Blad 36 50 Bij de ontsluiting van het terrein moeten maatregelen worden genomen om het fiets- en brommerverkeer via de Huizumerlaan te ontmoedigen. De Huizumerlaan maakt deel uit van het stedelijk netwerk van langzaam verkeersroutesWij zijn van mening, dat deze straat die functie dient te behouden en dat de mogelijkhe den die deze route biedt, kunnen en mogen worden uitgebuit. Daarom hebben wij geen bedenkingen tegen de ontsluiting van het schoolterrein via de Huizumerlaan voor voetgangers, fietsers en bromfietsers. 51 Het bestemmingsplan gaat voorbij aan de gevolgen, die de drie langzaam-verkeersontsluitingen in de Huizumerlaan kunnen hebben voor de directe omgeving. Volgens figuur 3 van de toelichting zijn er slechts twee langzaam-verkeersontsluitingen (parallel aan de Oostergoweg en via het zogenaamde Kerkepad) vanaf de Huizumerlaan. De doorgang tussen de woningen Huizumerlaan 67 en 75 vervalt (zie ons antwoord op het bezwaar onder nummer 3). Het gaat ons er evenwel niet om een "woordenstrijd" over het aantal aansluitingen te voeren. Het gaat om de keus: veel of wei nig aansluitingen. In beginsel zijn wij een voorstander van een fijnmazig net werk van langzaam verkeersroutes, zodat de brom-fietser te allen tijde beschikt over een korte en/of aantrekkelijke route tussen twee bestemmingen. Daarom hebben wij geen be denkingen tegen meerdere langzaam-verkeersontsluitingen in de Huizumerlaan. Te meer, omdat de fiets een milieu-vrien delijk vervoermiddel is, dat nauwelijks overlast veroor zaakt 52 Op de tweede informatie-avond is toegezegddat de fietstunnel bij de Potmarge zal worden aangepast voor voetgangersDe kosten van deze maatregel zijn niet opgenomen in de exploitatie-opzetBovendien is de maatregel overbodig omdat de studenten de kortere route (de oversteek nabij de kerk) zullen blijven gebruiken. Op de betreffende informatie-avond is ingegaan op de moge lijkheid om het pad langs de Potmarge beter aan te sluiten op de halteplaatsen van het openbaar vervoer en - in rela tie hiermee - de fiets-/voetgangerstunnel beter toeganke lijk te maken vanaf de halteplaatsen aan de Oostergoweg. Met de verplaatsing van de bushalte is, aan de oostzijde van de Oostergoweg, deze koppeling reeds tot stand gebracht Blad 37 Wij zullen nagaan of een vergelijkbare toegang naar de tun nel aan de westzijde van de Oostergoweg eveneens een func tie kan hebben in het voetgangerspatroon. De kosten van deze maatregel zijn gering en passen binnen de financiële marges van de exploitatie-opzet. 53 De recreatieve (fiets)paden langs de Potmarge en in Huizum Dorp veranderen door het fiets- en brommerverkeer van en naar de school in racebanen. Voor de gewone burgerij zal geen plaats meer zijn. Ook de vaarroute vanuit de binnenstad en de NS-dagtocht naar het Museum Bulthuis via het pad langs de Potmarge kan men dan wel vergeten. De paden ter weerszijden van de Potmarge blijven "onver plichte" fiets-/ voetpaden en zijn niet bedoeld voor brom fietsers. De functie en inrichting van deze paden verande ren niet met de komst van de onderwijsinstelling en zij veranderen tengevolge van de vestiging van het agrarisch onderwijs in dit gebied ook niet in racebanen. Uiteraard moet een ieder - nu en in de toekomst - gebruik kunnen blijven maken van de openbare wegen en paden. Aan de bevaarbaarheid van de Potmarge wordt niet getornd. Dat wil zeggen, dat de vaarroute vanuit de binnenstad op geen enkele manier beïnvloed wordt door de vestiging van het agrarisch onderwijs op de lokatie ten zuiden van de Potmarge 54 De geprojecteerde voet- en fietspaden tussen de Oostergoweg en de woning Huizumerlaan 3 en achter de woningen Huizumerlaan 3 t/m 19 zullen overlast veroor zaken. Daarbij vormt de omgeving van de geplande voet paden voor bezoekers en studenten een aantrekkelijke plaats om snel de auto weg te zetten. De getekende voetpaden zijn dan ook onaanvaardbaar. Al in ons antwoord op de bezwaren onder de nummers 46 en 49 hebben wij aangegeven dat wij geen argumenten vernomen heb ben die de genoemde bezwaren staven. Ook lijkt ons de omge ving van deze paden een weinig aantrekkelijke plek om de auto te parkeren. Vooraf is het uitermate twijfelachtig of op de bedoelde plaatsen vrije parkeerplaatsen aanwezig zijn. Bovendien is de afstand van deze parkeerplaatsen tot de ingang van de school gemiddeld groter dan die van de eigen parkeerplaatsen tot de toegang van de school.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 428