38 HomoVlesbisch beleid Sport (530) 39 Monumentenzorg (541.2) De Nota Welzijn-Emancipatie zal binnenkort ter besluitvorming aan u worden voorgelegd. De integratie van het (facet-)emancipatiebeleid in het beleid van de diensten heeft tot gevolg dat de uitvoering van het beleid niet goed zichtbaar is. Er zullen voorstellen wor den ontwikkeld over de vraag hoe het emancipatiebeleid intern en extern beter en zicht baarder uitgedragen zal kunnen worden. In dit kader zullen in 1993 diverse voortgangs rapportages aan u worden voorgelegd (onder andere Homo-/lesbisch beleid, Nota Enge Plekken). In verband met de deregulering van het subsidiebeleid Welzijn heeft u inmiddels de Subsidieverordening emancipatie-activiteiten vastgesteld. Conform het gestelde in deze verordening zal het budget voor emancipatie-activiteiten in de komende beleidsperiode worden besteed aan vier beleidsterreinen: - emancipatie vormingsactiviteiten op buurt- en stedelijk niveau; - homo/lesbische activiteiten; - emancipatie-activiteiten voor vrouwen uit minderheden; - éénmalige activiteiten waarbij activiteiten gericht op verandering en roldoorbreking voorrang krijgen boven bewustwording. In nauw overleg met de Stichting Welzijn Leeuwarden en Het Baken wordt gewerkt aan een gemeentelijk project, waarin buurt- en wijkorganisaties voor het organiseren en opzetten van onder andere emancipatie-activiteiten een beroep kunnen doen op beide instellingen. Met betrekking tot gelijke behandeling van de huwelijkse en niet-huwelijkse samenle vingsvormen heeft de Commissie over leefvormen van het Ministerie van Justitie (Commissie Kortmann) advies uitgebracht aan de Minister van Justitie inzake de wette lijke regeling van leefvormen. Binnenkort wordt een kabinetsstandpunt ter zake ver wacht. In samenspraak met een aantal andere gemeenten zullen wij bezien hoe hierop gereageerd zal kunnen worden. In het kader van de heroriëntatie gemeentelijk discriminatiemeldpunt hebben wij besloten de werkzaamheden van het meldpunt uit te breiden met de behandeling van klachten met seksuele gerichtheid als achtergrond. De nadere uitwerking hiervan zal in 1993 volgen. In de Nota Sportbeleid, die binnenkort ter vaststelling aan u wordt voorgelegd, is onder andere een antwoord gegeven op de vraag welke taken en verantwoordelijkheden de gemeente op het terrein van de sport tot de hare moet blijven rekenen. Met betrek king tot het zogenaamde sportaccommodatiebeleid is voor het uitgangspunt gekozen de gemeentelijke sportvoorzieningen doelmatig en efficiënt te (laten) beheren. Daarbij is aangegeven, dat waar mogelijk tot privatisering van de gemeentelijke sportaccommoda ties zal worden overgegaan, waarbij de gemeente een sturende en voorwaardenschep pende rol blijft spelen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor de accommodaties Beleidsvoornemens per hoofdfunctie contractmanagement (zelfbeheer) in te voeren. Om het exploitatieresultaat van de gemeentelijke zwembaden beter te kunnen beheer sen is reeds besloten deze accommodaties te beheren en exploiteren op basis van con tractmanagement. Deze vorm van beheer wordt per 1 januari 1993 ingevoerd. Naar de verschillende mogelijkheden (vormen) van privatisering van (delen van) de overige gemeentelijke sportvoorzieningen dan wel het invoeren van contractmanage ment voor deze accommodaties wordt een nader onderzoek ingesteld. In het Beleidsplan 1992-1995 hebben wij al aangegeven dat wij van mening zijn dat het voor het stadsgewest Leeuwarden van essentieel belang is dat beschikt kan worden over een atletiekaccommodatie die voldoet aan de eisen van deze tijd. Voor de financie ring van de aanlegkosten van een kunststof atletiekaccommodatie (investeringskosten f 1,2 miljoen exclusief BTW) hebben we een concrete oplossing gevonden. Binnenkort zullen wij u een voorstel voorleggen. Ten aanzien van de overdekte sportvoorzieningen merken wij op, dat wij inmiddels hebben besloten tot privatisering van de Frieslandhal met inbegrip van de daarin aanwe zige sporthal (twee sportvloeren). In de nieuwe opzet van deze accommodatie zullen geen sportvoorzieningen worden opgenomen. De huidige sportvloeren zullen derhalve volledig aan het sportgebruik worden onttrokken. Momenteel worden voorstellen ont wikkeld om dit gemis voor de sport te kunnen compenseren. Met betrekking tot het Cambuurstadion merken wij het volgende op. Als gevolg van de ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van en de veiligheid in betaald voetbalaccommodaties en onder invloed van de promotic van Cambuur/Leeuwarden BVO naar de eredivisie heeft het bestuur van deze organisatie plannen tot verbetering (en uitbreiding) van het voetbalstadion bij ons ingediend. Aangezien wij van mening zijn, dat betaald voetbal een onmisbaar onderdeel vormt van de sportinfrastructuur van het stadsgewest Leeuwarden en rekening houdend met hetgeen hieromtrent is vastgesteld in het collegeprogramma, dient Cambuur over een adequate accommodatie te kunnen beschikken, die voldoet aan de huidige (veiligheids)eisen. Op grond hiervan hebben wij besloten financiële medewerking te verlenen bij de ver betering en uitbreiding van de betaald voetbalaccommodatie. Het onlangs in werking treden van de nieuwe Woningwet en het Bouwbesluit betekent dat de cultuurhistorische waarden in de gebouwde omgeving extra onder druk komen te staan. De opstelling van een gemeentelijke monumentenlijst is hiermee urgenter gewor den. Een voorstel hiervoor kan dan ook binnen afzienbare tijd worden verwacht. Parallel met de opstelling van de gemeentelijke monumentenlijst zal moeten worden bekeken of de Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing, onderdeel monumentenzorg, aan passing behoeft. Het door het Rijk geïnitieerde en door de gemeente Leeuwarden voor de provincie Friesland uitgevoerde Monumenten Inventarisatie Project (MIP) is voltooid. In de komende beleidsperiode krijgt het MIP een voortzetting in de vorm van een Monumenten Selectie Project en een Monumenten Registratie Procedure (MSP en Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 22