Sociale Zaken (600) Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening Friesland (611.2) Sociaal-Cultureel Werk in het kader van Werkgelegenheid (611.3) Ontwikkeling van de werkloosheid en werkgelegenheid (611.4) 46 Herinrichting Algemene Bijstandswet Het wetsvoorstel tot herinrichting van de Algemene Bijstandswet dat bij de Tweede Kamer is ingediend, beoogt een doeltreffender bevordering van de zelfstandige bestaansvoorziening, een zuiverder afstemming van de bijstand op de individuele situ atie en een verbeterde afstemming van de Algemene Bijstandswet op andere voorlig gende voorzieningen tot stand te brengen. Het totale complex van regelgeving wordt beperkt en vereenvoudigd. Voorts wordt de beleidsmatige en bestuurlijke ruimte voor de gemeente vergroot. In het wetsontwerp staan individueel maatwerk en een doeltreffende bevordering van de zelfstandige bestaansvoorziening voorop. Naast het verzekeren van de inkomensvoorziening zal de bijstand erop gericht dienen te zijn om zo spoedig mogelijk weer zelf in de kosten van het bestaan te kunnen voorzien. Dit vergt een doelgerichte samenhangende inzet van diverse instrumenten. Hierbij is van belang dat ingeval van gehuwden of samenwonenden voortaan de arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn op beide partners. Door in het kader van het sociale vernieuwingsbeleid de bijzondere bijstand reeds per 1 augustus 1991 te decentraliseren is reeds een eerste stap naar een nieuw stelsel van bijstandsverlening gezet Voor wat betreft de financieringssystematiek van de algemene bijstand is in het ont werp gekozen voor handhaving van de bestaande situatie waarin 90% van de kosten kunnen worden gedeclareerd bij het Rijk en 10% ten laste van de gemeente blijft. In het kader van de zgn. decentralisatie-impuls wordt overigens nog wel onderzoek verricht naar de mogelijkheid van een andere - eenvoudiger en de gemeente meer stimulerende - financieringssystematiek. De invoering van de Herinrichting van de Algemene Bijstandswet wordt per 1 januari 1994 verwacht. In verband hiermee zullen wij in 1993 nagaan op welke punten de nieu we wet aanpassing vergt van de lokale uitvoering. Invoering Sofi-nummer Op 1 september 1992 is de wet inzake de uitwisseling van gegevens (invoering sofi- nummer gemeenten) in werking getreden. Hierdoor zijn verschillende instanties thans verplicht aan de Dienst Economische en Sociale Zaken gegevens te verstrekken en, omgekeerd, moet deze dienst eveneens aan die instanties informatie geven. Deze infor matie-uitwisseling kan ook worden gestructureerd. Zo heeft de belastingdienst toege zegd voortaan alle gevallen van samenloop te melden. Van samenloop is sprake indien iemand naast bijstand inkomsten uit arbeid heeft genoten. Naar verwachting zal het in Leeuwarden gaan om circa 2000 meldingen. De samenloop van uitkering en inkomen kan een geoorloofde reden hebben. Wij willen in dit soort gevallen daarom in eerste aanleg slechts een administratief onderzoek instellen. Alleen indien de resultaten van een dergelijk onderzoek daar aanleiding toe geven, zullen wij een aanvullend bijzonder onderzoek instellen om te kunnen beoordelen of er is gefraudeerd en of de uitkering Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 47 moet worden aangepast. Ten onrechte verleende uitkering zal worden teruggevorderd. In de meer ernstige gevallen van fraude zal bovendien door middel van een proces-ver baal aangifte worden gedaan bij het Openbaar Ministerie. De uitvoering van deze werkzaamheden betekent een taakverzwaring voor de sector sociale zaken. Wij verwachten, dat het overgrote deel van de onderzochte gevallen geen aanleiding zal geven voor een aanpassing van de uitkering en/of een vermoeden van fraude. In 1992 hebben wij een notitie gepresenteerd, waarin wordt ingegaan op de toekom stige positie van het CBB-F. Door de snelle ontwikkelingen op het terrein van arbeids voorziening en in het scholings- en onderwijsveld was het gewenst om te starten met deze discussie. Voorgesteld is om in 1993 in eerste instantie in overleg te treden met het Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening over de mogelijkheden om het CBB-F hier onder te brengen. Op basis van het gevoerde overleg zullen wij in 1993 een nader voor stel voor de toekomstige positie van het CBB-F uitwerken. Voor de werksoort Projekten voor Mensen Zonder Werk hebben wij besloten tot de doorvoering van een reorganisatie en rationalisering van de bestaande projecten. In plaats van projecten die zich richten op de opvang van economisch niet-actieven zullen in principe projecten worden ontwikkeld, gericht op de toeleiding naar de arbeidsmarkt. Het besluit zal leiden tot een ingrijpende reorganisatie van de werksoort Wij gaan ervan uit dat door de reorganisatie een effectieve en efficiëntere uitvoering van werkgelegen heidsprojecten alsmede afstemming met de centrale doelstelling van het activerend arbeidsmarktbeleid zal worden bereikt De reorganisatie zal in overleg met de betrokken instellingen in 1993 worden inge voerd. Daarom beschouwen wij 1993 nog als overgangsjaar. Voorstellen voor de subsi diëring worden in een separaat verdeelbesluit voorgelegd. Werkgelegenheid Het beeld in 1991 is vrijwel identiek aan dat van de afgelopen jaren. De groei van de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden vindt met name plaats in de dienstverle nende sectoren, terwijl de industrie een geringe teruggang laat zien. De verschuiving van werkgelegenheid in de secundaire sector naar werkgelegenheid in de tertiaire en quartaire sector is een landelijke trend in de afgelopen decennia. Ook het groeitempo van de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden was in 1991 van ongeveer dezelfde grootte als de afgelopen jaren. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 26