Blad 36
50 Bij de ontsluiting van het terrein moeten maatregelen
worden genomen om het fiets- en brommerverkeer via de
Huizumerlaan te ontmoedigen.
De Huizumerlaan maakt deel uit van het stedelijk netwerk
van langzaam verkeersroutesWij zijn van mening, dat deze
straat die functie dient te behouden en dat de mogelijkhe
den die deze route biedt, kunnen en mogen worden uitgebuit.
Daarom hebben wij geen bedenkingen tegen de ontsluiting van
het schoolterrein via de Huizumerlaan voor voetgangers,
fietsers en bromfietsers.
51 Het bestemmingsplan gaat voorbij aan de gevolgen, die
de drie langzaam-verkeersontsluitingen in de
Huizumerlaan kunnen hebben voor de directe omgeving.
Volgens figuur 3 van de toelichting zijn er slechts twee
langzaam-verkeersontsluitingen (parallel aan de Oostergoweg
en via het zogenaamde Kerkepad) vanaf de Huizumerlaan. De
doorgang tussen de woningen Huizumerlaan 67 en 75 vervalt
(zie ons antwoord op het bezwaar onder nummer 3). Het gaat
ons er evenwel niet om een "woordenstrijd" over het aantal
aansluitingen te voeren. Het gaat om de keus: veel of wei
nig aansluitingen.
In beginsel zijn wij een voorstander van een fijnmazig net
werk van langzaam verkeersroutes, zodat de brom-fietser
te allen tijde beschikt over een korte en/of aantrekkelijke
route tussen twee bestemmingen. Daarom hebben wij geen be
denkingen tegen meerdere langzaam-verkeersontsluitingen in
de Huizumerlaan. Te meer, omdat de fiets een milieu-vrien
delijk vervoermiddel is, dat nauwelijks overlast veroor
zaakt
52 Op de tweede informatie-avond is toegezegddat de
fietstunnel bij de Potmarge zal worden aangepast voor
voetgangersDe kosten van deze maatregel zijn niet
opgenomen in de exploitatie-opzetBovendien is de
maatregel overbodig omdat de studenten de kortere route
(de oversteek nabij de kerk) zullen blijven gebruiken.
Op de betreffende informatie-avond is ingegaan op de moge
lijkheid om het pad langs de Potmarge beter aan te sluiten
op de halteplaatsen van het openbaar vervoer en - in rela
tie hiermee - de fiets-/voetgangerstunnel beter toeganke
lijk te maken vanaf de halteplaatsen aan de Oostergoweg.
Met de verplaatsing van de bushalte is, aan de oostzijde
van de Oostergoweg, deze koppeling reeds tot stand
gebracht
Blad 37
Wij zullen nagaan of een vergelijkbare toegang naar de tun
nel aan de westzijde van de Oostergoweg eveneens een func
tie kan hebben in het voetgangerspatroon. De kosten van
deze maatregel zijn gering en passen binnen de financiële
marges van de exploitatie-opzet.
53 De recreatieve (fiets)paden langs de Potmarge en in
Huizum Dorp veranderen door het fiets- en
brommerverkeer van en naar de school in racebanen. Voor
de gewone burgerij zal geen plaats meer zijn. Ook de
vaarroute vanuit de binnenstad en de NS-dagtocht naar
het Museum Bulthuis via het pad langs de Potmarge kan
men dan wel vergeten.
De paden ter weerszijden van de Potmarge blijven "onver
plichte" fiets-/ voetpaden en zijn niet bedoeld voor brom
fietsers. De functie en inrichting van deze paden verande
ren niet met de komst van de onderwijsinstelling en zij
veranderen tengevolge van de vestiging van het agrarisch
onderwijs in dit gebied ook niet in racebanen. Uiteraard
moet een ieder - nu en in de toekomst - gebruik kunnen
blijven maken van de openbare wegen en paden.
Aan de bevaarbaarheid van de Potmarge wordt niet getornd.
Dat wil zeggen, dat de vaarroute vanuit de binnenstad op
geen enkele manier beïnvloed wordt door de vestiging van
het agrarisch onderwijs op de lokatie ten zuiden van de
Potmarge
54 De geprojecteerde voet- en fietspaden tussen de
Oostergoweg en de woning Huizumerlaan 3 en achter de
woningen Huizumerlaan 3 t/m 19 zullen overlast veroor
zaken. Daarbij vormt de omgeving van de geplande voet
paden voor bezoekers en studenten een aantrekkelijke
plaats om snel de auto weg te zetten. De getekende
voetpaden zijn dan ook onaanvaardbaar.
Al in ons antwoord op de bezwaren onder de nummers 46 en 49
hebben wij aangegeven dat wij geen argumenten vernomen heb
ben die de genoemde bezwaren staven. Ook lijkt ons de omge
ving van deze paden een weinig aantrekkelijke plek om de
auto te parkeren. Vooraf is het uitermate twijfelachtig of
op de bedoelde plaatsen vrije parkeerplaatsen aanwezig
zijn. Bovendien is de afstand van deze parkeerplaatsen tot
de ingang van de school gemiddeld groter dan die van de
eigen parkeerplaatsen tot de toegang van de school.