Blad 24
- de gemeente zich zou neerleggen bij de huidige situatie
waarin de buurt voortdurend wordt geconfronteerd met de
parkeeroverlast die de bezoekers van Tivoli en de kerk
veroorzaken. Wij willen bepleiten, dat het zalencen
trum Tivoli een ingang krijgt aan de noordzijde, opdat
de bezoekers daadwerkelijk gebruik gaan maken van de te
realiseren parkeerplaatsen.
28 Het terrein dient in zijn geheel een directe aanslui
ting op de Oostergoweg te krijgen. Een kruispuntoplos
sing in de vorm van een minirotonde is de beste oplos
sing.
Al jaren achtereen voert de gemeente Leeuwarden een ver-
keers- en vervoerbeleid dat onder andere zijn ruimtelijke
en functionele vertaling vindt in het Verkeersstructuur
plan. Dit Verkeersstructuurplan gaat uit van een hiërarchi
sche wegenstructuur (het hoofdwegennet, hoofdontsluitings-
wegen, buurtontsluitingswegen en woonstraten). In het kader
van de stadsvernieuwing en bij alle recente reconstructie
werkzaamheden is gekozen voor een vormgeving en inrichting,
die past bij de aan de betreffende weg toegekende hiërar
chische functie. Dit beleid heeft erin geresulteerd, dat
doorgaand verkeer en sluipverkeer in woonbuurten terugge
drongen is en de verkeersveiligheid op de wegen in de stad
aanzienlijk is toegenomen.
De inspanningen van de gemeente om het aantal verkeers
slachtoffers terug te dringen hebben geleid tot een daling
van 27 Z ten opzichte van een kleine tien jaar geleden.
Daarmee heeft onze gemeente in dit opzicht in Friesland het
beste resultaat bereikt (- 77 ten opzichte van 1987). Wij
zijn van mening, dat wij met dit beleid op de goede weg
zijn en wensen niet van dit beleid af te wijken omwille van
incidentele bedenkingen.
Uit de ingediende bezwaarschriften maken wij op, dat velen
de indruk hebben dat de veiligheid in de wijk is gebaat met
een andere ontsluiting van het onderwijscomplex (subjectie
ve veiligheid). De ervaring heeft echter geleerd, dat ad
hoe oplossingen binnen een in zichzelf sluitende verkeers-
structuur leiden tot een afname van de objectieve veilig
heid
In de bezwaarschriftprocedure zijn geen nieuwe gezichtspun
ten naar voren gekomen. Daarom blijven wij bij de conclu
sies, zoals verwoord in het rapport Verkeersonderzoek on-
derwijslokatie Potmarge" (d.d. 26.01.93) en in de notitie
"Nadere informatie verkeersonderzoek ontsluiting van de
lokatie" (d.d. 08.04.93). De Jansoniusstraat is naar onze
mening de meest geëigende ontsluitingsroute.
Blad 25
Dit standpunt wordt gedeeld door het ROF (Regionaal Orgaan
voor de Verkeersveiligheid in Friesland; de brief van 12
maart 1993) en de Commissie van Overleg (het commentaar van
22 maart 1993, bijlage 3 van de toelichting bij het bestem
mingsplan)
29 De minirotondeeen in Leeuwarden alom toegepaste en
geprezen oplossingkan ook in de Oostergoweg uitste
kend functioneren. Door een eenvoudige aanpassing (ca.
60 m2 extra verhardingkan de huidige situatie gemak
kelijk worden omgebouwd tot een minirotonde
In een besluitvormingsproces moeten de respectievelijke
stappen in de juiste volgorde gezet worden. Eerst dient de
keuze gemaakt te worden of in dit geval een volledige ont
sluiting van de onderwijsinstelling via de Oostergoweg al
dan niet gewenst is. Het hangt van die keuze af, of een
beslissing over de vorm van de aansluiting genomen moet
worden.
Wij hebben een met argumenten onderbouwd besluit genomen om
niet mee te werken aan een directe ontsluiting van de
onderwijsinstelling via de Oostergoweg. Derhalve is de
vraag niet opportuun of een minirotonde een goede
verkeersoplossing is en of de al dan niet noodzakelijke
aanpassingen eenvoudig of complex zijn.
30 Bij de keuze van de ontsluiting van het terrein is geen
rekening gehouden met de wijkbevolkingDe ontsluiting
via de Jansoniusstraat is om meerder redenen niet
acceptabel
door de toename van het gemotoriseerde verkeer
blijft, ook bij een eventuele reconstructie van de
kruising Huizumerlaan - Jansoniusstraatde situatie
zeer gevaarlijk
de JansoniusstraatHenri Dunantweg en Borniastraat
worden zwaarder belast, waardoor
de kans op filevorming wordt vergroot
de stank- en geluidoverlast in deze straten toe
neemt
sluipverkeer zal plaatsvinden via de
Huizumerlaan, Sierksmastraat en Sportlaan;
de kans op wijkvreemd parkeren (op de voor de
bewoners bedoelde parkeerplaatsen) in al deze
straten stijgt.