50 Vluchtelingenhulp (620.6) 51 Sociale Werkvoorziening (611.0) nele werkgelegenheidsprojecten ontwikkeld. Hiervoor is bij de Dienst Economische en Sociale Zaken een projectontwikkelaar aangesteld. In het kader van de banenpool zijn reeds enkele projecten van start gegaan. Daar alle door het Rijk toegezegde aantallen van 300 plaatsen in de banenpool nagenoeg zijn ingevuld, ligt momenteel de prioriteit bij projecten voor de doelgroep van de Jeugd Werk Garantiewet. Werkgelegenheidsfonds, onderdeel Banenplannen Het onderdeel banenplannen van het werkgelegenheidsfonds is bedoeld voor het financieren van werkgelegenheidsprojecten, gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt De beschikbare middelen zullen worden ingezet voor extra kosten in enkele werkgele genheidsprojecten, die niet uit de hiertoe gereserveerde middelen kunnen worden gefi nancierd. In 1992 is een aanvang gemaakt met de professionalisering en herstructurering van de Stichting VVN Leeuwarden, onder andere door te kiezen voor een beleidsbepalend bestuur en inbreng van een leidinggevend niveau in de uitvoeringsorganisatie. In 1993 en volgende jaren zal dit verder worden uitgebouwd. Daarbij worden door ons de accen ten gelegd op de overdracht van het project uitgenodigde Vietnamese vluchtelingen aan de stichting en de indiensttreding van het uitvoerende gemeentepersoneel bij de stich ting. Met de invoering per 1 januari 1992 van de gedoogstatus voor asielzoekers komt het accent van de asielzoekersopvang steeds meer te liggen op inburgeringsactiviteiten voor asielzoekers. Binnen het totaal van zorg voor (voormalige) asielzoekers willen wij meer dan tot nu toe het geval is geweest de nadruk leggen op het toeleiden van voormalige asielzoekers naar een volwaardige plaats in de samenleving. Veelal zal het hierbij gaan om het ervoor zorgen dat de asielzoeker een reële kans heeft op de arbeidsmarkt Het daartoe ontwikkelde model in het kader van de opvang van uitgenodigde Vietnamese vluchtelingen (i.t.b., trajectoverleg met diverse betrokken instanties, stuurgroep) willen wij daarbij benutten. Getracht zal worden deze categorie vluchtelingen eveneens in het model onder te brengen. Behalve vluchtelingen en asielzoekers vangt de gemeente ook ontheemden (vluchte lingen uit het voormalige Joegoslavië) op. Leeuwarden heeft momenteel 125 structurele decentrale opvangplaatsen voor asielzoekers zijnde 1,5 promille van het inwonertal. De rijksnorm in dezen is 2 promille van het inwonertal. Alhoewel Leeuwarden op andere onderdelen van de vluchtelingenopvang (AZC, uitgenodigde vluchtelingen) het tekort aan decentrale opvangplaatsen ruimschoots compenseert, kiezen wij ervoor het aantal opvangplaatsen te laten doorgroeien naar 170. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie De Sociale Werkvoorziening (SW) maakt een turbulente tijd door. Samenwerking, coördinatie en netwerkvorming zijn de opdrachten aan de SW in de toekomst. De Sociale Werkvoorziening zal daartoe het relatieve isolement waarin ze deels nog ver keert, moeten doorbreken en de werkzaamheden meer moeten afstemmen op de activi teiten van instellingen op het terrein van de arbeidsmarkt, de werkgelegenheid en de sociale zekerheid. In de komende periode wordt onder andere de afstemming met de banenpool van groot belang. Momenteel worden de mogelijkheden tot samenvoeging van de sociale werkvoorziening en de banenpool in één wettelijke regeling onderzocht. Integratie zal de concurrentie tussen deze twee instrumenten voorkomen. In de nota "Uitvoeringsprogramma Sociale Vernieuwing 1992/1993" is er in het kader van sociale vernieuwing ontwikkelde activerend arbeidsmarktbeleid sprake van een samenwerking tussen de Dienst Sociale Werkvoorziening en de Dienst Economische en Sociale Zaken. Naar verwachting gaat dit project begin 1993 van start. Een factor die eveneens van grote invloed is op de Sociale Werkvoorziening is de financiering op basis van het zogenoemde verdeelmodel. Het budget komt daarbij tot stand op basis van het aantal (herleide) voltijd (SW)arbeidspIaatsen in het jaar, dat twee jaar ligt voor het jaar waarop het budget van toepassing is. Zodoende is het aantal volle dige dienstverbanden dat de D.S.W. in 1991 telde, maatgevend in 1993 voor het aantal malen dat een standaardbedrag zal worden toegekend. Dit standaardbedrag wordt even wel nog gecorrigeerd naar gemiddelde leeftijd en percentage gehandicapten. De eerste correctie valt voor de DSW nadelig uit, de tweede voordelig. Beide correcties te zamen zijn nadelig voor het budget Omdat landelijk het aantal dienstverbanden ten opzichte van het vorige jaar met meer dan twee percent is gestegen, vermindert voor 1993 het bovengenoemde standaardbe drag met hetzelfde percentage. Dit betekent voor de D.S.W., dat hierdoor het budget 1993 ruim f 475.000,- lager zal zijn dan in het jaar daarvoor. In de jaren tot en met 1996 moet rekening worden gehouden met verdere verminderingen van het budget als gevolg van de in die jaren te verwachten verdere groei van het volume in de S W. De te verwachten afnemende budgetten per volledig dienstverband, vooral mede gelet op de voornaamste bedrijfseconomische doelstelling: de uitvoering van de WSW zoveel mogelijk kostendekkend te doen zijn (Beleidsplan 1992-1995 D.S.W.) hebben tot een krachtiger commerciële aanpak geleid. Op basis van door de dienst opgestelde marketing- en verkoopplannen worden zowel de bestaande als potentiële relaties meer systematisch en nadrukkelijk benaderd. Zodoende slaagt de dienst erin de netto-verkopen en de omzet te vergroten. In het afgelopen jaar is tevens de omvang van het uitbestede werk aan de DSW door de andere gemeentelijke diensten toegenomen. Hoewel de lagere overheden, als grote opdrachtgevers van de Sociale Werkvoorziening, voortdurend blijven geconfronteerd met krappere budgetten en ten gevolge hiervan het uitbesteden van werk ook steeds onder druk blijft, is het voor de D.S.W. in de komende jaren van het allerhoogste belang dat de groei van het uitbestede werk als bovenbedoeld doorzet. Wij voorzien in het alge meen voor de D.S.W. in de volgende jaren verdere groei van de verkopen en omzet, naar verwachting met zeker tien percent per jaar. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 28