22 gebracht. Verder vindt in dit verband uitbreiding van het betaald parkeren plaats. Tevens zullen voorstellen inzake de parkeemormering worden ontwikkeld. In 1994 krijgt Leeuwarden te maken met de effecten van de invoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Een groot deel van de hierdoor gedecentraliseerde mid delen zijn bedoeld voor vervoer. Dit heeft gevolgen voor de openbaar vervoervoorzie- ningen, aangezien gedacht wordt aan collectieve vervoersystemen in plaats van aan individuele uitkeringen aan de gebruikers. Getracht zal worden het vervoer dat samen hangt met de uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten te integreren in de stadsautobusdienst. De kans is groot dat in 1994 de rijksbijdrage voor de stadsautobusdienst verder wordt verlaagd. Het opvangen van dergelijke bezuinigingen wordt steeds problematischer. Bij de voorstellen inzake de gevolgen van de lagere rijksbijdrage, zal binnen de financiële randvoorwaarden als uitgangspunt worden gehanteerd het streven naar een optimale kwaliteit van het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer. In 1994 zal het Verkeersveiligheidsplan aan u worden voorgelegd. In het Meerjarenprogramma Infrastructuur 1994-1997 wordt een integraal overzicht gegeven van de in 1994 en daaropvolgende jaren uit te voeren infrastructurele werken met de bijbehorende financieringsmiddelen. Onderdeel van deze werken zullen onder meer maatregelen in de corridor Leeuwarden - Stiens zijn. Het betreft hier met name de aanpak van knelpunten inzake de doorstroming van het openbaar vervoer op deze ver binding. 1.3.12 Overige Communicatie Uit oogpunt van efficiëntie, eenduidigheid en gezamenlijke uitstraling benutten wij de gezamenlijke huisvesting in het nieuwe stadskantoor om te komen tot verdere coördina tie van de communicatiewerkzaamheden. De interne en externe communicatie achten wij van groot belang voor de gemeente. Publieksinformatie, voorlichting, promotie en public relations zullen vanuit een geza menlijke strategie moeten opereren. Daaraan zal in de komende beleidsperiode dan ook extra aandacht geschonken worden. In de Nota Communicatie zullen worden aanbeve lingen gedaan voor de verbetering van de inhoud en de organisatie van het gemeentelijk communicatiebeleid. Inmiddels is Stichting Promotie Leeuwarden (SPL) opgericht, het bestuur geformeerd en een eerste actieplan opgesteld. Burgerzaken De afdeling Burgerzaken bevindt zich in een proces van verandering. Dit proces is er op gericht voor 1 september 1994 definitief toe te treden tot de landelijke GBA, de GBA binnengemeentelijk in de komende jaren uit te bouwen tot een echte basisadministratie persoonsgegevens en tegelijkertijd een belangrijke bijdrage te leveren aan de integratie van de publieksfuncties. Daartoe wordt een reorganisatie doorgevoerd, die moet leiden tot de vorming van twee relatief zelfstandige functionerende secties Dienstverlening en Gegevensbeheer. Tevens wordt gewerkt aan het scheppen van de basisvoorwaarden ten aanzien van het GBA-systeem, waarbij zowel de apparatuur als de programmatuur Algemene hoofdlijnen van beleid 23 onder de loupe worden genomen. Tenslotte wordt gewerkt aan het ontstaan van een pro- duktenbegroting, waarin de kosten en de baten voor zowel het gegevensbeheer als de dienstverlening aan de burger beter met elkaar in evenwicht worden gebracht. Politie De regionalisering van de politie verkeert in het eindstadium. De Politie Friesland zal per 1 januari 1994 geformaliseerd zijn. Leeuwarden is onderdeel van het district Midden Friesland. Het districtsbeleid komt tot stand door het bundelen van lokale beleidsplannen op het gebied van veiligheid en politiezorg, waaronder die van Leeuwarden. Het beleid wordt vastgesteld door het regionaal overlegorgaan, waarvan alle burge meesters van Friesland deel uit maken samen met de hoofdofficier van Justitie. De directe invloed van de gemeente is hierdoor minder dan toe nu toe. Het huidige beleid van de politie is erop gericht dichter bij de burger te opereren en meer gericht op wat de omgeving wil. De uitkomsten van het periodiek provinciaal omgevingsonderzoek spelen hierbij een belangrijke rol. Prioriteiten in de beleidsuitvoering liggen op het gebied van de vermogenscriminali teit (in het bijzonder woninginbraak), toezicht op straat en wijkgericht werken. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan geweldscriminaliteit, politiële jeugdzorg en de bestrijding van handel in verdovende middelen. Bestuurlijke preventie van veel voorkomende criminaliteit In het vorige beleidsplan stelden wij, dat criminaliteitspreventie een verantwoordelijk heid van de maatschappij in al haar geledingen is. Die bewering was gebaseerd op een ontwikkeling in de bestrijding van criminaliteit en het daarbij behorende gevoel van onveiligheid. Een ontwikkeling, die zich ook het afgelopen jaar heeft voortgezet. Het is een ontwikkeling die verder gaat dan alleen bestuurlijke preventie. De maatschappelijke vraag naar veiligheid groeit, waarbij veiligheid een veel bredere betekenis heeft dan alleen het voorkomen van delicten in de criminele sfeer van inbra ken en geweld. Op landelijk niveau wordt gepleit voor een integrale aanpak van de onveiligheid, waarbij de lokale overheden in nauw overleg met het Openbaar Ministerie, politie, brandweer, gemeentelijke diensten, maatschappelijke instellingen, burgers en bedrijfsle ven een samenhangend pakket van maatregelen ontwikkelen om de onveiligheid te bestrijden. In Leeuwarden vormt de stuurgroep Criminaliteitspreventie een basis voor een derge lijk veiligheidsplatform. Het ligt in ons voornemen om via deze stuurgroep gestalte te blijven geven aan een geïntegreerd veiligheidsbeleid. Brandweer en rampenbestrijding Het afgelopen jaar zijn de uit het Rampenplan voortvloeiende draaiboeken vastge steld. Daarmee is voor een groot deel voldaan aan de wettelijke verplichting ingevolge de Rampenwet. Als gevolg van een aantal rampen in het afgelopen jaar is de bestrijding van rampen voor de daarbij betrokken instanties een actueel onderwerp geworden. Daarnaast is door de grote landelijke voorlichtingscampagne de bestrijding van rampen onder de aandacht van de bevolking gebracht. Algemene hoofdlijnen van beleid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 16