Blad 30 Door het verkeer dat de agrarische onderwijsinstelling aan trekt, zal het geluidniveau aan de gevels toenemen met 1,9 dB(A). Overeenkomstig artikel 103 van de Wet geluidhinder moeten wij, bij de toetsing aan de grenswaarden, 5 dB(A) op het toekomstige geluidniveau in mindering brengen (deze aftrek is gebaseerd op de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden). Het toekomstig ge luidniveau bedraagt derhalve op grond van berekeningen vol gens de Wet geluidhinder 50,8 dB(A)slechts 0,8 boven de in deze wet genoemde voorkeursgrenswaarde. Dus is het ons inziens niet nodig speciale maatregelen te treffen (zie ook ons antwoord op het bezwaar onder nummer 9). 38 Verkeer van en naar het agrarisch onderwijszal veelal de kortste route nemen (dit is voor automobilisten van uit het zuiden via de Borniastraat en Sierksmastraat Door de toename van het verkeer, de hiermee gepaard gaande geluidoverlast en verkeersonveiligheid in deze straten worden de bewoners in het woongenot beknot. De kortste - en zonder meer de snelste - route vanuit het zuiden naar het parkeerterrein van de onderwijsinstelling is via de Henri Dunantweg en de Jansoniusstraat naar het terrein aan de Potmarge. Daarom zal ook slechts 211 van dit verkeer via de Borniastraat gaan; 73 1 gaat via de Henri Dunantweg. In concreto betekent dit, dat ten gevolge van de vestiging van het agrarisch onderwijs aan de Potmarge de verkeersintensiteit op de Borniastraat zal stijgen van ca. 8100 tot ca 8450 voertuigen per etmaal. De hiermee gepaard gaande toename van de geluidoverlast is zo gering, dat geen maatregelen noodzakelijk worden geacht. 39 Studenten zullen de kortste en snelste route kiezen. Gelet op lange rijen auto's in de Borniastraat tijdens de ochtend- en middagspitszullen de studenten gebruik maken van de in de buurt beschikbare parkeerruimte en zich te voet (via de kortste route) naar de hoofdingang begeven De route via de Borniastraat is niet de kortste route en gelet op de opmerking van reclamant (lange rijen auto's tijdens de ochtend- en avondspits) ook zeker niet de snel ste route. Vooral in de ochtendspits zal het merendeel van de voertuigen (ca. 85 1) de Henri Dunantweg en Jansoniusstraat kiezen. Daarom lijkt ons de veronderstel ling, dat men in de omgeving van de Borniastraat de auto zal parkeren en vandaar lopend naar school zal gaan (ter wijl, grenzend aan de school, voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn), vooralsnog niet juist. Blad 31 40 Een verdere toename van het verkeer op de Borniastraat moet worden voorkomen en de gemeente moet maatregelen treffen om de overlast die de bewoners nu reeds onder vinden van het langsdenderende vrachtverkeer en de veel te hard rijdende personenauto's (80 90 km/uur) te verminderen. Op 5 juni 1989 heeft u als onderdeel van het Verkeersstruc- tuur- en Uitwerkingsplan, het "Hoofdwegennet" vastgesteld. De Borniastraat maakt deel uit van dit hoofdwegennet. Als zodanig vinden wij het niet juist om voor deze straat ver keersbeperkende maatregelen te treffen. Daarnaast moeten wij concluderen, dat de intensiteit van het verkeer niet zo hoog is dat de Borniastraat in aanmerking komt voor rijks subsidie met betrekking tot geluidwerende voorzieningen. Ten gevolge van de vestiging van het agrarisch onderwijs aan de Potmarge zal deze verkeersintensiteit relatief wei nig toenemen (zie ons antwoord op het bezwaar onder nummer 38). De hiermee gepaard gaande toename van de geluidover last is zo gering, dat in het kader van dit bestemmingsplan geen maatregelen vereist zijn. Vanzelfsprekend maken wij ons wel zorgen over de hinder die de bewoners aan de Borniastraat ondervinden van het (te snel rijdend) gemotoriseerde verkeer. Daarom zullen wij in een meer algemeen kader, onder andere bij het Verkeers- Milieu-Plan, met voorstellen komen om de voortdurende over last van het gemotoriseerde verkeer te beperken. 41 De gekozen verkeersoplossing brengt met zich mee, dat studenten en docenten straks door de woonstraten (o.a. Van WageningenstraatSierksmastraatFeytsmastraat e.d.) "scheuren". De vormgeving en inrichting van de woonstraten in Huizum- Bornia is zodanig, dat "scheuren" niet of nauwelijks moge lijk is. Bovendien heeft de Huizumerlaan in de toekomstige situatie niet langer een functie in de ontsluiting van het terrein aan de Potmarge. Als gevolg van deze maatregel is de kans op sluipverkeer in de Huizumerlaan en in de stra ten, die uitmonden op deze straat (Sierksmastraat, Sportlaan en Feytsmastraat/Menningastraataanzienlijk ver minderd. Wij zijn dan ook van mening, dat de gekozen ver keersoplossing niet van invloed is op het woon- en leefkli maat in de genoemde straten (zie ook ons antwoord op het bezwaar onder nummer 30).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 425