2.3 Informatisering en technologiebeleid 2.4 Het Facilitair Bedrijf 28 management en bestuur. Verheugend is te constateren dat de Leeuwarder aanpak door vele andere (overheids)organisaties tot voorbeeld wordt genomen. 2.2.5 Opleidingen Met name het vooruitzicht van een herziening van de organisatie van de gemeentelij ke organisatie maakt dat de voorgenomen decentralisatie van het zgn. centraal oplei dingsbudget ad f 300.000,- in heroverweging wordt genomen. De vorm die dit budget uiteindelijk zal krijgen is minder belangrijk dan de functie die het in het kader van de reorganisatie zal blijven vervullen: het in stand houden en waar nodig verbeteren van de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie en de mensen die daar werkzaam zijn. Binnen de moderne bedrijfsvoering past het delen van faciliteiten en bronnen. Dit kan zowel het gezamenlijk gebruik van gegevens als van computersystemen of -program ma's inhouden. Een goede communicatie-infrastructuur alsmede een effectieve admini stratieve organisatie zijn hierbij voorwaarden. Infrastructuur Het Stadskantoor beschikt over een moderne communicatie-infrastructuur voor data en spraak. Effectieve benutting van de verbeterde infrastructuur in het Stadskantoor kan de bedrijfsvoering in kwalitatieve en kwantitatieve zin positief benvloeden. Zo kan bij voorbeeld de kantoorautomatisering binnen die omgeving beter tot zijn recht komen. Het nieuwe gebouw maakt het tevens beter mogelijk om beveiligingsmaatregelingen te treffen zowel van fysieke als organisatorische of technische aard. Gegevens management Gegevens als neerslag van feiten en handelingen vormen een wezenlijke grondstof in de informatievoorziening. Dit blijkt zowel bij de realisering van concrete produkten (uitkeringen, paspoorten, belastingaanslagen, bouwvergunningen etc.) als bij de aanstu ring van produktieprocessen (budgetten, formatie, ziekte e.d.). Het beleid is er op gericht om gegevens zo mogelijk eenmalig te vast te leggen en te muteren. Hierdoor kan de efficiency toenemen. GFO De door de VNG opgestelde standaards -de Gemeentelijke Functionele Ontwerpen (GFO's)- voor de gegevensvastlegging vormen bij de ordening en definitie van gege vensverzamelingen een hulpmiddel en komen geleidelijk voor steeds meer gemeentelij ke registraties beschikbaar. FICS Het onlangs geïmplementeerde financieel concem-informatiesysteem (FICS) is een voorbeeld van een toepassing waarbij diensten gebruik kunnen maken van eikaars gege vensbestanden en biedt derhalve kwalitatieve verbeteringsmogelijkheden. Bedrijfsvoering 29 PRINS Ook de invoering van een geïntegreerd concern breed personeels- en salarissysteem (PRINS/CeviSal) is hier een voorbeeld van. Dit heeft geleid tot zowel kwalitatieve ver beteringen als kwantitatieve besparingen ter grootte van vooralsnog 1 formatieplaats. Belastingheffing en vastgoedinformatie In de gemeentelijke eindprodukten sfeer zal het per 1 januari 1994 in te voeren Belastingensysteem leiden tot kwalitatieve en kwantitatieve verbeteringen. Door gege vensverzamelingen te definiëren op basis van Gemeentelijke Functionele Ontwerpen kunnen bepaalde vastgoedgegevens binnen deze omgeving straks ook gebruikt worden binnen ondermeer de ruimtelijke ordening, stedelijke beheerstoepassingen, waaraan op dit moment wordt gewerkt. Door administratieve systemen aan kartografische systemen zullen de toepassingsmogelijkheden toenemen, hetgeen de bestuurlijke informatievoor ziening ten goede komt. GBA De uitbouw van het GBA-systeem tot basisregistratie zal vanuit de afdeling Burger zaken de komende beleidsperiode een speerpunt zijn. I-beleidsplan In 1994 zal een plan ontwikkeld worden om via automatisering en informatisering de bedrijfsvoering verder te verbeteren. Met de toename van het aantal automatiseringstoepassingen en computersystemen is het kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel essentieel. Dit speelt vooral in het operationeel beheer. Het accent van de taakuitoefening verschuift geleide lijk van 'doen' in de richting van 'beheren van (geautomatiseerde) processen'. Ook de gemeente zal hierop moeten inspelen. Bij de opzet van nieuwe systemen en onderzoeken naar vervanging van bestaande systemen is de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel met inzicht in de administratieve organisatie en mogelijkheden van computertoepassingen, voorwaar de. In oktober 1993 hebben wij het Stadskantoor betrokken. In het Stadskantoor kan een aantal strategische doelstellingen, zoals die ten tijde van de gemeentelijke reorganisatie van 1990 zijn geformuleerd, namelijk klant- en resultaatgericht werken, beter worden gerealiseerd. Het beheer van het Stadskantoor en het Stadhuiscomplex is in handen van het FB. Overeenkomstig hetgeen is vermeld in het Beleidsplan 1993-1996, hebben wij ons voornemen, om bij het betrekken van het Stadskantoor te komen tot één Facilitair Bedrijf, gerealiseerd. Met de vorming van het FB zijn alle andere ondersteunende afde lingen Interne en Algemene Zaken alsmede Automatisering bij de diensten die gehuis vest zijn in het Stadskantoor, opgeheven. Het FB is na een overgangsfase, waarin aan- Bedrijfsvoering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 19