Hoofdfunctie 4. Onderwijs Hoofdfunctie 5. Cultuur en recreatie 80 naar concrete activiteiten/projecten op wijkniveau, opdat per wijk meer inzicht wordt verkregen in de gevolgen van de ontwikkelingen die op de verschillende beleidsterrei nen gaande zijn. Aangezien deze beleidsafstemming gestalte moet krijgen met en bin nen het gemeentelijk apparaat ten opzichte van maatschappelijke instellingen en in rela tie tot de bewonersorganisaties is gekozen voor aanstelling van 4 stadsdeelcoördinatoren binnen de gemeentelijke organisatie. Deze aanstelling zal voorshands voor een periode van 2 jaar gelden. De coördinator wijkaangelegenheden zal overigens deel gaan uitma ken van deze formatie. In het Verdeelbesluit Sociale Vernieuwing 1992/1993 is voor het eerste jaar van dit project f 270.000,-- beschikbaar gesteld. Wij stellen u voor uit de ruimte voor nieuw beleid met ingang van 1993 een bedrag van f 160.000,- beschikbaar te stellen voor de voortzetting van dit project. In 1994 zal ten laste van de beschikbare ruimte voor nieuw beleid dit bedrag worden verhoogd tot f 320.000,-. Internationale Schakelklas (f25.000,-) Vanuit de Sociale Vemieuwings-gelden is aan de Internationale Schakelklas (voor allochtone leerlingen) verbonden aan de gemeentelijke Wissesdwingermavo de moge lijkheid gecreëerd om tot 31 december 1992 gedurende één dag per week een docent te belasten met de ambulante begeleiding voor leerlingen die van de I.S.K. naar een school voor het voortgezet onderwijs zijn gegaan. Dit komt zowel de leerling als de ontvangen de school ten goede, terwijl het bovendien een evaluerende functie voor het leerplan en adviesbeleid van de Wissesdwingermavo heeft Onderbrenging van deze ambulante begeleiding binnen de reguliere formatie is onder wijskundig bezien eigenlijk onontbeerlijk. Rijksmiddelen hiertoe zijn niet beschikbaar. Tijdens het werkbezoek van Staatssecretaris Wallage van O. en W. op 11 februari 1992 aan de I.S.K. is een en ander nadrukkelijk onder zijn aandacht gebracht, maar het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat hierin zal worden voorzien. Omdat financiering van de Sociale Vernieuwing op 31 december 1992 afloopt stellen wij u voor met ingang van 1993 f 25.000,- beschikbaar te stellen uit de ruimte voor nieuw beleid. Verbetering Cambuurstadion (f 550.000,-) In de jaren 1978 en 1979 is onder invloed van het rapport "Gezondmaking Betaald Voetbal" een afbouw van alle overheidssubsidies aan betaald voetbalorganisaties (BVO) aanbevolen, waarbij tegelijkertijd de gemeenten in eerste aanleg de verantwoordelijk heid voor een adequate en veilige accommodatie op zich dienden te nemen. Op grond van deze globale uitgangspunten zijn plannen ontwikkeld voor de volledige renovatie van het Cambuurstadion. Het toen uitgewerkte plan (in fasen) vergde een investering van totaal f 7 miljoen. Nieuw beleid 81 In februari 1980 werd besloten uitvoering te geven aan de eerste twee fasen, waarvan de kosten f 3,1 miljoen bedroegen. Uitgevoerd werden de bouw van een nieuwe over dekte zittribune (oost) en een nieuwe overdekte staantribune (zuid). Onder invloed van de ook toen reeds krappe gemeentelijke financiën moest op dat moment worden afgezien van de uitvoering van de 3e en 4e fase te weten de bouw van de noordtribune (f 1,2 miljoen) en de bouw van de hoofdtribune (f 2,7 miljoen). Wel heeft in de afgelopen jaren nog een - overigens beperkte - renovatie en uitbreiding van de ruimte onder de "oude" hoofdtribune plaatsgevonden (investering f 252.825,--). Tevens zijn een aantal veiligheidsvoorzieningen getroffen op de noordtribune ten behoeve van supporters van bezoekende BVO's (kosten f 165.285,—) In de loop van 1988 werd de discussie rond de volledige afbouw van het stadion, dan wel de realisatie van een volledig nieuw stadion op een andere lokatie, weer actueel onder invloed van de ideeën rond de oprichting van één BVO in Friesland alsmede het onderzoek van Haeser Vastgoed Management NV in opdracht van HBG en het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. Onlangs is de discussie over de noodzaak om het Cambuurstadion verder af te bou wen/renoveren weer actueel geworden onder invloed van de hiernavolgende ontwikke lingen: 1. Uit een inspectie van de hoofdtribune is gebleken, dat deze niet geheel voldoet aan de daaraan te stellen brandveiligheidseisen. 2. De noordtribune (onoverdekte staantribune) bevindt zich in een slechte bouwkundi ge staat. 3. Het Ministerie van WVC heeft naar aanleiding van een inventariserend onderzoek een rapport uitgebracht met "Aanbevelingen voor een veilig voetbalstadion". 4. De ontwikkelingen binnen de BVO Cambuur Leeuwarden en dan vooral de groei van de Stichting Zakenclub Cambuur maken het noodzakelijk, dat de aan deze spon sors te bieden faciliteiten voor en na de wedstrijden, alsmede voldoende en comfor tabele zitplaatsen, moeten worden verbeterd en uitgebreid. 5. Cambuur Leeuwarden is gepromoveerd naar de PTT-Telecompetitie, hetgeen bete kent, dat er in het stadion extra veiligheidsvoorzieningen moeten worden getroffen. Met betrekking tot de hiervoor beschreven situatie merken wij het volgende op. In het verleden is door de Gemeenteraad op beleidsmatige gronden (Rapport Gezondmaking Betaald Voetbal, KNVB voorschriften met betrekking tot Veiligheid Voetbalstadions) uitgesproken, dat een volledige renovatie van het stadion noodzakelijk is. Op grond van met name financiële overwegingen is toen afgezien van de volledige afbouw van het Cambuurstadion en moest worden volstaan met een "halve" renovatie. Gesteld kan worden dat op grond van de huidige, maar vooral de binnen afzienbare tijd te verwachten veiligheidseisen, hetgeen in het bijzonder van toepassing is op clubs die uitkomen in de PTT-Telecompetitie, vrij forse investeringen nodig zijn om het Cambuurstadion aan de te stellen veiligheidseisen te laten voldoen. Nu tevens de volledige afbouw van het exploitatiesubsidie feitelijk heeft plaatsgevon den en het bestuur van Cambuur-Leeuwarden ter compensatie daarvan een goed flore rende zakenclub heeft opgebouwd, doet zich vanwege de noodzaak tot behoud c.q. uit bouw van het commerciële draagvlak, eveneens de noodzaak voor de publieksfaciliteiten te verbeteren. Nieuw beleid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 43