Blad 4
6. Waarborgen financieringsrisico
In de onderhandelingen met de banken is voor gemeente en
banken het uitgangspunt geweest dat een zo voordelig moge
lijk arrangement moest worden gezocht voor de burger.
Anderzijds streven de banken er naar om hun risico te
beperken
De risico's kunnen vaak het eenvoudigst worden afgedekt
door een gegarandeerde (tweede) hypotheek. De daaraan
verbonden kosten zijn echter zeer hoog voor de burger
(minimaal f 1025,- plus leges). Het risico komt in een
dergelijke constructie bij de gemeente te liggen. Bovendien
is het de vraag of deze weg nog begaanbaar is na 1994
(overheveling gemeentegaranties naar een centraal waarborg
fonds
Daarom is uiteindelijk in beginsel gekozen voor een andere
constructie. Uitgangspunt is daarbij dat de burger onder
hands leent en dat de gemeente de bankiers een garantie
geeft voor het financieringsrisico. In deze constructie
moet de gemeente een voorziening treffen om dat risico te
kunnen opvangen. Daarom stellen wij voor om binnen het
stadsvernieuwingsfonds een voorziening te treffen. De
omvang van de voorziening is afgestemd op de landelijke
ervaringscijfers ten aanzien van financieringsrisico.
Laatstelijk heeft staatssecretaris Heerma bij de voorstel
len om de hypotheekgaranties over te hevelen naar een cen
traal waarborgfonds het risico op macro-niveau becijferd op
0.35Z van het financieringsbedrag. Om aan de veilige kant
te blijven is de gedachte om jaarlijks 1Z van het te ver
wachten totale financieringsbedrag af te zonderen in een
apart fonds of in een stichting waarborg financieringsri
sico4
Voor de bankiers is uitsluitend de waarborg van belang; de
wijze, waarop daarvoor binnen de gemeente een voorziening
wordt getroffen, is een interne aangelegenheid.
Met de banken zijn afspraken gemaakt over de toetsing van
de verzoeken om financiering. De normale criteria voor het
verstrekken van gemeentegarantie op hypothecaire leningen
worden gehanteerd. In voorkomende gevallen zal worden
bezien in hoeverre een woonkostentoeslag soelaas kan bie
den
Ook over de bewaking van betalingsachterstanden is met de
banken overeenstemming bereikt over een snel signalerings
systeem. Daarmee wordt voorkomen dat snel cumulerende ach
terstanden leiden tot een onherroepelijke wanbetaling.
A
Een aparte stichting voorkomt formele problemen. Wordt het fonds opgenomen in het stadsvernieu
wingsfonds, dan kan dat een probleem geven in verband met de "spaarregeling" in de wet op de stads- en
dorpsvernieuwing
Blad 5
Mocht wanbetaling zich voordoen, dan zijn ook daarover met
de banken afspraken gemaakt. Uitgangspunt van die laatste
afspraken is dat alles in het werk zal worden gesteld om de
schuld ten laste van de oorspronkelijke schuldenaar te
brengen. Al met al menen wij dat hiermee een evenwichtige
regeling is getroffen, die geen onevenredige risico's voor
het stadsvernieuwingsfonds meebrengt. De hierboven bespro
ken afspraken zullen in uitwerkingsovereekomsten van ge
noemde raamovereenkomst worden vastgelegd
7. Overleg met fiscus
De financiële arrangementen zijn besproken met de fiscus.
De meeste arrangementen worden ook elders toegepast; der
halve zijn daar geen moeilijkheden te verwachten. Nieuw is
het arrangement met de jaarlijkse bijdragen gebaseerd op de
netto-contante waarde van de subsidie voor de actiegebie
den. De door Bureau Aussems ingewonnen adviezen wijzen er
alle op, dat ook dit arrangement voor de belastingdienst
aanvaardbaar moet zijn. Wij verwachten tijdig voor de vast
stelling van de voorstellen uitsluitsel van de Belasting
dienst
Uitgangspunt is dat aan de burgers slechts arrangementen
zullen worden gepresenteerd waarvan ook de fiscale conse
quenties helder zijn.
Het concept-Raadsbesluit bevat overigens een bepaling, die
het mogelijk maakt dat gedeelten van de verordening later
zullen worden ingevoerd, (artikel V, tweede lid). Bij even
tuele problemen van de fiscus met een van de arrangementen
zal van deze bepaling gebruik worden gemaakt5.
8. Verhuurders en verhouding tot het BWS
In de concept-Verordening wordt alleen de niet-ingrijpende
verbetering van huurwoningen behandeld. De ingrijpende
verbetering valt onder het regime van het Besluit Woningge
bonden Subsidies (BWS). De verordening maakt in de actiege
bieden aanvullende subsidiëring mogelijk om met eige
naar/bewoners vergelijkbare subsidieniveaus te bereiken.
Dit komt overeen met de behoefte in de praktijk. Vooral in
de complexmatige verbetering leidt het slechts tot scheve
gezichten als de verhuurders anders worden behandeld dan de
eigenaren. Uiteraard blijft denkbaar dat verhuurders in het
algemeen voor een ander arrangement kiezen dan eigenaars;
Het systeem met de jaarlijkse bijdragen is door Bureau Aussems voor eigen rekening en risico
ontwikkeld. Voor het gebruik van het arrangement zaL de gemeente nog een licentie-overeenkomst met het
Bureau moeten sluiten. Ook met het oog daarop is deze bepaling zinvol.