Blad 30
Door het verkeer dat de agrarische onderwijsinstelling aan
trekt, zal het geluidniveau aan de gevels toenemen met 1,9
dB(A). Overeenkomstig artikel 103 van de Wet geluidhinder
moeten wij, bij de toetsing aan de grenswaarden, 5 dB(A) op
het toekomstige geluidniveau in mindering brengen (deze
aftrek is gebaseerd op de verwachting dat motorvoertuigen
in de toekomst stiller zullen worden). Het toekomstig ge
luidniveau bedraagt derhalve op grond van berekeningen vol
gens de Wet geluidhinder 50,8 dB(A)slechts 0,8 boven de
in deze wet genoemde voorkeursgrenswaarde. Dus is het ons
inziens niet nodig speciale maatregelen te treffen (zie ook
ons antwoord op het bezwaar onder nummer 9).
38 Verkeer van en naar het agrarisch onderwijszal veelal
de kortste route nemen (dit is voor automobilisten van
uit het zuiden via de Borniastraat en Sierksmastraat
Door de toename van het verkeer, de hiermee gepaard
gaande geluidoverlast en verkeersonveiligheid in deze
straten worden de bewoners in het woongenot beknot.
De kortste - en zonder meer de snelste - route vanuit het
zuiden naar het parkeerterrein van de onderwijsinstelling
is via de Henri Dunantweg en de Jansoniusstraat naar het
terrein aan de Potmarge. Daarom zal ook slechts 211 van dit
verkeer via de Borniastraat gaan; 73 1 gaat via de Henri
Dunantweg. In concreto betekent dit, dat ten gevolge van de
vestiging van het agrarisch onderwijs aan de Potmarge de
verkeersintensiteit op de Borniastraat zal stijgen van ca.
8100 tot ca 8450 voertuigen per etmaal. De hiermee gepaard
gaande toename van de geluidoverlast is zo gering, dat geen
maatregelen noodzakelijk worden geacht.
39 Studenten zullen de kortste en snelste route kiezen.
Gelet op lange rijen auto's in de Borniastraat tijdens
de ochtend- en middagspitszullen de studenten gebruik
maken van de in de buurt beschikbare parkeerruimte en
zich te voet (via de kortste route) naar de hoofdingang
begeven
De route via de Borniastraat is niet de kortste route en
gelet op de opmerking van reclamant (lange rijen auto's
tijdens de ochtend- en avondspits) ook zeker niet de snel
ste route. Vooral in de ochtendspits zal het merendeel van
de voertuigen (ca. 85 1) de Henri Dunantweg en
Jansoniusstraat kiezen. Daarom lijkt ons de veronderstel
ling, dat men in de omgeving van de Borniastraat de auto
zal parkeren en vandaar lopend naar school zal gaan (ter
wijl, grenzend aan de school, voldoende parkeerplaatsen
beschikbaar zijn), vooralsnog niet juist.
Blad 31
40 Een verdere toename van het verkeer op de Borniastraat
moet worden voorkomen en de gemeente moet maatregelen
treffen om de overlast die de bewoners nu reeds onder
vinden van het langsdenderende vrachtverkeer en de veel
te hard rijdende personenauto's (80 90 km/uur) te
verminderen.
Op 5 juni 1989 heeft u als onderdeel van het Verkeersstruc-
tuur- en Uitwerkingsplan, het "Hoofdwegennet" vastgesteld.
De Borniastraat maakt deel uit van dit hoofdwegennet. Als
zodanig vinden wij het niet juist om voor deze straat ver
keersbeperkende maatregelen te treffen. Daarnaast moeten
wij concluderen, dat de intensiteit van het verkeer niet zo
hoog is dat de Borniastraat in aanmerking komt voor rijks
subsidie met betrekking tot geluidwerende voorzieningen.
Ten gevolge van de vestiging van het agrarisch onderwijs
aan de Potmarge zal deze verkeersintensiteit relatief wei
nig toenemen (zie ons antwoord op het bezwaar onder nummer
38). De hiermee gepaard gaande toename van de geluidover
last is zo gering, dat in het kader van dit bestemmingsplan
geen maatregelen vereist zijn.
Vanzelfsprekend maken wij ons wel zorgen over de hinder die
de bewoners aan de Borniastraat ondervinden van het (te
snel rijdend) gemotoriseerde verkeer. Daarom zullen wij in
een meer algemeen kader, onder andere bij het Verkeers-
Milieu-Plan, met voorstellen komen om de voortdurende over
last van het gemotoriseerde verkeer te beperken.
41 De gekozen verkeersoplossing brengt met zich mee, dat
studenten en docenten straks door de woonstraten (o.a.
Van WageningenstraatSierksmastraatFeytsmastraat
e.d.) "scheuren".
De vormgeving en inrichting van de woonstraten in Huizum-
Bornia is zodanig, dat "scheuren" niet of nauwelijks moge
lijk is. Bovendien heeft de Huizumerlaan in de toekomstige
situatie niet langer een functie in de ontsluiting van het
terrein aan de Potmarge. Als gevolg van deze maatregel is
de kans op sluipverkeer in de Huizumerlaan en in de stra
ten, die uitmonden op deze straat (Sierksmastraat,
Sportlaan en Feytsmastraat/Menningastraataanzienlijk ver
minderd. Wij zijn dan ook van mening, dat de gekozen ver
keersoplossing niet van invloed is op het woon- en leefkli
maat in de genoemde straten (zie ook ons antwoord op het
bezwaar onder nummer 30).