Blad 34
4 7 Door de aanleg van een nieuw fietspad - waar ook brom
mers gebruik van zullen maken - vanaf de Borniastraat
via de Van Wageningenstraatkruising Huizumerlaan,
over het terrein van de agrarische school zullen de
woningen aan de Van Wageningenstraat extra geluidsover
last ondervinden.
Het bedoelde fietspad zal behalve door de huidige gebrui
kers, ook door de scholieren en docenten van het agrarisch
onderwijs gebruikt worden. Volgens de prognoses zullen 1000
k 1500 leerlingen en werknemers van de onderwijsinstelling
op de fiets of met de brommer komen. Voor deze weggebrui
kers ligt er een fijnmazig padenstelsel, hetgeen betekent,
dat slechts een deel van deze groep gebruik zal maken van
het pad via de Van Wageningenstraat. Rekening houdend met
de herkomst van de fietsers en bromfietsers zal niet meer
dan 20 Z (max. 300) via de Van Wageningenstraat gaan. Ver
der is bekend, dat het aantal bromfietsbezitters onder
scholieren gering is. Onderzoeksgegevens wijzen op ca. 5 Z.
Dit betekent, dat per dag maximaal 15 (heen) 15 (terug)
30 bromfietsers door de Van Wageningenstraat zullen komen.
Wij achten de overlast die dit aantal mogelijkerwijs met
zich meebrengt beslist niet onaanvaardbaar en vinden het
daarom niet nodig om maatregelen te treffen.
48 De hoofdingang en de fietsenstalling zijn halverwege de
huidige toegang naar de Johannes de Doperkerk gesitu
eerd en zijn onder andere bereikbaar via de
Huizumerlaan. De bewoners aan deze straat zullen als
gevolg van deze opzet de gehele dag last hebben van
langzaam verkeer, geluidoverlastsamenscholingen,
schade aan eigendommen en parkeeroverlastBovendien
ontstaan hier onveilige situaties
De Huizumerlaan maakt deel uit van het stedelijk netwerk
van langzaam verkeersroutesDaarom ligt het voor de hand,
dat de hoofdingang en de fietsenstalling bereikbaar zullen
zijn vanaf de Huizumerlaan. De school en de kerk zullen
voor het autoverkeer niet toegankelijk zijn via de
Huizumerlaan
Om onveilige situaties te voorkomen is een ontsluitings
structuur gekozen volgens figuur 3 van de toelichting. Deze
ontsluitingsstructuur wordt in de notitie "Nadere informa
tie verkeersonderzoek ontsluiting van de lokatie" uitvoerig
toegelicht. Bovendien wijzen wij op onze antwoorden op de
bezwaren onder de nummers 27, 35 en 42. Wij zijn van oor
deel, dat ten gevolge van de door ons gekozen structuur in
de Huizumerlaan het aantal autobewegingen zal afnemen en de
parkeeroverlast zal verminderen.
Blad 35
Het langzame verkeer, dat wel gebruik blijft maken van de
Huizumerlaan, veroorzaakt niet zodanige overlast, dat wij
maatregelen noodzakelijk achten.
Over de vrees voor asociaal gedrag van de toekomstige stu
denten en medewerkers van de agrarische school en de over
last die dit gedrag voor de straat zal hebben verwijzen wij
naar ons antwoord op het bezwaar onder nummer 13.
49 De geprojecteerde fietsenstalling (direct achter de
woningen aan de Huizumerlaan 11 t/m 19) met de hieraan
gekoppelde fietsroute achter de woningen Huizumerlaan 3
t/m 19 veroorzaakt geluidoverlast en onveilige situa
ties. Bovendien zal het gedrag van de leerlingen hinder
veroorzaken (samenscholingen en schade aan eigendom
men). Het woongenot wordt daardoor op onaanvaardbare
wijze aangetast
Volgens de meest recente inrichtingsschetsen is de grootste
fietsenstalling geprojecteerd in de open strook tussen de
woningen Huizumerlaan 19 en 25 en komt het fiets-/voetpad
achter de woningen van de Huizumerlaan 11 t/m 19 op ca. 50
meter uit de erfafscheiding van de betreffende woningen te
liggen.
Weliswaar biedt het bestemmingsplan ook andere mogelijkhe
den, maar te allen tijde blijft er achter de woningen een
groenstrook van minstens 15 meter als afscherming tussen
het schoollterrein en de achtererven. Deze maat van 15 me
ter is meer dan het dubbele van de oorspronkelijke maat (7
meter) die de betrokken bewoners in een door hen zelf geor
ganiseerde enquête eisten (oktober 1992).
In ons antwoord op het bezwaar onder nummer 15 hebben wij
al aangegeven, dat wij van mening zijn dat het onderhavige
bestemmingsplan voor de genoemde bewoners meer garanties
biedt ten aanzien van het woongenot, dan het vigerende plan
"Huizum-Sixma"
Met betrekking tot de opmerking over het gedrag van de
leerlingen verwijzen wij naar ons antwoord op het bezwaar
onder nummer 13.