Blad 4 6. Waarborgen financieringsrisico In de onderhandelingen met de banken is voor gemeente en banken het uitgangspunt geweest dat een zo voordelig moge lijk arrangement moest worden gezocht voor de burger. Anderzijds streven de banken er naar om hun risico te beperken De risico's kunnen vaak het eenvoudigst worden afgedekt door een gegarandeerde (tweede) hypotheek. De daaraan verbonden kosten zijn echter zeer hoog voor de burger (minimaal f 1025,- plus leges). Het risico komt in een dergelijke constructie bij de gemeente te liggen. Bovendien is het de vraag of deze weg nog begaanbaar is na 1994 (overheveling gemeentegaranties naar een centraal waarborg fonds Daarom is uiteindelijk in beginsel gekozen voor een andere constructie. Uitgangspunt is daarbij dat de burger onder hands leent en dat de gemeente de bankiers een garantie geeft voor het financieringsrisico. In deze constructie moet de gemeente een voorziening treffen om dat risico te kunnen opvangen. Daarom stellen wij voor om binnen het stadsvernieuwingsfonds een voorziening te treffen. De omvang van de voorziening is afgestemd op de landelijke ervaringscijfers ten aanzien van financieringsrisico. Laatstelijk heeft staatssecretaris Heerma bij de voorstel len om de hypotheekgaranties over te hevelen naar een cen traal waarborgfonds het risico op macro-niveau becijferd op 0.35Z van het financieringsbedrag. Om aan de veilige kant te blijven is de gedachte om jaarlijks 1Z van het te ver wachten totale financieringsbedrag af te zonderen in een apart fonds of in een stichting waarborg financieringsri sico4 Voor de bankiers is uitsluitend de waarborg van belang; de wijze, waarop daarvoor binnen de gemeente een voorziening wordt getroffen, is een interne aangelegenheid. Met de banken zijn afspraken gemaakt over de toetsing van de verzoeken om financiering. De normale criteria voor het verstrekken van gemeentegarantie op hypothecaire leningen worden gehanteerd. In voorkomende gevallen zal worden bezien in hoeverre een woonkostentoeslag soelaas kan bie den Ook over de bewaking van betalingsachterstanden is met de banken overeenstemming bereikt over een snel signalerings systeem. Daarmee wordt voorkomen dat snel cumulerende ach terstanden leiden tot een onherroepelijke wanbetaling. A Een aparte stichting voorkomt formele problemen. Wordt het fonds opgenomen in het stadsvernieu wingsfonds, dan kan dat een probleem geven in verband met de "spaarregeling" in de wet op de stads- en dorpsvernieuwing Blad 5 Mocht wanbetaling zich voordoen, dan zijn ook daarover met de banken afspraken gemaakt. Uitgangspunt van die laatste afspraken is dat alles in het werk zal worden gesteld om de schuld ten laste van de oorspronkelijke schuldenaar te brengen. Al met al menen wij dat hiermee een evenwichtige regeling is getroffen, die geen onevenredige risico's voor het stadsvernieuwingsfonds meebrengt. De hierboven bespro ken afspraken zullen in uitwerkingsovereekomsten van ge noemde raamovereenkomst worden vastgelegd 7. Overleg met fiscus De financiële arrangementen zijn besproken met de fiscus. De meeste arrangementen worden ook elders toegepast; der halve zijn daar geen moeilijkheden te verwachten. Nieuw is het arrangement met de jaarlijkse bijdragen gebaseerd op de netto-contante waarde van de subsidie voor de actiegebie den. De door Bureau Aussems ingewonnen adviezen wijzen er alle op, dat ook dit arrangement voor de belastingdienst aanvaardbaar moet zijn. Wij verwachten tijdig voor de vast stelling van de voorstellen uitsluitsel van de Belasting dienst Uitgangspunt is dat aan de burgers slechts arrangementen zullen worden gepresenteerd waarvan ook de fiscale conse quenties helder zijn. Het concept-Raadsbesluit bevat overigens een bepaling, die het mogelijk maakt dat gedeelten van de verordening later zullen worden ingevoerd, (artikel V, tweede lid). Bij even tuele problemen van de fiscus met een van de arrangementen zal van deze bepaling gebruik worden gemaakt5. 8. Verhuurders en verhouding tot het BWS In de concept-Verordening wordt alleen de niet-ingrijpende verbetering van huurwoningen behandeld. De ingrijpende verbetering valt onder het regime van het Besluit Woningge bonden Subsidies (BWS). De verordening maakt in de actiege bieden aanvullende subsidiëring mogelijk om met eige naar/bewoners vergelijkbare subsidieniveaus te bereiken. Dit komt overeen met de behoefte in de praktijk. Vooral in de complexmatige verbetering leidt het slechts tot scheve gezichten als de verhuurders anders worden behandeld dan de eigenaren. Uiteraard blijft denkbaar dat verhuurders in het algemeen voor een ander arrangement kiezen dan eigenaars; Het systeem met de jaarlijkse bijdragen is door Bureau Aussems voor eigen rekening en risico ontwikkeld. Voor het gebruik van het arrangement zaL de gemeente nog een licentie-overeenkomst met het Bureau moeten sluiten. Ook met het oog daarop is deze bepaling zinvol.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 444