Hoofdfunctie 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk
Storting fonds sociale vernieuwing (f 500.000,-)
82
Als hierbij wordt overwogen welk belang vanuit de stadsgewestelijke optiek mag
worden gehecht aan het "binnen de poorten hebben" van een goed presterende betaald
voetbalorganisatie, waar gemiddeld 5000 tot 6000 bezoekers per wedstrijd op af komen,
dan dient naar onze mening voorshands de conclusie te worden getrokken, dat de verde
re (mogelijk gefaseerde) afbouw van het Cambuurstadion dient te worden nagestreefd.
Overeenkomstig hetgeen hier omtrent in het collegeprogramma staat vermeld, achten
wij betaald voetbal een belangrijke vorm van passieve recreatie en wordt grote waarde
gehecht aan het voortbestaan van Cambuur Leeuwarden, waarbij de gemeente primair
tot taak heeft zorg te dragen voor de accommodatie.
Op grond hiervan zijn wij van mening, dat het onafwendbaar is dat de gemeente
financiële medewerking zal dienen te verlenen bij noodzakelijk uit te voeren verbeterin
gen aan het stadion.
Op grond van een voorlopig schetsplan, waarbij is uitgegaan van een bezoekersaantal
van rond f 12.000,- brengt de bouw van twee volledige nieuwe tribunes c.a. een inves
tering mee van rond f 9.000.000,-, exclusief BTW.
De uitgaven voortvloeiende uit de bouw van een tweetal tribunes met de daarbij beho
rende was- en kleedruimte kunnen op rond f 5.000.000,-- worden berekend. De overige
geraamde investeringskosten hebben onder meer betrekking op de bouw van voorzie
ningen zoals een zakencentrum, bestuurskamer, spelershome en dergelijke en komen
derhalve voor rekening van de BVO Cambuur-Leeuwarden.
Rekening houdende met het vorenstaande en gelet op het feit dat wij een adequate en
veilige accommodatie voor de in onze stad gevestigde betaald voetbalorganisatie onont
beerlijk achten, stellen wij u voor om met ingang van 1993 rekening te houden met een
jaarlijkse last van f 550.000,-. (81/2 rente en 21/2 afschrijving van f 5.000.000,-).
Sinds 1 januari 1991 waarop de brede doeluitkering van kracht werd, is op lokaal
niveau ervaring opgedaan met het ontwikkelen van stimuleringsmaatregelen die zijn
gericht op achterstandsbestrijding via de sociale vernieuwing. Ook is langs deze weg
meer inzicht verkregen in de middelen die jaarlijks benodigd zijn voor het stimulerings
beleid in bovenbedoelde zin.
Vastgesteld moet worden dat het grote aantal maatregelen en projecten dat in gang is
gezet ertoe heeft geleid dat in sterke mate een beroep is gedaan op de beschikbare mid
delen. Daarnaast is het zo, dat sommige gehonoreerde projecten weliswaar incidenteel
van karakter zijn, maar een looptijd hebben van meer dan één jaar. Zo zijn er verplich
tingen waarmee in 1993 rekening moet worden gehouden wat betreft de bestedings
ruimte binnen het fonds.
Wil de lijn kunnen worden voortgezet, dat er ruimte is voor stimuleringsmaatregelen
in de drie cirkels van de sociale vernieuwing, die vrij besteedbaar is en van een redelijke
budgettaire omvang, dan dienen aanvullende middelen voor sociale vernieuwing
beschikbaar te worden gesteld.
Nieuw beleid
83
Het Fonds sociale vernieuwing dat is ingesteld biedt de mogelijkheid om projecten en
maatregelen financieel te ondersteunen.
Gedurende de convenantsperiode wordt de voeding van dit fonds naast de Brede
Doeluitkering sociale vernieuwing gevormd door het niet bestede deel van de afkoop
som van het Rijk voor bijzondere bijstand en voor bijzondere controle. Ten slotte wor
den voor zover bijdragen worden verkregen in het kader van de ABW-incentive deze in
het fonds gestort.
Naast een iets dalende rijksbijdrage heeft vooral de intensivering van het beleid in het
kader van de bijzondere bijstand tot gevolg dat een groter beroep gedaan wordt op deze
middelen. De niet bestede ruimte die daarmee vrijvalt voor storting in het Fonds sociale
vernieuwing neemt navenant af (van ongeveer f 600.000,— naar f 400.000,—). Ook zal
in 1993 geen sprake meer zijn van overschotten uit vorige dienstjaren op de bijzondere
bijstand, welke kunnen worden ingezet voor sociale vernieuwing.
Bovendien is in de programmering voor 1993 geen rekening meer gehouden met een
bijdrage in het kader van de investeringsimpuls.
Een vooruitberekeing van de ruimte die in 1993 aanwezig zal zijn in het fonds geeft
aan, dat we bij ongewijzigd beleid te maken krijgen met een tekort van rond
f 160.000,-. Ongewijzigd beleid wil in dit geval zeggen, dat de geoormerkte budgetten
in de brede doeluitkering in dezelfde omvang (moeten) worden toegekend en dat voorts
de in 1993 doorlopende incidentele projecten waarvoor eerder verplichtingen zijn aan
gegaan worden gecontineerd. Daarnaast zijn in de verplichtingen voor 1993 de gemeen
telijke plankosten opgenomen die nodig zijn om de ambtelijke ondersteuning (project
management) van de sociale vernieuwing te continueren.
Het is naar ons oordeel dan ook noodzakelijk om het komend jaar een storting in het
fonds te laten plaatsvinden ten einde de ruimte te creëren die het mogelijk maakt om
ook in 1993 - zij het op een lager niveau dan voorgaande jaren - vernieuwende activitei
ten financieel mogelijk te maken. Wij stellen u voor een bedrag van f 500.000,--
beschikbaar te stellen voor storting in het fonds; onder aftrek van het budget dat nodig is
om doorlopende verplichtingen te honoreren ontstaat daarmee een vrij te besteden saldo
in het fonds van afgerond 340.000,--.
Om deze storting mogelijk te maken behoeft in 1993 geen beroep te worden gedaan
op de voor nieuw beleid vrijgemaakte financiële middelen. Deze storting kan namelijk
worden gedekt door een meevaller op rijksmiddelen die worden verkregen ten behoeve
van de banenpool daarvoor in te zetten. De wijze waarop het Rijk de startgelden ten
behoeve van de banenpool die opgenomen zijn in de brede doeluitkering afrekent,
brengt met zich mee dat over 1992 naar verwachting meer startgelden worden ontvan
gen dan doorbetaald moeten worden aan de Stichting Werkwijzer. Dit wordt veroorzaakt
doordat de afrekening gedurende de convenantsperiode plaatsvindt op basis van het aan
tal in dienst zijnde arbeidscontractanten en niet op basis van het werkelijk aantal
gewerkte maanden door banenpoolers. Dit levert in 1992 een voordeel op van rond
f 500.000,— die langs deze weg opnieuw voor sociale vernieuwing wordt ingezet. Met
ingang van 1994 wordt rekening gehouden met een structurele storting van f 500.000,--
in het Fonds sociale vernieuwing
Nieuw beleid