Algemeen Dienst Welzijn 14 Toelichting op enkele posten uit het overzicht van mee- en tegenvallers. Bij de analyse van mee- en tegenvallers is uitgegaan van het saldo overschot/tekort in het jaar 1994 respectievelijk de mutaties 1995-1997 uit het voorliggende concept-beleidsplan 1994-1997 op basis van ongewijzigd beleid. Deze saldi zijn vergeleken met het geactualiseerd begrotingstekort 1993- 1996. De afwijkingen zijn gesplitst in afwijkingen door een ander nominaal loon- en prijspeil en een andere rentevoet dan gehanteerd in de U gemelde mee- en tegenvallers volgens bijlageraadsvoorstel nr. 99. Daarna resteerden de nieuwe mee- en tegenvallers welke hiervoor gespecificeerd zijn aangegeven voorzover zij meer dan f 25.000,- bedragen. Mee- en tegenvallers vanaf f 100.000,- worden hierna toegelicht. Dienst Bestuurszaken 1. De herplaatsing van bij de reorganisatie en vorige herwaardering boventallig geworden mede werkers gaat trager dan voorzien. 2. Door afslanking bij de DS M ontstaat een onderdekking bij het Facilitair Bedrijf. Deze moet door verhuur van vrijkomende ruimten en kostenbesparing terugverdiend worden. 4. Als gevolg van het m.i.v. 1993 zelf invorderen van de onroerende zaakbelasting kan de raming met f 128.000,- worden verhoogd. 9. Door een lager investeringsvolume kan de onderuitputting op kapitaallasten niet gehaald worden. Dienst Stadsontwikkeling Milieu 12. Als gevolg van de verlaging van het investeringsvolume door herwaardering wordt de in 1993 geraamde stelpost ad f 733.000,- verlaagd. In de nieuwe herwaarderingsvoorstellen is nog maals een verlaging met f 50.000,-- opgenomen. 13. Bij de verdeling van de overheadkosten is aansluiting gezocht bij de verdeelsleutels zoals die binnen het Facilitair Bedrijf worden gehanteerd.De nieuwe verdeelsleutels leiden tot een ver slechtering van de budgettaire uitkomsten. 17. De boekwaarden cultuurgronden zijn lager door een overboeking naar de 'bouwgronden' waar door minder kosten t.l.v. de algemene middelen komen. In het kader van de jongste herwaarde ringsvoorstellen zullen de kosten nog verder verminderen. 20. Als gevolg van het overhevelen van het Fonds afkoopwaarde erfpachtcanons naar de algemene reserve ontstaat een negatief resultaat van f 509.000,-. Zie ook paragraaf 3.3. Dienst Stadsbeheer 22. Er blijkt meer capaciteit ingezet te moeten worden voor onderhoud riolering. Aangezien deze wordt doorberekend in de rioolretributie en geen aanvulling van de capaciteit plaatsvindt t.b.v. andere dientonderdelen, ontstaat een voordeel. Bijlage 5 15 25. Als gevolg van het vervangen van het Reglement Verkeersregels en Verkeersborden 1966 door een gelijknaming Reglement 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, dienen gedurende een periode van 10 jaar jaarlijkse investeringen van f 200.000,-- geraamd te worden. 27. De stelpost voor vrijgevallen kapitaallasten blijkt hoger uit te vallen. 34. Doordat het Rijk bepaalde doeluitkeringen niet aanpast aan de prijsontwikkeling ontstaat een tegenvaller van f 206.000,--. Voor een bedrag van f 126.000,-- is dit verdisconteerd in het resultaat wijziging prijspeil en mutatiesrentevoet.Het verschil ad f 80.000,- kan naar verwachting in 1995 worden ingelopen middels de taakstelling Princessehof. 35. De exploitatieresultaten van het zwembad de Blauwe Golf blijven achter bij de prognoses. Dienst Economische en Sociale Zaken 37. Als gevolg van verhoging van het aantal uitkeringsgerechtigden op grond van de RWW met 350 wordt - op basis van de norm van 1 ambtenaar op 54 uitkeringsgerechtigden - de forma tie uitgebreid met 6,48 formatieplaats. 38. Er wordt vanuit gegaan dat het aantal uitkeringsgerechtigden voor de RWW met 350 toe neemt. 39. Het blijkt dat de periode waarover uitkeringen op grond van de ABW worden verstrekt langer is dan geraamd. Als gevolg hiervan stijgt het uitkeringsbedrag. Daar staat tegenover dat de inkomsten wegens verhaal aanzienlijk hoger zijn dan geraamd. 40. In het beleidsplan 1993-1996 was een hogere gemeentelijke bijdrage JWG van f 859.000,-- geraamd in het jaar 1994. Deze hogere bijdrage was geraamd omdat in dat jaar hef z.g. koppengeld van het rijk vervalt. Aangezien het aantal deelnemers aan de JWG veel lager is dan was geraamd heeft het vervallen van het koppengeld voor de gemeente geringere gevolgen dan was voorzien. 44. Voor de voeding van het fonds voor dekking van garantieregelingen e.d. voor bedrijven en instellingen die zich in Leeuwarden vestigen is vanaf 1994 geen dekking aanwezig. Dienst Sociale Werkvoorziening 52. De toekomstige periodieken voor WSW-personeel vallen o.m. als gevolg van bevorderingen hoger uit dan geraamd. 53. De Vut-uitkeringen voor WSW-personeel komen grotendeels ten laste van de gemeente. Onder meer als gevolg van de verlaging van de Vut-leeftijd van 61 tot 60 jaar zijn de kosten sterk gestegen. Zeer waarschijnlijk wordt er uit het arbeidsvoorwaardenbeleid een Vut-fonds gevormd. Thans kan nog niet worden aangegeven welk bedrag t.z.t. uit dit fonds kan worden genoten. T.z.t. kan een bijdrage uit dit fonds t.o.v. de huidige cijfers als een meevaller worden beschouwd. 54-57. De gevolgen van de tussenbalans zijn in het vorige beleidsplan te optimistisch ingeschat. Ook ontstaat een tegenvaller als gevolg van de negatieve uitwerking van correctiefactoren (onder meer voor leeftijd, invaliditeit e.d.). Bijlage 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 35