Hoofdfunctie 0. Algemeen bestuur Vergroten politieke betrokkenheid jongeren (f5.000,--) Promotie en P.R.-beleid (f200.000,--) Informatievoorziening en netwerk EEG/ netwerk middelgrote steden EIC (f 35.000,-) Hoofdfunctie 2. Verkeer, vervoer en waterstaat Aanstellen vier stadsdeelcoördinatoren (f 160.000,-) 78 Er wordt, na en in overleg met de scholen voor het voortgezet onderwijs, in samen werking met M50, een project "Wegwijs in de Gemeente" uitgevoerd, (advies 18 uit de startnotitie "Bestuurlijke Vernieuwing") Het streven naar een optimale relatie tussen samenleving, politiek en ambtelijke orga nisatie, is een belangrijk doel bij de bestuurlijke vernieuwing. Zorg voor de relatie met jongeren heeft daarbij prioriteit aangezien deze groep de toekomst van onze democratie moet waarborgen. Inzicht geven in het politieke besluitvormingsproces kan dan een goede start zijn voor het verbeteren van de relatie. Daarmee kan naar verwachting een brug geslagen worden naar het nut van verkiezingen. Bij de laatste verkiezingen was de opkomst van jonge stemgerechtigden lager dan het gemiddelde opkomstpercentage. Wij stellen daarom voor de jongerenorganisatie M50 te betrekken bij het project "Wegwijs op het Gemeentehuis", dat als doel heeft inzicht te verschaffen in politieke besluitvormingsprocessen. Na een voorbereiding op school gaan leerlingen, deskundig begeleid, gedurende een lange, intensieve werkdag op het gemeentehuis, de confrontatie aan met politici/bestuurders, ambtenaren en belangenorganisaties en dienen jongeren een project te kiezen dat valt binnen het voor de dag gekozen beleidsterrein. Voor dit door de jongeren zelf te kiezen project stelt de gemeente een beperkt bedrag (bijvoor beeld f 2500,—) beschikbaar. De gemeente zorgt er dan voor dat dit project gerealiseerd wordt. Het beleidsterrein dat wij daarvoor geschikt achten is 'bestrijding kleine crimina liteit". Enerzijds is dit in de samenleving een belangrijk thema, anderzijds sluit het beleidsterrein naadloos aan bij het in september 1992 gestarte opstelproject over dit onderwerp. Dit opstelproject wordt afgesloten met een symposium. Voor de kosten van het project "Wegwijs in de Gemeente" dient bij het budget verder rekening gehouden te worden met een vergoeding aan M50 en met de organisatiekosten. Onder verwijzing naar het vorenstaande stellen wij u voor uit de ruimte voor nieuw beleid f 5.000,- beschikbaar te stellen voor het bevorderen van de politieke betrokken heid bij jongeren. Met het vaststellen van het Raamplan van Aanpak Communicatie is een stap gezet in de richting van een krachtiger beeldvorming van Leeuwarden. Daarvoor is echter veel meer nodig. Wij zullen dan ook op korte termijn plannen opstellen waarin het beleid dienaangaande voor de (middel)lange termijn wordt zichtbaar gemaakt en wordt vastge legd hoe de promotie van de stad in concreto vorm dient te krijgen. Daarbij zullen ook plannen worden ontwikkeld met betrekking tot de congresfunctie in onze gemeente. Voor de uitvoering van de promotieactiviteiten zal een beroep op extra financiële mid delen moeten worden gedaan. Ook in het Raamplan hebben wij er al op geattendeerd dat voor de uitvoering van activiteiten in het kader van de stadspromotie een bedrag van rond f 250.000,— zal moeten worden uitgetrokken. Wellicht ten overvloede merken wij Nieuw beleid 79 nog op dat hierbij dan nog geen rekening is gehouden met de kosten van bepaalde afzonderlijk te plannen en te financieren manifestaties. Gelet op de beperkte financiële ruimte voor nieuw beleid stellen wij u voor met ingang van 1993 een bedrag van f 200.000,-- beschikbaar te stellen voor de promotie en public relations van Leeuwarden. Over enkele weken, te weten 1 januari 1993, zullen de binnengrenzen van de Europese Gemeenschappen wegvallen. Een historisch moment, dat verstrekkend zal blijken te zijn. Dat geldt zeker ook voor de lokale gemeenschappen. Vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal zullen het Europa van de Europese Gemeenschappen een ander aanzien geven. Om de mogelijkheden ten volle te kunnen benutten is het noodzakelijk te weten wat er op het Europese vlak gebeurt. Vroegtijdige kennis van veranderingen op onder andere het wetgevende vlak, snel kunnen inspelen op subsidiemogelijkheden, zijn aspecten van niet te onderschatten betekenis. Vandaar dat wij gehoord de commissie voor algemene zaken, hebben besloten om het gebruik maken van de diensten van een consultant en het uitbrengen van een nieuwsbulletin (Euroleeuw), te continueren. Het openstellen van de landsgrenzen betekent ook, dat de mogelijkheden op economisch en educatief terrein groter zullen worden. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd, dat Leeuwarden als enige gemeente in Nederland heeft kunnen toetreden tot het middelgro te steden-EIC-netwerk. Mede door middel van dit netwerk kan in goed samenspel met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen een aanzet worden gegeven tot een verbete ring van de positie van de stad Leeuwarden. Het dagelijks bestuur van dit netwerk heeft Leeuwarden verzocht om in het voorjaar van 1993 een internationaal seminar te organiseren. Het thema daarvoor zal nauw aansluiten bij de knooppuntstatus en bij hetgeen vanuit de AROL-Adviesraad naar voren is gebracht Om ook in financiële zin ruimte te kunnen creëren voor bovengenoemde zaken stellen wij u, in het kader van nieuw beleid, voor een bedrag van f 35.000,— beschikbaar te stel len. In het kader van bestuurlijke vernieuwing is veel gesproken over een verbetering van de communicatiekanalen tussen burgers en "de gemeente". Het afgelopen jaar zijn diverse nota's hierover opgesteld. In het Uitvoeringsprogramma Sociale Vernieuwing 1992/1992 is veel aandacht besteed aan de wijkcoördinatie rond leefbaarheid. Hierin is voorgesteld het begrip wijkcoördinatie op stadsdeel-niveau te introduceren. Het gaat hierbij met name om de vertaling van de strategische aspecten van de beleidsplanning Nieuw beleid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 42