18
van het Cambuurstadion en de aanleg van de kunststofatletiekbaan, is of kan binnenkort
een verbetering c.q. renovatie tot uitvoering worden gebracht.
In de eerstkomende twee jaar zullen ten aanzien van de sector Sport en Recreatie
ingrijpende organisatorische en daarmee ook beheersmatige wijzigingen worden door
gevoerd. Deze zijn gericht op het samenvoegen van de sector Sport, Recreatie en
Toerisme met de Dienst Stadsbeheer en delen van de Dienst Stadsontwikkeling en
Milieu en het daarna, mede op basis van een nader onderzoek, oprichten van een B.V.
Beheer.
De verwachting is gewettigd, dat op basis van deze organisatorische wijzigingen een
efficiënter en nog meer marktgerichte exploitatie van gemeentelijke voorzieningen
mogelijk wordt
Inmiddels is duidelijk geworden, dat het zwembad "De Blauwe Golf' niet direct die
aantrekkingskracht op het zwemmend/recreatiezoekend publiek in Leeuwarden en om
geving heeft, die aanvankelijk werd verwacht. Met gerichte acties en P.R.-campagnes
zal een verbetering ter zake moeten worden bewerkstelligd.
Daarnaast is het ook duidelijk dat het gebruik door het voortgezet onderwijs van
gemeentelijke sporlvoorzieningen onder invloed van rijksbezuinigingen gestaag terug
loopt, hetgeen direct tot inkomstenverlies leidt.
Inmiddels hebben wij aan het Instituut voor Service Management (gelieerd aan de
School voor Vrijetijdswetenschappen) opdracht gegeven een onderzoek te verrichten
naar de exploitatiemogelijkheden van het totale sportcomplex Kalverdijkje.
Recreatie/Toerisme
Het beleid op het terrein van de recreatie wordt in belangrijke mate bepaald door het
in 1989 vastgestelde Investeringsplan Recreatieve Voorzieningen en de op basis daarvan
vastgestelde speerpunten, te weten de aanleg van het Leeuwarder Bos, de uitbreiding en
herinrichting van de Groene Ster en de uitwerking van de stadsgewestelijke Blauwe
Zone-plannen.
De aanleg van het Leeuwarder Bos bevindt zich in een eindfase en zal in 1994 worden
afgerond. Op dat moment is rond 130 ha recreatiegebied aangelegd.
De uitbreiding van de Groene Ster zal voor wat betreft het gebied voor intensieve
recreatie in de loop van 1995 worden afgerond. De aanleg van de grote waterpartijen
door middel van zandwinning zal evenwel nog langere tijd, tot het jaar 2000, vergen.
De stadsgewestelijke plannen 'De Blauwe Zone' zullen na een intensieve inspraak
ronde in de loop van 1994 worden vastgesteld. Op basis van deze plannen zal een
belangrijke verbetering van het woon-, werk- en leefklimaat in het stadsgewest
Leeuwarden worden bewerkstelligd.
Het beleid op het terrein van toerisme zal ook de komende jaren worden bepaald door
de door u vastgestelde Nota Toeristisch Beleid en de daarop gebaseerde Nota Cultuur
toerisme.
Op basis hiervan heeft inmiddels een uitwerking plaatsgevonden van het thema
Leeuwarden Hofstad. Voor de komende twee jaar zal het beleid erop gericht zijn het
thema Nassaustad in samenwerking met andere Nassausteden in Europa verder uit te
werken.
In een, in het komende jaar uit te brengen, notitie Kamperen in Leeuwarden zullen wij
u ondermeer informeren over de mogelijkheden van het inrichten en exploiteren van een
stadscamping.
Algemene hoofdlijnen van beleid
19
Tenslotte is het in dit kader van belang te vermelden dat in 1994 het Otterstation zijn
poorten zal openen, terwijl er daarnaast verwacht mag worden dat eind 1994, begin
1995 de realisatie van een Mata Hari-museum zal plaatsvinden.
1.3.8 Stadsbeheer
De openbare ruimte in onze gemeente wordt beheerd door de Dienst Stadsbeheer.
Deze beheerstaken hebben betrekking op de totale leefomgeving: het openbaar groen,
de straten en wegen en de waterwegen.
In de komende beleidsperiode zijn er met betrekking tot deze beheerstaken de volgen
de drie ontwikkelingen van belang:
- het integraal wijkbeheer;
- de beheersplannen;
- de verzelfstandiging van beheerstaken.
Integraal wijkbeheer
De laatste jaren zijn al diverse initiatieven ontwikkeld om meer inhoud te geven aan
het begrip integraal wijkbeheer. Zo zijn in het kader van sociale vernieuwing buurton-
derhoudsploegen voor een periode van 2 jaar in het leven geroepen. Daarnaast zijn de
reguliere onderhoudsafdclingen meer geografisch ingedeeld onder het motto decentraal,
tenzij. Dit proces van decentralisering zal de komende jaren worden voortgezet, waarbij
elke keer een afweging plaats vindt bij de keuze van de schaalgrootte. Naar de bewoners
toe zal duidelijk gemaakt worden wie en waar het aanspreekpunt is voor vragen, sugges
ties en klachten. Daarnaast zal de stadsdeelcordinator het bestuurlijk overleg voortzetten
met de wijkverenigingen. Communicatie met de burger verdient onze aandacht.
Beheersplannen
Bij het beheren van de stad wordt het steeds belangrijker om bedrijfsmatig te werken,
met name nu de beschikbare middelen beperkter zijn. In verband hiermee wordt per
werkveld een beleidsplan opgesteld. Als voorbeeld noemen wij het baggerbeleidsplan,
het gemeentelijk rioleringsplan en het groenbeleidsplan. Vervolgens wordt door middel
van beheersplannen meer structuur gegeven aan het beheer, teneinde meer inzicht te
krijgen in het effect van bepaalde maatregelen. Bovendien wordt daarmee duidelijk
welke maatregelen getroffen moeten worden voor de effectuering van vastgesteld
beleid. Naast de genoemde 'grote' werkvelden zullen ook op deelterreinen beheersplan
nen worden gemaakt, zoals voor het beheer van beschoeiingen en walmuren, vrijliggen-
de fiets- en voetpaden, enzovoort.
Verzelfstandiging
Bij het invullen van de bezuinigingsopdracht in het kader van de begroting 1994 heb
ben wij het ontzien van de leefomgeving als uitgangspunt gehanteerd. Desondanks heb
ben wij moeten besluiten tot een korting op een aantal onderhoudsbudgetten.
De afgelopen jaren zijn reeds diverse maatregelen getroffen om met lagere onder
houdsbudgetten toch een zo hoog mogelijke kwaliteit van de leefomgeving te realiseren.
Het betreft organisatorische maatregelen, zoals een kleinere kcmbczetting en het meer
uitbesteden van werkzaamheden. Maar ook efficicncy-maatrcgelen en aanvullende pro-
Algemene hoofdlijnen van beleid