Hoofdfunctie 4. Onderwijs
Hoofdfunctie 5. Cultuur en recreatie
80
naar concrete activiteiten/projecten op wijkniveau, opdat per wijk meer inzicht wordt
verkregen in de gevolgen van de ontwikkelingen die op de verschillende beleidsterrei
nen gaande zijn. Aangezien deze beleidsafstemming gestalte moet krijgen met en bin
nen het gemeentelijk apparaat ten opzichte van maatschappelijke instellingen en in rela
tie tot de bewonersorganisaties is gekozen voor aanstelling van 4 stadsdeelcoördinatoren
binnen de gemeentelijke organisatie. Deze aanstelling zal voorshands voor een periode
van 2 jaar gelden. De coördinator wijkaangelegenheden zal overigens deel gaan uitma
ken van deze formatie. In het Verdeelbesluit Sociale Vernieuwing 1992/1993 is voor het
eerste jaar van dit project f 270.000,-- beschikbaar gesteld. Wij stellen u voor uit de
ruimte voor nieuw beleid met ingang van 1993 een bedrag van f 160.000,- beschikbaar
te stellen voor de voortzetting van dit project. In 1994 zal ten laste van de beschikbare
ruimte voor nieuw beleid dit bedrag worden verhoogd tot f 320.000,-.
Internationale Schakelklas (f25.000,-)
Vanuit de Sociale Vemieuwings-gelden is aan de Internationale Schakelklas (voor
allochtone leerlingen) verbonden aan de gemeentelijke Wissesdwingermavo de moge
lijkheid gecreëerd om tot 31 december 1992 gedurende één dag per week een docent te
belasten met de ambulante begeleiding voor leerlingen die van de I.S.K. naar een school
voor het voortgezet onderwijs zijn gegaan. Dit komt zowel de leerling als de ontvangen
de school ten goede, terwijl het bovendien een evaluerende functie voor het leerplan en
adviesbeleid van de Wissesdwingermavo heeft
Onderbrenging van deze ambulante begeleiding binnen de reguliere formatie is onder
wijskundig bezien eigenlijk onontbeerlijk. Rijksmiddelen hiertoe zijn niet beschikbaar.
Tijdens het werkbezoek van Staatssecretaris Wallage van O. en W. op 11 februari 1992
aan de I.S.K. is een en ander nadrukkelijk onder zijn aandacht gebracht, maar het ligt
niet in de lijn der verwachtingen dat hierin zal worden voorzien. Omdat financiering van
de Sociale Vernieuwing op 31 december 1992 afloopt stellen wij u voor met ingang van
1993 f 25.000,- beschikbaar te stellen uit de ruimte voor nieuw beleid.
Verbetering Cambuurstadion (f 550.000,-)
In de jaren 1978 en 1979 is onder invloed van het rapport "Gezondmaking Betaald
Voetbal" een afbouw van alle overheidssubsidies aan betaald voetbalorganisaties (BVO)
aanbevolen, waarbij tegelijkertijd de gemeenten in eerste aanleg de verantwoordelijk
heid voor een adequate en veilige accommodatie op zich dienden te nemen.
Op grond van deze globale uitgangspunten zijn plannen ontwikkeld voor de volledige
renovatie van het Cambuurstadion. Het toen uitgewerkte plan (in fasen) vergde een
investering van totaal f 7 miljoen.
Nieuw beleid
81
In februari 1980 werd besloten uitvoering te geven aan de eerste twee fasen, waarvan
de kosten f 3,1 miljoen bedroegen. Uitgevoerd werden de bouw van een nieuwe over
dekte zittribune (oost) en een nieuwe overdekte staantribune (zuid).
Onder invloed van de ook toen reeds krappe gemeentelijke financiën moest op dat
moment worden afgezien van de uitvoering van de 3e en 4e fase te weten de bouw van
de noordtribune (f 1,2 miljoen) en de bouw van de hoofdtribune (f 2,7 miljoen). Wel
heeft in de afgelopen jaren nog een - overigens beperkte - renovatie en uitbreiding van
de ruimte onder de "oude" hoofdtribune plaatsgevonden (investering f 252.825,--).
Tevens zijn een aantal veiligheidsvoorzieningen getroffen op de noordtribune ten
behoeve van supporters van bezoekende BVO's (kosten f 165.285,—)
In de loop van 1988 werd de discussie rond de volledige afbouw van het stadion, dan
wel de realisatie van een volledig nieuw stadion op een andere lokatie, weer actueel
onder invloed van de ideeën rond de oprichting van één BVO in Friesland alsmede het
onderzoek van Haeser Vastgoed Management NV in opdracht van HBG en het
Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.
Onlangs is de discussie over de noodzaak om het Cambuurstadion verder af te bou
wen/renoveren weer actueel geworden onder invloed van de hiernavolgende ontwikke
lingen:
1. Uit een inspectie van de hoofdtribune is gebleken, dat deze niet geheel voldoet aan
de daaraan te stellen brandveiligheidseisen.
2. De noordtribune (onoverdekte staantribune) bevindt zich in een slechte bouwkundi
ge staat.
3. Het Ministerie van WVC heeft naar aanleiding van een inventariserend onderzoek
een rapport uitgebracht met "Aanbevelingen voor een veilig voetbalstadion".
4. De ontwikkelingen binnen de BVO Cambuur Leeuwarden en dan vooral de groei
van de Stichting Zakenclub Cambuur maken het noodzakelijk, dat de aan deze spon
sors te bieden faciliteiten voor en na de wedstrijden, alsmede voldoende en comfor
tabele zitplaatsen, moeten worden verbeterd en uitgebreid.
5. Cambuur Leeuwarden is gepromoveerd naar de PTT-Telecompetitie, hetgeen bete
kent, dat er in het stadion extra veiligheidsvoorzieningen moeten worden getroffen.
Met betrekking tot de hiervoor beschreven situatie merken wij het volgende op.
In het verleden is door de Gemeenteraad op beleidsmatige gronden (Rapport
Gezondmaking Betaald Voetbal, KNVB voorschriften met betrekking tot Veiligheid
Voetbalstadions) uitgesproken, dat een volledige renovatie van het stadion noodzakelijk
is. Op grond van met name financiële overwegingen is toen afgezien van de volledige
afbouw van het Cambuurstadion en moest worden volstaan met een "halve" renovatie.
Gesteld kan worden dat op grond van de huidige, maar vooral de binnen afzienbare
tijd te verwachten veiligheidseisen, hetgeen in het bijzonder van toepassing is op clubs
die uitkomen in de PTT-Telecompetitie, vrij forse investeringen nodig zijn om het
Cambuurstadion aan de te stellen veiligheidseisen te laten voldoen.
Nu tevens de volledige afbouw van het exploitatiesubsidie feitelijk heeft plaatsgevon
den en het bestuur van Cambuur-Leeuwarden ter compensatie daarvan een goed flore
rende zakenclub heeft opgebouwd, doet zich vanwege de noodzaak tot behoud c.q. uit
bouw van het commerciële draagvlak, eveneens de noodzaak voor de
publieksfaciliteiten te verbeteren.
Nieuw beleid