■'■trav
26
Functiewaardering
Invoering van organieke functiewaardering kan ter hand worden genomen. De
komende jaren zal dit veel tijd en energie vergen van management en P. en O.-afdelin -
gen. De terugwerkende kracht tot 1 maart 1990 die aan veel functiewaarderings-uitkom-
sten moet worden verleend zal extra kosten met zich meebrengen. Ramingen hiervan
zijn op dit moment nog niet mogelijk.
Gedifferentieerd belonen
De mogelijkheid om bovengemiddeld functionerende medewerk(st)ers in de vorm van
1 of 2 periodieke salarisverhogingen extra te belonen, vereist de invoering van een
beoordelingssysteem. Ook daaraan zal het komende jaar hard worden gewerkt. De
financiële consequenties, inclusief de vaste toelage voor de laagste 4 schalen, zijn in
begroting en meeijarenraming verwerkt.
Additionele werkgelegenheid
De blokkade door werknemersvertegenwoordigers om in het kader van JWG en
Banenpool mee te werken aan het realiseren van additionele banen is bij de totstandko
ming van het Sociaal Convenant komen te vervallen. Medezeggenschapscommissies
houden overigens uiteraard wel hun toetsende rol.
Onderzoek arbeidsomstandigheden
Er zal door een extern bureau onderzoek worden verricht naar de arbeidsomstandighe
den. Zie hiervoor ook de tekst bij de kop 'Ziekteverzuim' onder de paragraaf 'Arbeids
omstandighedenbeleid'.
2.2.2 Doelgroepen
Het beleid met betrekking tot de doelgroep vrouwen is heeft effect gehad en wordt
gecontinueerd.
Het beleid gericht op allochtonen wordt gehinderd door het gegeven dat nog geen
sluitende definitie voor allochtonen is geformuleerd. Dit maakt effectmeting onmoge
lijk. Het definiëren van het begrip allochtonen vraagt een politieke beslissing. In het eer
ste jaar van de beleidsperiode zal u hiervoor een voorstel worden voorgelegd. Aanslui
tend daaraan is het vaststellen van de actuele stand op dit gebied mogelijk en zal
effectmeting in de komende jaren mogelijk worden.
Het tewerkstellen van mensen met een handicap zal met name worden bevorderd door
het herplaatsen van eigen medewerkers die verminderd arbeidsgeschikt zijn geraakt.
Overigens wordt de realisatie van het doelgroepenbeleid ernstig bemoeilijkt door het
vrijwel ontbreken van enig instroom van nieuw personeel.
2.2.3 Arbeidsvoorwaarden
Overlegstelsel
Het landelijk overlegstelsel met betrekking tot het arbeidsvoorwaardenbeleid heeft
zich in 1993 ontwikkeld tot een decentraal model waarbij het College voor Arbeids
Bedrijfsvoering
27
zaken van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten namens de gezamenlijke ge
meenten overleg voert met de ambtenarenorganisaties. Alleen pensioenen en sociale
zekerheid zijn zaken die door de ambtenarenorganisaties nog op centraal niveau met de
Minister van Binnenlandse Zaken worden afgewikkeld. In de 2e helft van 1994 zal ver
moedelijk de wet op de Ondernemingsraden op de overheid van toepassing worden ver
klaard. Herziening van het nog onlangs gewijzigde lokale overlegstelsel is dan noodza
kelijk. Naar verwachting per 1 januari 1996 zal het stelsel van sociale zekerheid zoals
dat voor (ex-)werknemers in het bedrijfsleven geldt ook van toepassing zijn op ambte
naren. Op bedrijfstakniveau zullen vervolgens zgn. bovenwettelijke afspraken worden
gemaakt in het kader van de CAO-onderhandelingen.
VUT
Tot 1995 zal de gemeentelijke VUT op de leeftijd van 59,5 jaar of 40 dienstjaren in
stand blijven. Gezien de hoge kosten die de VUT met zich meebrengt moet rekening
worden gehouden met een verhoging van de VUT-leeftijd. De kosten van een 61 jarige
VUT-er worden door het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds gedragen. Er wordt reke
ning mee gehouden dat de middelen die thans via het gemeentefonds worden ontvangen
ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke VUT (59,5 - 61 jaar) kunnen worden
ingezet ten behoeve van het seniorenbeleid.
Kinderopvang
De in 1993 uitgebreide capaciteit voor de opvang van kinderen van gemeenteperso-
neel blijkt in de behoefte te voorzien. Verdere uitbreiding wordt niet overwogen.
2.2.4 Arbeidsomstandigheden
ARBO
Het zgn. ARBO-beleid zal in de komende beleidsperiode een krachtige impuls krij
gen. Sinds jaren wordt door inschakeling van de BGD-Friesland feitelijk voldaan aan
een verantwoord ARBO-beleid. Aan de meer formele vereisten uit de wet (planvor
ming, verslaglegging e.d.) zal de komende jaren meer aandacht gegeven worden.
Ziekteverzuim
Het verzuim ten gevolge van ziekte in de organisatie is op een aantal plaatsen onaan
vaardbaar hoog. Ook na correcties die vergelijkingen met het bedrijfsleven mogelijk
maken resteert een te hoog verzuim. De resultaten van het onderzoek naar het functione
ren van de geïntensiveerde verzuimbegeleiding alsmede van een onderzoek naar de
arbeidsomstandigheden, vormen de ingrediënten voor het terugdringen van het te hoge
verzuim en daarmee van het realiseren van de taakstelling die hierop gelegd is.
Seksuele intimidatie
De voorlichting met betrekking tot het bestrijden van seksuele intimidatie via bijeen
komsten voor het management en brochures voor het personeel heeft z'n beslag gekre
gen. Alle diensten zijn inmiddels voorzien van een eigen vertrouwenspersoon en er
functioneert een klachtencommissie. Het platform van vertrouwenspersonen dat is opge
richt, richt zich op deskundigheidsbevordering, collegiale consultatie en advisering van
Bedrijfsvoering