Blad AO
Steensma B.V. heeft een milieuvergunning die van 1977 da
teert. Deze vergunning bevat geen voorschriften voor wat
betreft geuroverlastDe vergunning is op dit punt dan ook
verouderd en moet worden aangepast. Met het bedrijf is
reeds contact geweest over het toepassen van de Rijksricht
lijn voor stankbeleid. Het streven is deze richtlijn in
199A in de vergunning op te nemen.
59 De gemeente handelt niet juist, wanneer bij het treffen
van eventuele maatregelen tegen de geur- en geluidover-
last van de firma Steensma wordt uitgegaan van de ver
schenen Rijksrichtlijn in plaats vanwege de te vestigen
onderwijsvoorzieningDe milieu-investeringen, die
noodzakelijk worden gemaakt door de komst van het on
derwijsinstituut, worden ten onrechte op het bedrijf
verhaald
Het toepassen van de Rijksrichtlijn voor stankbeleid bete
kent dat voor bedrijven die geuroverlast veroorzaken, in de
milieu-vergunning voorschriften moeten worden opgenomen met
het doel de geuroverlast voor de omgeving terug te dringen.
De hoogte van de investeringen die een bedrijf moet doen om
aan de richtlijn te voldoen is afhankelijk van de plaatse
lijke situatie. Het principe "de vervuiler betaalt" is on
verkort van toepassing. In het onderhavige geval is de bouw
van het onderwijscomplex niet van invloed op de hoogte van
de te plegen investering. Ook in de bestaande situatie
staat namelijk een (te handhaven) schoolgebouw in de direc
te omgeving van het bedrijf.
De milieu-investeringen van de firma Steensma zijn niet
noodzakelijk door de komst van de nieuwe school en de hoog
te van de investeringen worden door de komst van de school
niet beïnvloed. Financiering van milieu-maatregelen in het
kader van het bestemmingsplan is dan ook niet aan de orde.
60 Op het terrein zullen zogenaamde dag-en-nacht-kassen
worden geplaatstEr moeten maatregelen worden getrof
fen om de hinderlijke lichtspreiding te voorkomen.
In de milieu-vergunning zullen voorschriften worden opgeno
men om deze hinder te voorkomen.
Blad Al
61 Doordat de geplande nieuwbouw veel dichter op de wonin
gen is geprojecteerd dan oorspronkelijk de bedoeling
was, zal de toename van geluid- en windhinder groter
zijn dan in het geluidhinderrapport staat vermeld. Het
(niet onderzochte) akoestiekeffect zal, door toedoen
van "De Hege Wier"daardoor ook groter worden (alley-
effect)
Op grond van de milieuvergunning zullen eisen worden
gesteld aan de geluidniveaus, die de nieuwe school en het
verkeer op het eigen terrein mogen veroorzaken. Bij de
toetsing van de geluidniveaus aan de gestelde normen zal
ook rekening worden gehouden met reflecties die zullen op
treden door belendende bebouwing.
62 De toename van de geluidoverlast hoek
Jansoniusstraat/Huizumerlaan is berekend op 1,9 db(A).
De berekening klopt niet en de toename zal veel groter
zijn.
Bij de berekening van de geluidoverlast is gebruik gemaakt
van de "Standaard Rekenmethode I" uit het "Reken- en meet-
voorschrift Wegverkeerslawaai"zoals die op grond van de
Wet geluidhinder moet worden toegepast. De gehanteerde ver-
keers-intensiteiten zijn gebaseerd op recente tellingen en
op zo nauwkeurig mogelijk ontwikkelde prognoses voor het
verkeer. Met andere woorden: de basisgegevens en de bereke
ning kloppen. Wij zien daarom geen aanleiding om de bere
kende waarden te herzien.
63 De bebouwing komt pal achter de huizen aan de
Huizumerlaan 3 t/m 19 en heeft een veel te grote hoog
te. Hierdoor wordt de privacy aangetast en het vrije
uitzicht beperkt.
Volgens het bestemmingsplan blijft er achter de woningen te
allen tijde een groenstrook van minstens 15 meter als af
scherming tussen het schoolterrein en de achtererven. Deze
maat van 15 meter is, zoals reeds opgemerkt, meer dan het
dubbele van de oorspronkelijke maat (7 meter) die de
betrokken bewoners in een door hen zelf georganiseerde en
quête eisten (oktober 1992). De maximale hoogte van de be
bouwing op deze afstand tot de achtererven is bepaald op 12
meter