Blad 34 4 7 Door de aanleg van een nieuw fietspad - waar ook brom mers gebruik van zullen maken - vanaf de Borniastraat via de Van Wageningenstraatkruising Huizumerlaan, over het terrein van de agrarische school zullen de woningen aan de Van Wageningenstraat extra geluidsover last ondervinden. Het bedoelde fietspad zal behalve door de huidige gebrui kers, ook door de scholieren en docenten van het agrarisch onderwijs gebruikt worden. Volgens de prognoses zullen 1000 k 1500 leerlingen en werknemers van de onderwijsinstelling op de fiets of met de brommer komen. Voor deze weggebrui kers ligt er een fijnmazig padenstelsel, hetgeen betekent, dat slechts een deel van deze groep gebruik zal maken van het pad via de Van Wageningenstraat. Rekening houdend met de herkomst van de fietsers en bromfietsers zal niet meer dan 20 Z (max. 300) via de Van Wageningenstraat gaan. Ver der is bekend, dat het aantal bromfietsbezitters onder scholieren gering is. Onderzoeksgegevens wijzen op ca. 5 Z. Dit betekent, dat per dag maximaal 15 (heen) 15 (terug) 30 bromfietsers door de Van Wageningenstraat zullen komen. Wij achten de overlast die dit aantal mogelijkerwijs met zich meebrengt beslist niet onaanvaardbaar en vinden het daarom niet nodig om maatregelen te treffen. 48 De hoofdingang en de fietsenstalling zijn halverwege de huidige toegang naar de Johannes de Doperkerk gesitu eerd en zijn onder andere bereikbaar via de Huizumerlaan. De bewoners aan deze straat zullen als gevolg van deze opzet de gehele dag last hebben van langzaam verkeer, geluidoverlastsamenscholingen, schade aan eigendommen en parkeeroverlastBovendien ontstaan hier onveilige situaties De Huizumerlaan maakt deel uit van het stedelijk netwerk van langzaam verkeersroutesDaarom ligt het voor de hand, dat de hoofdingang en de fietsenstalling bereikbaar zullen zijn vanaf de Huizumerlaan. De school en de kerk zullen voor het autoverkeer niet toegankelijk zijn via de Huizumerlaan Om onveilige situaties te voorkomen is een ontsluitings structuur gekozen volgens figuur 3 van de toelichting. Deze ontsluitingsstructuur wordt in de notitie "Nadere informa tie verkeersonderzoek ontsluiting van de lokatie" uitvoerig toegelicht. Bovendien wijzen wij op onze antwoorden op de bezwaren onder de nummers 27, 35 en 42. Wij zijn van oor deel, dat ten gevolge van de door ons gekozen structuur in de Huizumerlaan het aantal autobewegingen zal afnemen en de parkeeroverlast zal verminderen. Blad 35 Het langzame verkeer, dat wel gebruik blijft maken van de Huizumerlaan, veroorzaakt niet zodanige overlast, dat wij maatregelen noodzakelijk achten. Over de vrees voor asociaal gedrag van de toekomstige stu denten en medewerkers van de agrarische school en de over last die dit gedrag voor de straat zal hebben verwijzen wij naar ons antwoord op het bezwaar onder nummer 13. 49 De geprojecteerde fietsenstalling (direct achter de woningen aan de Huizumerlaan 11 t/m 19) met de hieraan gekoppelde fietsroute achter de woningen Huizumerlaan 3 t/m 19 veroorzaakt geluidoverlast en onveilige situa ties. Bovendien zal het gedrag van de leerlingen hinder veroorzaken (samenscholingen en schade aan eigendom men). Het woongenot wordt daardoor op onaanvaardbare wijze aangetast Volgens de meest recente inrichtingsschetsen is de grootste fietsenstalling geprojecteerd in de open strook tussen de woningen Huizumerlaan 19 en 25 en komt het fiets-/voetpad achter de woningen van de Huizumerlaan 11 t/m 19 op ca. 50 meter uit de erfafscheiding van de betreffende woningen te liggen. Weliswaar biedt het bestemmingsplan ook andere mogelijkhe den, maar te allen tijde blijft er achter de woningen een groenstrook van minstens 15 meter als afscherming tussen het schoollterrein en de achtererven. Deze maat van 15 me ter is meer dan het dubbele van de oorspronkelijke maat (7 meter) die de betrokken bewoners in een door hen zelf geor ganiseerde enquête eisten (oktober 1992). In ons antwoord op het bezwaar onder nummer 15 hebben wij al aangegeven, dat wij van mening zijn dat het onderhavige bestemmingsplan voor de genoemde bewoners meer garanties biedt ten aanzien van het woongenot, dan het vigerende plan "Huizum-Sixma" Met betrekking tot de opmerking over het gedrag van de leerlingen verwijzen wij naar ons antwoord op het bezwaar onder nummer 13.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 427