22
gebracht. Verder vindt in dit verband uitbreiding van het betaald parkeren plaats.
Tevens zullen voorstellen inzake de parkeemormering worden ontwikkeld.
In 1994 krijgt Leeuwarden te maken met de effecten van de invoering van de Wet
Voorzieningen Gehandicapten. Een groot deel van de hierdoor gedecentraliseerde mid
delen zijn bedoeld voor vervoer. Dit heeft gevolgen voor de openbaar vervoervoorzie-
ningen, aangezien gedacht wordt aan collectieve vervoersystemen in plaats van aan
individuele uitkeringen aan de gebruikers. Getracht zal worden het vervoer dat samen
hangt met de uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten te integreren in de
stadsautobusdienst.
De kans is groot dat in 1994 de rijksbijdrage voor de stadsautobusdienst verder wordt
verlaagd. Het opvangen van dergelijke bezuinigingen wordt steeds problematischer. Bij
de voorstellen inzake de gevolgen van de lagere rijksbijdrage, zal binnen de financiële
randvoorwaarden als uitgangspunt worden gehanteerd het streven naar een optimale
kwaliteit van het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer.
In 1994 zal het Verkeersveiligheidsplan aan u worden voorgelegd.
In het Meerjarenprogramma Infrastructuur 1994-1997 wordt een integraal overzicht
gegeven van de in 1994 en daaropvolgende jaren uit te voeren infrastructurele werken
met de bijbehorende financieringsmiddelen. Onderdeel van deze werken zullen onder
meer maatregelen in de corridor Leeuwarden - Stiens zijn. Het betreft hier met name de
aanpak van knelpunten inzake de doorstroming van het openbaar vervoer op deze ver
binding.
1.3.12 Overige
Communicatie
Uit oogpunt van efficiëntie, eenduidigheid en gezamenlijke uitstraling benutten wij de
gezamenlijke huisvesting in het nieuwe stadskantoor om te komen tot verdere coördina
tie van de communicatiewerkzaamheden.
De interne en externe communicatie achten wij van groot belang voor de gemeente.
Publieksinformatie, voorlichting, promotie en public relations zullen vanuit een geza
menlijke strategie moeten opereren. Daaraan zal in de komende beleidsperiode dan ook
extra aandacht geschonken worden. In de Nota Communicatie zullen worden aanbeve
lingen gedaan voor de verbetering van de inhoud en de organisatie van het gemeentelijk
communicatiebeleid.
Inmiddels is Stichting Promotie Leeuwarden (SPL) opgericht, het bestuur geformeerd
en een eerste actieplan opgesteld.
Burgerzaken
De afdeling Burgerzaken bevindt zich in een proces van verandering. Dit proces is er
op gericht voor 1 september 1994 definitief toe te treden tot de landelijke GBA, de GBA
binnengemeentelijk in de komende jaren uit te bouwen tot een echte basisadministratie
persoonsgegevens en tegelijkertijd een belangrijke bijdrage te leveren aan de integratie
van de publieksfuncties. Daartoe wordt een reorganisatie doorgevoerd, die moet leiden
tot de vorming van twee relatief zelfstandige functionerende secties Dienstverlening en
Gegevensbeheer. Tevens wordt gewerkt aan het scheppen van de basisvoorwaarden ten
aanzien van het GBA-systeem, waarbij zowel de apparatuur als de programmatuur
Algemene hoofdlijnen van beleid
23
onder de loupe worden genomen. Tenslotte wordt gewerkt aan het ontstaan van een pro-
duktenbegroting, waarin de kosten en de baten voor zowel het gegevensbeheer als de
dienstverlening aan de burger beter met elkaar in evenwicht worden gebracht.
Politie
De regionalisering van de politie verkeert in het eindstadium. De Politie Friesland zal
per 1 januari 1994 geformaliseerd zijn. Leeuwarden is onderdeel van het district Midden
Friesland.
Het districtsbeleid komt tot stand door het bundelen van lokale beleidsplannen op het
gebied van veiligheid en politiezorg, waaronder die van Leeuwarden.
Het beleid wordt vastgesteld door het regionaal overlegorgaan, waarvan alle burge
meesters van Friesland deel uit maken samen met de hoofdofficier van Justitie. De
directe invloed van de gemeente is hierdoor minder dan toe nu toe.
Het huidige beleid van de politie is erop gericht dichter bij de burger te opereren en
meer gericht op wat de omgeving wil. De uitkomsten van het periodiek provinciaal
omgevingsonderzoek spelen hierbij een belangrijke rol.
Prioriteiten in de beleidsuitvoering liggen op het gebied van de vermogenscriminali
teit (in het bijzonder woninginbraak), toezicht op straat en wijkgericht werken.
Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan geweldscriminaliteit, politiële jeugdzorg en
de bestrijding van handel in verdovende middelen.
Bestuurlijke preventie van veel voorkomende criminaliteit
In het vorige beleidsplan stelden wij, dat criminaliteitspreventie een verantwoordelijk
heid van de maatschappij in al haar geledingen is. Die bewering was gebaseerd op een
ontwikkeling in de bestrijding van criminaliteit en het daarbij behorende gevoel van
onveiligheid. Een ontwikkeling, die zich ook het afgelopen jaar heeft voortgezet. Het is
een ontwikkeling die verder gaat dan alleen bestuurlijke preventie.
De maatschappelijke vraag naar veiligheid groeit, waarbij veiligheid een veel bredere
betekenis heeft dan alleen het voorkomen van delicten in de criminele sfeer van inbra
ken en geweld.
Op landelijk niveau wordt gepleit voor een integrale aanpak van de onveiligheid,
waarbij de lokale overheden in nauw overleg met het Openbaar Ministerie, politie,
brandweer, gemeentelijke diensten, maatschappelijke instellingen, burgers en bedrijfsle
ven een samenhangend pakket van maatregelen ontwikkelen om de onveiligheid te
bestrijden.
In Leeuwarden vormt de stuurgroep Criminaliteitspreventie een basis voor een derge
lijk veiligheidsplatform. Het ligt in ons voornemen om via deze stuurgroep gestalte te
blijven geven aan een geïntegreerd veiligheidsbeleid.
Brandweer en rampenbestrijding
Het afgelopen jaar zijn de uit het Rampenplan voortvloeiende draaiboeken vastge
steld. Daarmee is voor een groot deel voldaan aan de wettelijke verplichting ingevolge
de Rampenwet.
Als gevolg van een aantal rampen in het afgelopen jaar is de bestrijding van rampen
voor de daarbij betrokken instanties een actueel onderwerp geworden. Daarnaast is door
de grote landelijke voorlichtingscampagne de bestrijding van rampen onder de aandacht
van de bevolking gebracht.
Algemene hoofdlijnen van beleid