3.4 Kwantitatieve uitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen van de ontwerp-Begroting 1993 en het ontwerp-Beleidsplan 1993-1996 75 74 De gemeenten hebben ernstig bezwaar gemaakt tegen het afwentelen van de oplossing van de Stadsvemieuwingstekorten van de gemeente Amsterdam op het Gemeentefonds. 6. De Post diversen bestaat hoofdzakelijk uit aanpassing door het Rijk van de bereke- ningsgegevens van de jaren 1990 t/m 1992. 7. Door mutaties in de aantallen bijstandsuitkeringen vindt per saldo een lagere uitkering plaats dan geraamd, tot een bedrag van f 275.000,-- (- f 390.000,- bijstand en f 115.000,-- banenpools/JWG/TVGWJ). De lagere uitke ring hangt samen met de herwaardering 1992-1995 (lagere uitkeringsaantallen a.g.v. 1000-banenplan). Hieronder zijn de kwantitatieve uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de Meerjarenramingen 1993-1996 samengevat. Kwantitatieve uitgangspunten ten aanzien van inwoners, woningbouw, woonruimte, bouwsommen en rente Tabel 3.5.1 Jaar 1991 1992 1993 1994 1995 1996 Aantal inwoners per 1 januari 85.684 86.406 86.457 86.731 86.891 87.048 Woningen per 1 januari 39.262 39.551 39.701 39.851 40.001 40.151 Nieuwbouw 439 300 300 300 300 300 Onttrekking 150 150 150 150 150 150 Wooneenheden 1.940 1.940 1.940 1.940 1.940 1.940 Woonwagens 35 35 35 42 42 42 Woonschepen 159 151 151 151 151 151 Toename bijzondere bebouwing voor OGB f 1 miljoen 100 100 100 100 100 100 Marktrente 8,5% 8,5% 8,5% 8,5% 8,5% 8,5% De financiële toestand van de gemeente Ontwikkeling van het loon- en prijspeil De veronderstelling met betrekking tot de algemene loonsomstijging (salarissen en sociale lasten) en de algemene prijsstijging over 1992 zijn voor de ontwerp-begroting 1993 gebaseerd op de Macro Economische Verkenningen 1992. Met ingang van de begroting 1992 hebben wij tevens rekening gehouden met een ver onderstelde algemene loonsomstijging en prijsstijging in het begrotingsjaar zelf (daar voor zijn dezelfde uitgangspunten als over 1992 gehanteerd). De in de begroting verwerkte zg. "incidentele" loonsomstijging is gebaseerd op de gebruikelijke periodieke verhogingen. Heffingen en tarieven Ten einde de afwijkingen tussen werkelijke en veronderstelde prijsstijgingen zoveel mogelijk te kunnen beperken, stellen wij u voor onze beleidsvrijheid ten aanzien van de onroerend-goedbelastingen zoveel mogelijk te benutten. Ten aanzien van de trendmatige aanpassing stellen wij u voor deze voor 1993 te baseren op de verwachte prijsstijging 1993 en de hogere prijsstijging 1992. Het verschil dat in 1991 is opgetreden stellen wij u voor in 1993 als éénmalige extra verhoging in te halen. Voor de retributies zijn wij in de begroting uitgegaan van een algemene tariefsaanpas sing van 3%. Een systematiek als voorgesteld bij de onroerendgoed-belasting is hier minder goed mogelijk. Wel kunnen wij structurele verhogingen toepassen, indien de tarieven mochten leiden tot minder dan 100% kostendekking. Het inhalen van incidente le verliezen in de loop van een jaar is hier niet mogelijk, omdat deze kosten wettelijk niet als zodanig worden gezien. Zoals u bekend zijn de Afvalstoffenheffing en de Rioolrechten kostendekkend. Bij de belastingvoorstellen 1993 zullen wij bekijken op welke wijze beter dan tot nog toe op de feitelijke prijsontwikkeling over het huidige en het komende jaar kan worden inge speeld. De financiële toestand van de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 40