Blad 32 42 Door de komst van de school zal het autoverkeer in de Huizumerlaan enorm geïntensiveerd worden. De Huizumerlaan fungeert momenteel nog als ontsluitingsweg voor het terrein aan de Potmarge. Gelet op het profiel van deze straat hebben wij er voor gekozen om deze straat in de gewijzigde situatie de functie van woonstraat toe te ken nen Dit betekent dat de Huizumerlaan haar functie verliest als ontsluitingsweg voor het terrein aan de Potmarge en dat het autoverkeer in deze straat, in tegenstelling tot hetgeen gesuggereerd wordt, aanmerkelijk zal verminderen. 43 Wanneer het scholenterrein via de Jansoniusstraat wordt ontsloten is de kans groot dat het sluipverkeer via de Pasveerweg en het Schooldijkje toeneemt De Pasveerweg en het Schooldijkje vormen ook nu al een po tentiële sluiproute tussen de oostelijke rondweg, Borniastraat en de Oostergoweg richting Oostergopleinmaar door de inrichting van de betreffende wegen en het verkeersregime (alleen bewonersverkeeris er nauwelijks sprake van enig sluipverkeer. Omdat de inrichting en het verkeersregime niet wijzigen verwachten wij ook geen veran deringen in het verkeerspatroon. 44 Het op de kaart aangegeven dwarsprofiel met een par keer/ fietspad-oplossing is onlogisch: het fietspad moet rechts gesitueerd worden. Gekozen is voor een profiel, waarbij een dubbel fietspad is gesitueerd direct langs de onderwijslokatieHet parkeren aan dit deel van de Jansoniusstraat wordt mogelijk gemaakt aan de oostkant. Deze opzet is gekozen vanuit de gedachte dat veel langzaam verkeer, te weten fietsers, komt vanaf Achter de Hoven richting onderwijscomplex. De gekozen fietspaden liggen tegen het schoolterrein aan, zodat de rijweg niet nogmaals behoeft te worden gekruist. Bovendien geven de parkeerplaatsen dan ook geen aanleiding tot over last of verkeersonveilige situaties. Bovendien ligt het aangegeven fietspad in het verlengde van de fietsbrug over de Potmarge. Van een onlogische oplossing is dus geen spra ke Blad 33 45 Beheersmatig is het situeren van een fietspad over het schoolterrein zeer problematisch. Hoewel dit facet in het kader van het bestemmingsplan niet relevant is, willen wij het volgende opmerken. Het fenomeen van openbaar toegankelijke paden via particuliere gronden, kennen wij al eeuwen in de vorm van de historische kerkepa- den. Bovendien heeft de gemeente voldoende ervaringen met beheersovereenkomsten om de vermeende problemen het hoofd te bieden. 46 Het geprojecteerde voet- en fietspad tussen de Oostergoweg en de woning Huizumerlaan 3, in het verlengde van het reeds aanwezige pad vanaf de Borniastraatdat dient ter vervanging van het huidige Kerkepadzal overlastonveiligheid en vervuiling met zich meebrengen en is als zodanig onaanvaardbaar. Het lijkt ons tamelijk ver gezocht om te veronderstellen dat een fietspad, dat langs de rand van de woonwijk loopt (vanaf Borniastraat tot Huizumerlaan) en/of wordt aangelegd (vanaf Huizumerlaan tot Achter de Hoven) overlast zal ver oorzaken Het geprojecteerde pad kan evenmin onveilig worden genoemd. Het pad volgt de Van Wageningenstraatzijnde een woon straat, kruist de Huizumerlaan op een punt, waar geen auto verkeer is en gaat over het terrein van de agrarische on- derwijs-instellingen, dat het best kan worden vergeleken met een woonerf. Ook in sociaal opzicht is de bedoelde rou te veiliger dan het huidige pad, omdat de geplande fiets route min of meer het tracé volgt van de druk bereden en goed verlichte Oostergoweg. Tenslotte is het ons niet duidelijk waarom de voorgestelde route meer vervuiling tot gevolg zal hebben dan de huidige route via het Kerkepad. Wanneer het de bedoeling van recla mant is om een relatie te leggen tussen de beweerde vervui ling en de komst van de agrarische onderwijsinstellingen, wijzen wij op ons antwoord met betrekking tot het bezwaar onder nummer 13.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 426