Bijlage 4
Toelichting op de mutaties algemene uitkering uit het Gemeentefonds (3.6)
7
2. De compensatie wegens een hoger nominaal loon- en prijspeil is gebaseerd op de
door ons gehanteerde veronderstellingen in de richtlijnen voor de begroting.
3. Door een verondersteld hoger inwonertal, een hogere jaarlijkse woningbouwproduk
tie en lagere jaarlijkse onttrekkingen aan de woningvoorraad worden aanmerkelijk
gunstiger uitkomsten gerealiseerd.
4. Op landelijk niveau wordt gewerkt aan de evaluatie van de Financiële Verhoudings
wet 1984. Vooruitlopend op de uitkomsten van dit onderzoek is een verfijning
"laag" inkomen geïntroduceerd, omdat het huidige verdeelstelsel met name tekort
schiet bij gemeenten met een slechte sociale structuur.
5. De kortingen zoals wij die in de ramingen hebben opgenomen zijn als volgt gefa
seerd:
x 1.000,"
1993
1994
1995
nader ombuigingspakket 1993
-552
ombuigingen begrotings
voorbereiding 1994
-829
-263
ombuigingen 1993
-644
644
veronderstelde nieuwe
ombuigingen 1994
-303
kortingen ziekteverzuim
1992 t/m 1994
-712
-364
korting 40 milj. Stads
vernieuwing Amsterdam alsnog
t.l.v. VROM
135
67
68
-321 -164
-577 -2625 449 -321 -164
In het "nader ombuigingspakket 1993" en "ombuigingen begrotingsvoorbereiding
1994" komen bedragen voor die eigenlijk in 1993 gekort hadden moeten worden.
Aangezien er op grond van het Bestuursakkoord Rijk - gemeenten geen tussentijdse kor
tingen mogen plaatsvinden worden de effecten daarvan in een volgend jaar éénmalig
extra ingehaald. De problematiek van het niet tussentijds kunnen toepassen van kortin
gen heeft de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken opgelost door met ingang van
1994 alvast een veronderstelling omtrent een korting in te bouwen (landelijk
f44,5 miljoen; voor Leeuwarden f303.000,--).
In het Beleidsplan 1993-1996 spraken wij nog onze verwachting uit dat de kortingen
wegens terugdringen ziekteverzuim bij nacalculatie ongedaan zou worden gemaakt.
Bijlage 4