■'■trav 26 Functiewaardering Invoering van organieke functiewaardering kan ter hand worden genomen. De komende jaren zal dit veel tijd en energie vergen van management en P. en O.-afdelin - gen. De terugwerkende kracht tot 1 maart 1990 die aan veel functiewaarderings-uitkom- sten moet worden verleend zal extra kosten met zich meebrengen. Ramingen hiervan zijn op dit moment nog niet mogelijk. Gedifferentieerd belonen De mogelijkheid om bovengemiddeld functionerende medewerk(st)ers in de vorm van 1 of 2 periodieke salarisverhogingen extra te belonen, vereist de invoering van een beoordelingssysteem. Ook daaraan zal het komende jaar hard worden gewerkt. De financiële consequenties, inclusief de vaste toelage voor de laagste 4 schalen, zijn in begroting en meeijarenraming verwerkt. Additionele werkgelegenheid De blokkade door werknemersvertegenwoordigers om in het kader van JWG en Banenpool mee te werken aan het realiseren van additionele banen is bij de totstandko ming van het Sociaal Convenant komen te vervallen. Medezeggenschapscommissies houden overigens uiteraard wel hun toetsende rol. Onderzoek arbeidsomstandigheden Er zal door een extern bureau onderzoek worden verricht naar de arbeidsomstandighe den. Zie hiervoor ook de tekst bij de kop 'Ziekteverzuim' onder de paragraaf 'Arbeids omstandighedenbeleid'. 2.2.2 Doelgroepen Het beleid met betrekking tot de doelgroep vrouwen is heeft effect gehad en wordt gecontinueerd. Het beleid gericht op allochtonen wordt gehinderd door het gegeven dat nog geen sluitende definitie voor allochtonen is geformuleerd. Dit maakt effectmeting onmoge lijk. Het definiëren van het begrip allochtonen vraagt een politieke beslissing. In het eer ste jaar van de beleidsperiode zal u hiervoor een voorstel worden voorgelegd. Aanslui tend daaraan is het vaststellen van de actuele stand op dit gebied mogelijk en zal effectmeting in de komende jaren mogelijk worden. Het tewerkstellen van mensen met een handicap zal met name worden bevorderd door het herplaatsen van eigen medewerkers die verminderd arbeidsgeschikt zijn geraakt. Overigens wordt de realisatie van het doelgroepenbeleid ernstig bemoeilijkt door het vrijwel ontbreken van enig instroom van nieuw personeel. 2.2.3 Arbeidsvoorwaarden Overlegstelsel Het landelijk overlegstelsel met betrekking tot het arbeidsvoorwaardenbeleid heeft zich in 1993 ontwikkeld tot een decentraal model waarbij het College voor Arbeids Bedrijfsvoering 27 zaken van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten namens de gezamenlijke ge meenten overleg voert met de ambtenarenorganisaties. Alleen pensioenen en sociale zekerheid zijn zaken die door de ambtenarenorganisaties nog op centraal niveau met de Minister van Binnenlandse Zaken worden afgewikkeld. In de 2e helft van 1994 zal ver moedelijk de wet op de Ondernemingsraden op de overheid van toepassing worden ver klaard. Herziening van het nog onlangs gewijzigde lokale overlegstelsel is dan noodza kelijk. Naar verwachting per 1 januari 1996 zal het stelsel van sociale zekerheid zoals dat voor (ex-)werknemers in het bedrijfsleven geldt ook van toepassing zijn op ambte naren. Op bedrijfstakniveau zullen vervolgens zgn. bovenwettelijke afspraken worden gemaakt in het kader van de CAO-onderhandelingen. VUT Tot 1995 zal de gemeentelijke VUT op de leeftijd van 59,5 jaar of 40 dienstjaren in stand blijven. Gezien de hoge kosten die de VUT met zich meebrengt moet rekening worden gehouden met een verhoging van de VUT-leeftijd. De kosten van een 61 jarige VUT-er worden door het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds gedragen. Er wordt reke ning mee gehouden dat de middelen die thans via het gemeentefonds worden ontvangen ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke VUT (59,5 - 61 jaar) kunnen worden ingezet ten behoeve van het seniorenbeleid. Kinderopvang De in 1993 uitgebreide capaciteit voor de opvang van kinderen van gemeenteperso- neel blijkt in de behoefte te voorzien. Verdere uitbreiding wordt niet overwogen. 2.2.4 Arbeidsomstandigheden ARBO Het zgn. ARBO-beleid zal in de komende beleidsperiode een krachtige impuls krij gen. Sinds jaren wordt door inschakeling van de BGD-Friesland feitelijk voldaan aan een verantwoord ARBO-beleid. Aan de meer formele vereisten uit de wet (planvor ming, verslaglegging e.d.) zal de komende jaren meer aandacht gegeven worden. Ziekteverzuim Het verzuim ten gevolge van ziekte in de organisatie is op een aantal plaatsen onaan vaardbaar hoog. Ook na correcties die vergelijkingen met het bedrijfsleven mogelijk maken resteert een te hoog verzuim. De resultaten van het onderzoek naar het functione ren van de geïntensiveerde verzuimbegeleiding alsmede van een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden, vormen de ingrediënten voor het terugdringen van het te hoge verzuim en daarmee van het realiseren van de taakstelling die hierop gelegd is. Seksuele intimidatie De voorlichting met betrekking tot het bestrijden van seksuele intimidatie via bijeen komsten voor het management en brochures voor het personeel heeft z'n beslag gekre gen. Alle diensten zijn inmiddels voorzien van een eigen vertrouwenspersoon en er functioneert een klachtencommissie. Het platform van vertrouwenspersonen dat is opge richt, richt zich op deskundigheidsbevordering, collegiale consultatie en advisering van Bedrijfsvoering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 18