 en 26).
26 Het lokatiebeleid dient zijn pendant te hebben in het
te voeren parkeerbeleidGezien de goede ligging en de
uitstekende bereikbaarheid per fiets en openbaar ver
voer zou voor deze onderwijsinstelling uitgegaan moeten
worden van een streefnorm van 20 25 parkeerplaatsen
per 100 werknemers
Ten opzichte van de berekening in de toelichting worden
de volgende correcties voorgesteld
voor studenten met OV-jaarkaart streven naar een
vermindering van 7 1 naar 35 1 5 1 (76 109
parkeerplaatsen)
voor personeel geen 40 1, maar 25 1 parkeerplaat
sen (96 parkeerplaatsen)
voor bezoekers- en bevoorradingsverkeer hoeven
geen parkeerplaatsen te worden gereserveerd
voor de kerk en de aanpalende instituten alsmede
voor leerlingwezen-studenten wordt het berekende
25 56 parkeerplaatsen geaccepteerd
Concluderend worden 253 286 voldoende geacht. Dit
aantal dient als maximum in de voorschriften behorende
bij het bestemmingsplan te worden opgenomen.
Binnen afzienbare tijd zal aan uw Raad de nota "Parkeerbe
leid" ter vaststelling worden aangeboden. Deze nota gaat
uit van het bestaande parkeerbeleid in Leeuwarden en de
ontwikkelingen op landelijk, provinciaal en vervoerregio-
naal niveau. Met het in deze nota verwoorde beleid zal on
der andere vorm en inhoud worden gegeven aan de doorwerking
van het lokatiebeleid. Bovendien heeft de gemeente, in het
kader van de operationalisering van het parkeerbeleid, een
computerprogramma aangeschaft, waarmee het gewenste aantal
parkeerplaatsen kan worden berekend. Dit programma,
"Parknorm" genoemd, is ontwikkeld door het Verkeersadvies-
buro Diepens en OkkemaHet aantrekkelijke van dit program
ma is, dat de parkeerbehoefte via een uniforme methode
wordt berekend.