38
HomoVlesbisch beleid
Sport (530)
39
Monumentenzorg (541.2)
De Nota Welzijn-Emancipatie zal binnenkort ter besluitvorming aan u worden
voorgelegd.
De integratie van het (facet-)emancipatiebeleid in het beleid van de diensten heeft tot
gevolg dat de uitvoering van het beleid niet goed zichtbaar is. Er zullen voorstellen wor
den ontwikkeld over de vraag hoe het emancipatiebeleid intern en extern beter en zicht
baarder uitgedragen zal kunnen worden. In dit kader zullen in 1993 diverse voortgangs
rapportages aan u worden voorgelegd (onder andere Homo-/lesbisch beleid, Nota Enge
Plekken).
In verband met de deregulering van het subsidiebeleid Welzijn heeft u inmiddels de
Subsidieverordening emancipatie-activiteiten vastgesteld. Conform het gestelde in deze
verordening zal het budget voor emancipatie-activiteiten in de komende beleidsperiode
worden besteed aan vier beleidsterreinen:
- emancipatie vormingsactiviteiten op buurt- en stedelijk niveau;
- homo/lesbische activiteiten;
- emancipatie-activiteiten voor vrouwen uit minderheden;
- éénmalige activiteiten waarbij activiteiten gericht op verandering en roldoorbreking
voorrang krijgen boven bewustwording.
In nauw overleg met de Stichting Welzijn Leeuwarden en Het Baken wordt gewerkt
aan een gemeentelijk project, waarin buurt- en wijkorganisaties voor het organiseren en
opzetten van onder andere emancipatie-activiteiten een beroep kunnen doen op beide
instellingen.
Met betrekking tot gelijke behandeling van de huwelijkse en niet-huwelijkse samenle
vingsvormen heeft de Commissie over leefvormen van het Ministerie van Justitie
(Commissie Kortmann) advies uitgebracht aan de Minister van Justitie inzake de wette
lijke regeling van leefvormen. Binnenkort wordt een kabinetsstandpunt ter zake ver
wacht. In samenspraak met een aantal andere gemeenten zullen wij bezien hoe hierop
gereageerd zal kunnen worden.
In het kader van de heroriëntatie gemeentelijk discriminatiemeldpunt hebben wij
besloten de werkzaamheden van het meldpunt uit te breiden met de behandeling van
klachten met seksuele gerichtheid als achtergrond. De nadere uitwerking hiervan zal in
1993 volgen.
In de Nota Sportbeleid, die binnenkort ter vaststelling aan u wordt voorgelegd, is
onder andere een antwoord gegeven op de vraag welke taken en verantwoordelijkheden
de gemeente op het terrein van de sport tot de hare moet blijven rekenen. Met betrek
king tot het zogenaamde sportaccommodatiebeleid is voor het uitgangspunt gekozen de
gemeentelijke sportvoorzieningen doelmatig en efficiënt te (laten) beheren. Daarbij is
aangegeven, dat waar mogelijk tot privatisering van de gemeentelijke sportaccommoda
ties zal worden overgegaan, waarbij de gemeente een sturende en voorwaardenschep
pende rol blijft spelen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor de accommodaties
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
contractmanagement (zelfbeheer) in te voeren.
Om het exploitatieresultaat van de gemeentelijke zwembaden beter te kunnen beheer
sen is reeds besloten deze accommodaties te beheren en exploiteren op basis van con
tractmanagement. Deze vorm van beheer wordt per 1 januari 1993 ingevoerd.
Naar de verschillende mogelijkheden (vormen) van privatisering van (delen van) de
overige gemeentelijke sportvoorzieningen dan wel het invoeren van contractmanage
ment voor deze accommodaties wordt een nader onderzoek ingesteld.
In het Beleidsplan 1992-1995 hebben wij al aangegeven dat wij van mening zijn dat
het voor het stadsgewest Leeuwarden van essentieel belang is dat beschikt kan worden
over een atletiekaccommodatie die voldoet aan de eisen van deze tijd. Voor de financie
ring van de aanlegkosten van een kunststof atletiekaccommodatie (investeringskosten f
1,2 miljoen exclusief BTW) hebben we een concrete oplossing gevonden. Binnenkort
zullen wij u een voorstel voorleggen.
Ten aanzien van de overdekte sportvoorzieningen merken wij op, dat wij inmiddels
hebben besloten tot privatisering van de Frieslandhal met inbegrip van de daarin aanwe
zige sporthal (twee sportvloeren). In de nieuwe opzet van deze accommodatie zullen
geen sportvoorzieningen worden opgenomen. De huidige sportvloeren zullen derhalve
volledig aan het sportgebruik worden onttrokken. Momenteel worden voorstellen ont
wikkeld om dit gemis voor de sport te kunnen compenseren.
Met betrekking tot het Cambuurstadion merken wij het volgende op.
Als gevolg van de ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van en de veiligheid in
betaald voetbalaccommodaties en onder invloed van de promotic van
Cambuur/Leeuwarden BVO naar de eredivisie heeft het bestuur van deze organisatie
plannen tot verbetering (en uitbreiding) van het voetbalstadion bij ons ingediend.
Aangezien wij van mening zijn, dat betaald voetbal een onmisbaar onderdeel vormt
van de sportinfrastructuur van het stadsgewest Leeuwarden en rekening houdend met
hetgeen hieromtrent is vastgesteld in het collegeprogramma, dient Cambuur over een
adequate accommodatie te kunnen beschikken, die voldoet aan de huidige
(veiligheids)eisen.
Op grond hiervan hebben wij besloten financiële medewerking te verlenen bij de ver
betering en uitbreiding van de betaald voetbalaccommodatie.
Het onlangs in werking treden van de nieuwe Woningwet en het Bouwbesluit betekent
dat de cultuurhistorische waarden in de gebouwde omgeving extra onder druk komen te
staan. De opstelling van een gemeentelijke monumentenlijst is hiermee urgenter gewor
den. Een voorstel hiervoor kan dan ook binnen afzienbare tijd worden verwacht. Parallel
met de opstelling van de gemeentelijke monumentenlijst zal moeten worden bekeken of
de Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing, onderdeel monumentenzorg, aan
passing behoeft.
Het door het Rijk geïnitieerde en door de gemeente Leeuwarden voor de provincie
Friesland uitgevoerde Monumenten Inventarisatie Project (MIP) is voltooid. In de
komende beleidsperiode krijgt het MIP een voortzetting in de vorm van een
Monumenten Selectie Project en een Monumenten Registratie Procedure (MSP en
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie