Blad 2 Bij nader inzien zijn ook wij van mening dat deze post kan vervallen. - De S.V.K. heeft opgemerkt dat de reservering voor de actiegebieden binnen de particuliere woningverbetering aan de lage kant is. Deze opmerking is terecht. Wij stellen daarom voor f 200.000,- van de verbeterkosten stimulerings gebieden over te hevelen naar de actiegebieden. Wij merken daarbij op dat de bedragen voor stimuleringsgebieden en de actiegebieden inclusief de gelden zijn die zullen worden "gereserveerd" voor het te garanderen financieringsrisico. - Tevens achtte de S.V.K. de reservering voor proceskosten te laag. Wij zijn vooralsnog van mening dat moet worden getracht om met de taakstelling van f 8.000,- per woning in de actiegebieden rond te komen. Wel willen wij een bedrag van f 150.000,- uit de post proceskosten overhevelen naar de reguliere subsidie voor de S.V.K. om daarmee helderder tot uitdrukking te brengen, dat hier een deel van het reguliere werk van de S.V.K. ligt. - In het kader van de bezuinigingen is op de gemeentebegro ting de bijdrage aan de woonconsumentenorganisaties ge schrapt. Wij hebben gezocht naar mogelijkheden om toch een bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van de Stichting Woonbelangen Leeuwarden (WBL) waarin Huurdersser- viceburo (HSB), het Platform Een en tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL) en de Vrouwenadviescommissie voor de woningbouw (VAC) participeren. Naar onze mening bestaat er een onmiskenbare verwantschap tussen het werkterrein van WBL en dat van de S.V.K. Wij hebben daarom overlegd met de S.V.K. en WBL om te zien of in het kader van het stadsver nieuwingsfonds en in samenhang met de subsidie voor de S.V.K. een oplossing viel te bereiken. De S.V.K. heeft te kennen gegeven bereid te zijn een deel van haar nieuwe pand aan de Emmakade beschikbaar te stellen aan WBL. Dit levert per saldo voor de betrokkenen besparing van huisvestingskosten op. Wij zijn de S.V.K. erkentelijk voor deze bereidheid. De S.V.K. heeft daaraan wel enige condities verbonden. Wij verwachten dat over deze condities overeenstemming te bereiken valt in nader overleg met betrokkenen. Wij stellen daarom voor om ten behoeve van de Stichting Woonbelangen Leeuwarden een bedrag te reserveren binnen het stadsvernieuwingsfonds van f 34.000,- (ten laste van de vrijvallende 3 ton voor de corporaties). Aan de subsidie voor de S.V.K. zouden wij de voorwaarde willen verbinden dat zij bereid is WBL huisvesting te bieden. Verder stellen wij naar aanleiding van de discussie in de Commissie Stads ontwikkeling voor om eenmalig ter dekking van de overgangs- kosten een bedrag van in totaal f 15.000,- ten laste van de post onvoorzien ter beschikking te stellen. Blad 3 Wij menen hiermee dan ook te hebben voldaan aan het verlan gen van de Federatie van Leeuwarder woningcorporaties dat ook de gemeente een substantiële bijdrage dient te leveren aan het voortbestaan van WBL. - De vrijvallende middelen uit bovengenoemde voorstellen ad f 266.000,- zijn niet toereikend om een vrij plotseling gerezen probleem op te lossen. De planontwikkeling Tulpenburg heeft nu een stadium bereikt dat op niet te lange termijn met de uitvoering moet worden begonnen. Er is evenwel geen dekking voor de kosten van het afvoeren van de grond en enkele kleinere bodemsaneringen. Wij zouden dit probleem graag op korte termijn oplossen. Wij stellen u daarom voor om de voor geluidsisolatie voor 1993 gereserveerde gelden ad f 375.000,- ook hiervoor aan te wenden. Deze middelen zijn in 1993 bevroren geweest. De daaarmee beschikbare f 641.000,- vormt een eerste reser vering voor de bedoelde kosten van grondafvoer en grondsa- neringen. In de loop van november wordt een meer gedetail leerde kostenraming afgerond. Deze eenmalige bijdrage aan het plan Tulpenburg is een wat uitzonderlijke inzet van stadsvernieuwingsgelden. Zolang het rijk niet op toereikende wijze middelen ter beschikking stelt zien wij geen andere oplossing. - In het besluit is opgenomen een wijziging van de gebieds- aanwijzing uit hoofde van hoofdstuk 4. In de nieuwe ver- deelsysytematiek past het om de werking van dat hoofdstuk te koppelen aan de gebieden waar concreet plannen zijn ontwikkeld. De oude gebiedsbepalingdie min of meer los stond van de plannen, vervalt. IV. Ri jksdoeluitkering In eerste prognoses in Nog tien jaar laatste loodjes" (mei '93) gingen we uit van een te verwachten rijksdoeluit kering voor Leeuwarden van 9,8 9,9 miljoen. Uit de thans verschenen circulaire van het ministerie van VROM blijkt dat de doeluitkering voor Leeuwarden is verlaagd tot een bedrag van f 8,8 miljoen per jaar. Dat betekent jaarlijks 1 miljoen minder over de periode 1994 tot en met 19971. (in totaal derhalve vier miljoen minder.) Dit verschil wordt enigszins gecompenseerd door versnelde terugbetaling van de zogenaamde "kasschuif" '91 van f 1,5 miljoen. In '91 was namelijk 1,250 miljoen ingehouden van de doeluitkering die vervolgens in 1995 zou worden uitbetaald. Daarnaast zou in 1996 een rentevergoeding worden gegeven van f 500.000.- Uit de circulaire blijkt dat het ministerie deze terugbeta ling heeft vervroegd (oktober 1993), waarbij de rentever goeding (uiteraard) is gehalveerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 438