16
naar te versterken. Daartoe zou een taakverzwaring en taakuitbreiding dienen plaats te
vinden. De vertraagde parlementaire behandeling van het wetsvoorstel alsmede de
gelijktijdige behandeling van de notitie "Voortijdig schoolverlaten' en de nota 'Ceders
in de tuin' heeft tot gevolg dat de eerder aangekondigde beleidsnota 'Leerplicht en leer
lingenzorg' pas begin 1994 aan u kan worden aangeboden.
Basisonderwijs
Op 12 juli 1993 heeft u op basis van nota 'Spreidingsplan Openbaar Basisonderwijs'
met de daarbij behorende Reactienota besloten tot samenvoeging van basisscholen. De
fusies dienen uiterlijk per 1 augustus 1996 gerealiseerd te zijn, zodat er per die datum 16
openbare basisscholen resteren. Wij zijn voornemens om ook binnen het basisonderwijs
de mogelijkheden te onderzoeken van centrale directievorming. Wij zullen de Commis
sie voor Onderwijs en Samenlevingszaken op de hoogte stellen van de resultaten -moge
lijk tussentijds- van dit onderzoek. Voorts zullen ter verdere uitvoering van de fusiebe-
sluiten nota's worden opgesteld die de gevolgen in beeld brengen ten aanzien van
huisvesting en personeel.
Begin 1993 hebben wij besloten de zgn. 'Raamovereenkomst', waarin de algemene
kaders voor het arbeidsvoorwaardenbeleid zijn vastgesteld, ongewijzigd over te nemen.
Met deze raamovereenkomst wordt een kader geboden voor het voeren van eigen beleid
op bestuursniveau en schoolniveau. Wij zullen begin 1994 een personeelsbeleidsplan
uitbrengen waarin onderdelen van deze raamovereenkomst worden uitgewerkt.
Voortgezet Onderwijs
Het fusieproces van de openbare scholen voor voortgezet onderwijs met een aantal
andere scholen/scbo'engemeenschappcn heeft op 1 augustus 1993 geleid tot de vorming
van twee openbare scholengemeenschappen voor vbo-mavo-havo-vwo, 'Slauerhoff' en
'De Delta'. Het bestuur van deze scholengemeenschappen wordt gevormd door de
Commissie scholengemeenschappen openbaar voortgezet onderwijs Leeuwarden en
omgeving. Taken en bevoegdheden van deze commissie zijn vastgelegd in een verorde
ning, die door u is vastgesteld op 15 februari 1993. Een fusieproces in het bijzonder
voortgezet onderwijs heeft op 1 augustus 1993 geleid tot een scholengemeenschap voor
vbo-mavo-havo-vwo, 'Comenius'. De herschikking van de huisvesting als gevolg van
de fusieprocessen is onderdeel van de herschikking van de huisvesting van het
hbo/mbo/vo in Leeuwarden, die is weergegeven in het 'Integraal Huisvestingsplan
Leeuwarden'. De herschikking, waaronder de nieuwbouw van met name het agrarisch
onderwijs, zal de komende jaren zijn beslag vinden.
Volwasseneneducatie
Het Regionaal Educatief Plan 1993 voor de Regio Noord-Friesland beperkte zich tot
de basiseducatie en het vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen. Voor 1994
en 1995 zullen samenwerkende gemeenten tevens het Voortgezet Algemeen Volwas
senenonderwijs (VAVO) en het deeltijd-mbo in hun Regionaal Educatief Plan dienen op
te nemen. Ten behoeve van de ambtelijke ondersteuning door de gemeente Leeuwarden
bij de beleidsvoorbereiding en uitvoering van de taken voor het Regionaal Educatief
Plan stelt de Regio Noord Friesland de middelen ter beschikking. Dit voorjaar heeft de
Minister van Onderwijs en Wetenschappen aan de Tweede Kamer de nota 'Blijven
leren' aangeboden. Deze nota geeft een toekomstperspectief voor de volwasseneducatie
Algemene hoofdlijnen van beleid
17
en behandelt de toekomstige overheidsrol ten aanzien van de volwasseneneducatie in
brede zin. De dit voorjaar eveneens aangeboden kernpunten notitie 'Wet Educatie en
Beroepsonderwijs 1996' bevat de hoofdelementen van het toekomstig bekostigings
systeem. In de komende jaren dienen de samenwerkende gemeenten op het gebied van
de volwasseneneducatie beleid te ontwikkelen. Een aanzet daartoe zal worden gedaan in
een gemeentelijk hoofdlijnen dokument ten behoeve van de planning van de volwasse
neneducatie door de Regio Noord Friesland.
Hoger Onderwijs
De nieuwe wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW), heeft
onder meer consequenties voor het onderwijsbeleid en de -organisatie van de Noor
delijke Hogeschool Leeuwarden, de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland en de
Rijks Agrarische Hogeschool Leeuwarden. De instituten bereiden een aantal nieuwe
studierichtingen voor, terwijl bestaande studierichtingen aan de gewijzigde maatschap
pelijke omstandigheden worden aangepast. Bovendien wordt gewerkt aan een verbete
ring van de onderwijsinfrastructuur door joint-venture-samenwerking en internationali
sering.
In het kader van de uitwerking van het 'Profiel Stedelijk Knooppunt Leeuwarden' en
het in vervolg daarop door de Leeuwarder Ontwikkelingsraad opgestelde rapport
'Nutripunters' wordt onderzocht op welke wijze de aanwezige kennisstructuur zodanig
kan worden uitgebouwd dat Leeuwarden op termijn een toonaangevende nutri-kennis-
stad wordt op het gebied van onderwijs, onderzoek en businessdevelopment.
1.3 6 Cultuur
Door de noodzakelijke bezuinigingen zijn ook in de cultuur-sector pijnlijke voorstel
len gedaan. Een bloeiend cultureel leven is afhankelijk van een goed voorzieningen
niveau en van voldoende draagvlak in de lokale samenleving. De taak van de overheid
richt zich men name op het voorzieningenniveau.
In september 1994 zal De Harmonie worden heropend. Vanaf dat moment beschikt
Leeuwarden weer over voldoende hoogwaardige voorzieningen: De Harmonie en
Theater Romein, voor de uit- en opvoering van theater-, muziek- en filmprodukties als
mede voor (culturele) tentoonstellingen van hoog niveau.
Wij streven ernaar met ingang van het seizoen 1994/1995 een integratie tussen de
Blauwe Stoep en het Muziekinstituut te realiseren.
Leeuwarden moet (ook met middelen) de culturele hoofdstad van Friesland blijven. In
nauw overleg met de betrokken en de provinciale overheid zullen we hier invulling aan
moeten geven.
1.3.7 Sport en recreatie
Sport
In de Nota Sportbeleid worden op het terrein van verbetering van sportvoorzieningen
een drietal speerpunten genoemd. Ten aanzien van een tweetal, te weten de verbetering
Algemene hoofdlijnen van beleid