Blad 32
42 Door de komst van de school zal het autoverkeer in de
Huizumerlaan enorm geïntensiveerd worden.
De Huizumerlaan fungeert momenteel nog als ontsluitingsweg
voor het terrein aan de Potmarge. Gelet op het profiel van
deze straat hebben wij er voor gekozen om deze straat in de
gewijzigde situatie de functie van woonstraat toe te ken
nen
Dit betekent dat de Huizumerlaan haar functie verliest als
ontsluitingsweg voor het terrein aan de Potmarge en dat het
autoverkeer in deze straat, in tegenstelling tot hetgeen
gesuggereerd wordt, aanmerkelijk zal verminderen.
43 Wanneer het scholenterrein via de Jansoniusstraat wordt
ontsloten is de kans groot dat het sluipverkeer via de
Pasveerweg en het Schooldijkje toeneemt
De Pasveerweg en het Schooldijkje vormen ook nu al een po
tentiële sluiproute tussen de oostelijke rondweg,
Borniastraat en de Oostergoweg richting Oostergopleinmaar
door de inrichting van de betreffende wegen en het
verkeersregime (alleen bewonersverkeeris er nauwelijks
sprake van enig sluipverkeer. Omdat de inrichting en het
verkeersregime niet wijzigen verwachten wij ook geen veran
deringen in het verkeerspatroon.
44 Het op de kaart aangegeven dwarsprofiel met een par
keer/ fietspad-oplossing is onlogisch: het fietspad moet
rechts gesitueerd worden.
Gekozen is voor een profiel, waarbij een dubbel fietspad is
gesitueerd direct langs de onderwijslokatieHet parkeren
aan dit deel van de Jansoniusstraat wordt mogelijk gemaakt
aan de oostkant. Deze opzet is gekozen vanuit de gedachte
dat veel langzaam verkeer, te weten fietsers, komt vanaf
Achter de Hoven richting onderwijscomplex. De gekozen
fietspaden liggen tegen het schoolterrein aan, zodat de
rijweg niet nogmaals behoeft te worden gekruist. Bovendien
geven de parkeerplaatsen dan ook geen aanleiding tot over
last of verkeersonveilige situaties. Bovendien ligt het
aangegeven fietspad in het verlengde van de fietsbrug over
de Potmarge. Van een onlogische oplossing is dus geen spra
ke
Blad 33
45 Beheersmatig is het situeren van een fietspad over het
schoolterrein zeer problematisch.
Hoewel dit facet in het kader van het bestemmingsplan niet
relevant is, willen wij het volgende opmerken. Het fenomeen
van openbaar toegankelijke paden via particuliere gronden,
kennen wij al eeuwen in de vorm van de historische kerkepa-
den. Bovendien heeft de gemeente voldoende ervaringen met
beheersovereenkomsten om de vermeende problemen het hoofd
te bieden.
46 Het geprojecteerde voet- en fietspad tussen de
Oostergoweg en de woning Huizumerlaan 3, in het
verlengde van het reeds aanwezige pad vanaf de
Borniastraatdat dient ter vervanging van het huidige
Kerkepadzal overlastonveiligheid en vervuiling met
zich meebrengen en is als zodanig onaanvaardbaar.
Het lijkt ons tamelijk ver gezocht om te veronderstellen
dat een fietspad, dat langs de rand van de woonwijk loopt
(vanaf Borniastraat tot Huizumerlaan) en/of wordt aangelegd
(vanaf Huizumerlaan tot Achter de Hoven) overlast zal ver
oorzaken
Het geprojecteerde pad kan evenmin onveilig worden genoemd.
Het pad volgt de Van Wageningenstraatzijnde een woon
straat, kruist de Huizumerlaan op een punt, waar geen auto
verkeer is en gaat over het terrein van de agrarische on-
derwijs-instellingen, dat het best kan worden vergeleken
met een woonerf. Ook in sociaal opzicht is de bedoelde rou
te veiliger dan het huidige pad, omdat de geplande fiets
route min of meer het tracé volgt van de druk bereden en
goed verlichte Oostergoweg.
Tenslotte is het ons niet duidelijk waarom de voorgestelde
route meer vervuiling tot gevolg zal hebben dan de huidige
route via het Kerkepad. Wanneer het de bedoeling van recla
mant is om een relatie te leggen tussen de beweerde vervui
ling en de komst van de agrarische onderwijsinstellingen,
wijzen wij op ons antwoord met betrekking tot het bezwaar
onder nummer 13.