2.3 Informatisering en technologiebeleid
2.4 Het Facilitair Bedrijf
28
management en bestuur. Verheugend is te constateren dat de Leeuwarder aanpak door
vele andere (overheids)organisaties tot voorbeeld wordt genomen.
2.2.5 Opleidingen
Met name het vooruitzicht van een herziening van de organisatie van de gemeentelij
ke organisatie maakt dat de voorgenomen decentralisatie van het zgn. centraal oplei
dingsbudget ad f 300.000,- in heroverweging wordt genomen. De vorm die dit budget
uiteindelijk zal krijgen is minder belangrijk dan de functie die het in het kader van de
reorganisatie zal blijven vervullen: het in stand houden en waar nodig verbeteren van de
kwaliteit van de gemeentelijke organisatie en de mensen die daar werkzaam zijn.
Binnen de moderne bedrijfsvoering past het delen van faciliteiten en bronnen. Dit kan
zowel het gezamenlijk gebruik van gegevens als van computersystemen of -program
ma's inhouden. Een goede communicatie-infrastructuur alsmede een effectieve admini
stratieve organisatie zijn hierbij voorwaarden.
Infrastructuur
Het Stadskantoor beschikt over een moderne communicatie-infrastructuur voor data
en spraak. Effectieve benutting van de verbeterde infrastructuur in het Stadskantoor kan
de bedrijfsvoering in kwalitatieve en kwantitatieve zin positief benvloeden. Zo kan bij
voorbeeld de kantoorautomatisering binnen die omgeving beter tot zijn recht komen.
Het nieuwe gebouw maakt het tevens beter mogelijk om beveiligingsmaatregelingen te
treffen zowel van fysieke als organisatorische of technische aard.
Gegevens management
Gegevens als neerslag van feiten en handelingen vormen een wezenlijke grondstof in
de informatievoorziening. Dit blijkt zowel bij de realisering van concrete produkten
(uitkeringen, paspoorten, belastingaanslagen, bouwvergunningen etc.) als bij de aanstu
ring van produktieprocessen (budgetten, formatie, ziekte e.d.). Het beleid is er op
gericht om gegevens zo mogelijk eenmalig te vast te leggen en te muteren. Hierdoor kan
de efficiency toenemen.
GFO
De door de VNG opgestelde standaards -de Gemeentelijke Functionele Ontwerpen
(GFO's)- voor de gegevensvastlegging vormen bij de ordening en definitie van gege
vensverzamelingen een hulpmiddel en komen geleidelijk voor steeds meer gemeentelij
ke registraties beschikbaar.
FICS
Het onlangs geïmplementeerde financieel concem-informatiesysteem (FICS) is een
voorbeeld van een toepassing waarbij diensten gebruik kunnen maken van eikaars gege
vensbestanden en biedt derhalve kwalitatieve verbeteringsmogelijkheden.
Bedrijfsvoering
29
PRINS
Ook de invoering van een geïntegreerd concern breed personeels- en salarissysteem
(PRINS/CeviSal) is hier een voorbeeld van. Dit heeft geleid tot zowel kwalitatieve ver
beteringen als kwantitatieve besparingen ter grootte van vooralsnog 1 formatieplaats.
Belastingheffing en vastgoedinformatie
In de gemeentelijke eindprodukten sfeer zal het per 1 januari 1994 in te voeren
Belastingensysteem leiden tot kwalitatieve en kwantitatieve verbeteringen. Door gege
vensverzamelingen te definiëren op basis van Gemeentelijke Functionele Ontwerpen
kunnen bepaalde vastgoedgegevens binnen deze omgeving straks ook gebruikt worden
binnen ondermeer de ruimtelijke ordening, stedelijke beheerstoepassingen, waaraan op
dit moment wordt gewerkt. Door administratieve systemen aan kartografische systemen
zullen de toepassingsmogelijkheden toenemen, hetgeen de bestuurlijke informatievoor
ziening ten goede komt.
GBA
De uitbouw van het GBA-systeem tot basisregistratie zal vanuit de afdeling Burger
zaken de komende beleidsperiode een speerpunt zijn.
I-beleidsplan
In 1994 zal een plan ontwikkeld worden om via automatisering en informatisering de
bedrijfsvoering verder te verbeteren.
Met de toename van het aantal automatiseringstoepassingen en computersystemen is
het kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel essentieel. Dit speelt
vooral in het operationeel beheer. Het accent van de taakuitoefening verschuift geleide
lijk van 'doen' in de richting van 'beheren van (geautomatiseerde) processen'. Ook de
gemeente zal hierop moeten inspelen.
Bij de opzet van nieuwe systemen en onderzoeken naar vervanging van bestaande
systemen is de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel met inzicht in
de administratieve organisatie en mogelijkheden van computertoepassingen, voorwaar
de.
In oktober 1993 hebben wij het Stadskantoor betrokken. In het Stadskantoor kan een
aantal strategische doelstellingen, zoals die ten tijde van de gemeentelijke reorganisatie
van 1990 zijn geformuleerd, namelijk klant- en resultaatgericht werken, beter worden
gerealiseerd.
Het beheer van het Stadskantoor en het Stadhuiscomplex is in handen van het FB.
Overeenkomstig hetgeen is vermeld in het Beleidsplan 1993-1996, hebben wij ons
voornemen, om bij het betrekken van het Stadskantoor te komen tot één Facilitair
Bedrijf, gerealiseerd. Met de vorming van het FB zijn alle andere ondersteunende afde
lingen Interne en Algemene Zaken alsmede Automatisering bij de diensten die gehuis
vest zijn in het Stadskantoor, opgeheven. Het FB is na een overgangsfase, waarin aan-
Bedrijfsvoering