Blad 2
Bij nader inzien zijn ook wij van mening dat deze post kan
vervallen.
- De S.V.K. heeft opgemerkt dat de reservering voor de
actiegebieden binnen de particuliere woningverbetering aan
de lage kant is. Deze opmerking is terecht. Wij stellen
daarom voor f 200.000,- van de verbeterkosten stimulerings
gebieden over te hevelen naar de actiegebieden. Wij merken
daarbij op dat de bedragen voor stimuleringsgebieden en de
actiegebieden inclusief de gelden zijn die zullen worden
"gereserveerd" voor het te garanderen financieringsrisico.
- Tevens achtte de S.V.K. de reservering voor proceskosten
te laag. Wij zijn vooralsnog van mening dat moet worden
getracht om met de taakstelling van f 8.000,- per woning in
de actiegebieden rond te komen. Wel willen wij een bedrag
van f 150.000,- uit de post proceskosten overhevelen naar
de reguliere subsidie voor de S.V.K. om daarmee helderder
tot uitdrukking te brengen, dat hier een deel van het
reguliere werk van de S.V.K. ligt.
- In het kader van de bezuinigingen is op de gemeentebegro
ting de bijdrage aan de woonconsumentenorganisaties ge
schrapt. Wij hebben gezocht naar mogelijkheden om toch een
bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van de
Stichting Woonbelangen Leeuwarden (WBL) waarin Huurdersser-
viceburo (HSB), het Platform Een en tweepersoonshuishoudens
Leeuwarden (PEL) en de Vrouwenadviescommissie voor de
woningbouw (VAC) participeren. Naar onze mening bestaat er
een onmiskenbare verwantschap tussen het werkterrein van
WBL en dat van de S.V.K. Wij hebben daarom overlegd met de
S.V.K. en WBL om te zien of in het kader van het stadsver
nieuwingsfonds en in samenhang met de subsidie voor de
S.V.K. een oplossing viel te bereiken.
De S.V.K. heeft te kennen gegeven bereid te zijn een deel
van haar nieuwe pand aan de Emmakade beschikbaar te stellen
aan WBL. Dit levert per saldo voor de betrokkenen besparing
van huisvestingskosten op. Wij zijn de S.V.K. erkentelijk
voor deze bereidheid. De S.V.K. heeft daaraan wel enige
condities verbonden. Wij verwachten dat over deze condities
overeenstemming te bereiken valt in nader overleg met
betrokkenen.
Wij stellen daarom voor om ten behoeve van de Stichting
Woonbelangen Leeuwarden een bedrag te reserveren binnen het
stadsvernieuwingsfonds van f 34.000,- (ten laste van de
vrijvallende 3 ton voor de corporaties). Aan de subsidie
voor de S.V.K. zouden wij de voorwaarde willen verbinden
dat zij bereid is WBL huisvesting te bieden. Verder stellen
wij naar aanleiding van de discussie in de Commissie Stads
ontwikkeling voor om eenmalig ter dekking van de overgangs-
kosten een bedrag van in totaal f 15.000,- ten laste van de
post onvoorzien ter beschikking te stellen.
Blad 3
Wij menen hiermee dan ook te hebben voldaan aan het verlan
gen van de Federatie van Leeuwarder woningcorporaties dat
ook de gemeente een substantiële bijdrage dient te leveren
aan het voortbestaan van WBL.
- De vrijvallende middelen uit bovengenoemde voorstellen ad
f 266.000,- zijn niet toereikend om een vrij plotseling
gerezen probleem op te lossen.
De planontwikkeling Tulpenburg heeft nu een stadium bereikt
dat op niet te lange termijn met de uitvoering moet worden
begonnen. Er is evenwel geen dekking voor de kosten van het
afvoeren van de grond en enkele kleinere bodemsaneringen.
Wij zouden dit probleem graag op korte termijn oplossen.
Wij stellen u daarom voor om de voor geluidsisolatie voor
1993 gereserveerde gelden ad f 375.000,- ook hiervoor aan
te wenden. Deze middelen zijn in 1993 bevroren geweest.
De daaarmee beschikbare f 641.000,- vormt een eerste reser
vering voor de bedoelde kosten van grondafvoer en grondsa-
neringen. In de loop van november wordt een meer gedetail
leerde kostenraming afgerond.
Deze eenmalige bijdrage aan het plan Tulpenburg is een wat
uitzonderlijke inzet van stadsvernieuwingsgelden. Zolang
het rijk niet op toereikende wijze middelen ter beschikking
stelt zien wij geen andere oplossing.
- In het besluit is opgenomen een wijziging van de gebieds-
aanwijzing uit hoofde van hoofdstuk 4. In de nieuwe ver-
deelsysytematiek past het om de werking van dat hoofdstuk
te koppelen aan de gebieden waar concreet plannen zijn
ontwikkeld. De oude gebiedsbepalingdie min of meer los
stond van de plannen, vervalt.
IV. Ri jksdoeluitkering
In eerste prognoses in Nog tien jaar laatste loodjes"
(mei '93) gingen we uit van een te verwachten rijksdoeluit
kering voor Leeuwarden van 9,8 9,9 miljoen. Uit de thans
verschenen circulaire van het ministerie van VROM blijkt
dat de doeluitkering voor Leeuwarden is verlaagd tot een
bedrag van f 8,8 miljoen per jaar. Dat betekent jaarlijks 1
miljoen minder over de periode 1994 tot en met 19971. (in
totaal derhalve vier miljoen minder.) Dit verschil wordt
enigszins gecompenseerd door versnelde terugbetaling van de
zogenaamde "kasschuif" '91 van f 1,5 miljoen. In '91 was
namelijk 1,250 miljoen ingehouden van de doeluitkering die
vervolgens in 1995 zou worden uitbetaald. Daarnaast zou in
1996 een rentevergoeding worden gegeven van f 500.000.-
Uit de circulaire blijkt dat het ministerie deze terugbeta
ling heeft vervroegd (oktober 1993), waarbij de rentever
goeding (uiteraard) is gehalveerd.