Blad 24 - de gemeente zich zou neerleggen bij de huidige situatie waarin de buurt voortdurend wordt geconfronteerd met de parkeeroverlast die de bezoekers van Tivoli en de kerk veroorzaken. Wij willen bepleiten, dat het zalencen trum Tivoli een ingang krijgt aan de noordzijde, opdat de bezoekers daadwerkelijk gebruik gaan maken van de te realiseren parkeerplaatsen. 28 Het terrein dient in zijn geheel een directe aanslui ting op de Oostergoweg te krijgen. Een kruispuntoplos sing in de vorm van een minirotonde is de beste oplos sing. Al jaren achtereen voert de gemeente Leeuwarden een ver- keers- en vervoerbeleid dat onder andere zijn ruimtelijke en functionele vertaling vindt in het Verkeersstructuur plan. Dit Verkeersstructuurplan gaat uit van een hiërarchi sche wegenstructuur (het hoofdwegennet, hoofdontsluitings- wegen, buurtontsluitingswegen en woonstraten). In het kader van de stadsvernieuwing en bij alle recente reconstructie werkzaamheden is gekozen voor een vormgeving en inrichting, die past bij de aan de betreffende weg toegekende hiërar chische functie. Dit beleid heeft erin geresulteerd, dat doorgaand verkeer en sluipverkeer in woonbuurten terugge drongen is en de verkeersveiligheid op de wegen in de stad aanzienlijk is toegenomen. De inspanningen van de gemeente om het aantal verkeers slachtoffers terug te dringen hebben geleid tot een daling van 27 Z ten opzichte van een kleine tien jaar geleden. Daarmee heeft onze gemeente in dit opzicht in Friesland het beste resultaat bereikt (- 77 ten opzichte van 1987). Wij zijn van mening, dat wij met dit beleid op de goede weg zijn en wensen niet van dit beleid af te wijken omwille van incidentele bedenkingen. Uit de ingediende bezwaarschriften maken wij op, dat velen de indruk hebben dat de veiligheid in de wijk is gebaat met een andere ontsluiting van het onderwijscomplex (subjectie ve veiligheid). De ervaring heeft echter geleerd, dat ad hoe oplossingen binnen een in zichzelf sluitende verkeers- structuur leiden tot een afname van de objectieve veilig heid In de bezwaarschriftprocedure zijn geen nieuwe gezichtspun ten naar voren gekomen. Daarom blijven wij bij de conclu sies, zoals verwoord in het rapport Verkeersonderzoek on- derwijslokatie Potmarge" (d.d. 26.01.93) en in de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontsluiting van de lokatie" (d.d. 08.04.93). De Jansoniusstraat is naar onze mening de meest geëigende ontsluitingsroute. Blad 25 Dit standpunt wordt gedeeld door het ROF (Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Friesland; de brief van 12 maart 1993) en de Commissie van Overleg (het commentaar van 22 maart 1993, bijlage 3 van de toelichting bij het bestem mingsplan) 29 De minirotondeeen in Leeuwarden alom toegepaste en geprezen oplossingkan ook in de Oostergoweg uitste kend functioneren. Door een eenvoudige aanpassing (ca. 60 m2 extra verhardingkan de huidige situatie gemak kelijk worden omgebouwd tot een minirotonde In een besluitvormingsproces moeten de respectievelijke stappen in de juiste volgorde gezet worden. Eerst dient de keuze gemaakt te worden of in dit geval een volledige ont sluiting van de onderwijsinstelling via de Oostergoweg al dan niet gewenst is. Het hangt van die keuze af, of een beslissing over de vorm van de aansluiting genomen moet worden. Wij hebben een met argumenten onderbouwd besluit genomen om niet mee te werken aan een directe ontsluiting van de onderwijsinstelling via de Oostergoweg. Derhalve is de vraag niet opportuun of een minirotonde een goede verkeersoplossing is en of de al dan niet noodzakelijke aanpassingen eenvoudig of complex zijn. 30 Bij de keuze van de ontsluiting van het terrein is geen rekening gehouden met de wijkbevolkingDe ontsluiting via de Jansoniusstraat is om meerder redenen niet acceptabel door de toename van het gemotoriseerde verkeer blijft, ook bij een eventuele reconstructie van de kruising Huizumerlaan - Jansoniusstraatde situatie zeer gevaarlijk de JansoniusstraatHenri Dunantweg en Borniastraat worden zwaarder belast, waardoor de kans op filevorming wordt vergroot de stank- en geluidoverlast in deze straten toe neemt sluipverkeer zal plaatsvinden via de Huizumerlaan, Sierksmastraat en Sportlaan; de kans op wijkvreemd parkeren (op de voor de bewoners bedoelde parkeerplaatsen) in al deze straten stijgt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 422