Hoofdfunctie 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk Storting fonds sociale vernieuwing (f 500.000,-) 82 Als hierbij wordt overwogen welk belang vanuit de stadsgewestelijke optiek mag worden gehecht aan het "binnen de poorten hebben" van een goed presterende betaald voetbalorganisatie, waar gemiddeld 5000 tot 6000 bezoekers per wedstrijd op af komen, dan dient naar onze mening voorshands de conclusie te worden getrokken, dat de verde re (mogelijk gefaseerde) afbouw van het Cambuurstadion dient te worden nagestreefd. Overeenkomstig hetgeen hier omtrent in het collegeprogramma staat vermeld, achten wij betaald voetbal een belangrijke vorm van passieve recreatie en wordt grote waarde gehecht aan het voortbestaan van Cambuur Leeuwarden, waarbij de gemeente primair tot taak heeft zorg te dragen voor de accommodatie. Op grond hiervan zijn wij van mening, dat het onafwendbaar is dat de gemeente financiële medewerking zal dienen te verlenen bij noodzakelijk uit te voeren verbeterin gen aan het stadion. Op grond van een voorlopig schetsplan, waarbij is uitgegaan van een bezoekersaantal van rond f 12.000,- brengt de bouw van twee volledige nieuwe tribunes c.a. een inves tering mee van rond f 9.000.000,-, exclusief BTW. De uitgaven voortvloeiende uit de bouw van een tweetal tribunes met de daarbij beho rende was- en kleedruimte kunnen op rond f 5.000.000,-- worden berekend. De overige geraamde investeringskosten hebben onder meer betrekking op de bouw van voorzie ningen zoals een zakencentrum, bestuurskamer, spelershome en dergelijke en komen derhalve voor rekening van de BVO Cambuur-Leeuwarden. Rekening houdende met het vorenstaande en gelet op het feit dat wij een adequate en veilige accommodatie voor de in onze stad gevestigde betaald voetbalorganisatie onont beerlijk achten, stellen wij u voor om met ingang van 1993 rekening te houden met een jaarlijkse last van f 550.000,-. (81/2 rente en 21/2 afschrijving van f 5.000.000,-). Sinds 1 januari 1991 waarop de brede doeluitkering van kracht werd, is op lokaal niveau ervaring opgedaan met het ontwikkelen van stimuleringsmaatregelen die zijn gericht op achterstandsbestrijding via de sociale vernieuwing. Ook is langs deze weg meer inzicht verkregen in de middelen die jaarlijks benodigd zijn voor het stimulerings beleid in bovenbedoelde zin. Vastgesteld moet worden dat het grote aantal maatregelen en projecten dat in gang is gezet ertoe heeft geleid dat in sterke mate een beroep is gedaan op de beschikbare mid delen. Daarnaast is het zo, dat sommige gehonoreerde projecten weliswaar incidenteel van karakter zijn, maar een looptijd hebben van meer dan één jaar. Zo zijn er verplich tingen waarmee in 1993 rekening moet worden gehouden wat betreft de bestedings ruimte binnen het fonds. Wil de lijn kunnen worden voortgezet, dat er ruimte is voor stimuleringsmaatregelen in de drie cirkels van de sociale vernieuwing, die vrij besteedbaar is en van een redelijke budgettaire omvang, dan dienen aanvullende middelen voor sociale vernieuwing beschikbaar te worden gesteld. Nieuw beleid 83 Het Fonds sociale vernieuwing dat is ingesteld biedt de mogelijkheid om projecten en maatregelen financieel te ondersteunen. Gedurende de convenantsperiode wordt de voeding van dit fonds naast de Brede Doeluitkering sociale vernieuwing gevormd door het niet bestede deel van de afkoop som van het Rijk voor bijzondere bijstand en voor bijzondere controle. Ten slotte wor den voor zover bijdragen worden verkregen in het kader van de ABW-incentive deze in het fonds gestort. Naast een iets dalende rijksbijdrage heeft vooral de intensivering van het beleid in het kader van de bijzondere bijstand tot gevolg dat een groter beroep gedaan wordt op deze middelen. De niet bestede ruimte die daarmee vrijvalt voor storting in het Fonds sociale vernieuwing neemt navenant af (van ongeveer f 600.000,— naar f 400.000,—). Ook zal in 1993 geen sprake meer zijn van overschotten uit vorige dienstjaren op de bijzondere bijstand, welke kunnen worden ingezet voor sociale vernieuwing. Bovendien is in de programmering voor 1993 geen rekening meer gehouden met een bijdrage in het kader van de investeringsimpuls. Een vooruitberekeing van de ruimte die in 1993 aanwezig zal zijn in het fonds geeft aan, dat we bij ongewijzigd beleid te maken krijgen met een tekort van rond f 160.000,-. Ongewijzigd beleid wil in dit geval zeggen, dat de geoormerkte budgetten in de brede doeluitkering in dezelfde omvang (moeten) worden toegekend en dat voorts de in 1993 doorlopende incidentele projecten waarvoor eerder verplichtingen zijn aan gegaan worden gecontineerd. Daarnaast zijn in de verplichtingen voor 1993 de gemeen telijke plankosten opgenomen die nodig zijn om de ambtelijke ondersteuning (project management) van de sociale vernieuwing te continueren. Het is naar ons oordeel dan ook noodzakelijk om het komend jaar een storting in het fonds te laten plaatsvinden ten einde de ruimte te creëren die het mogelijk maakt om ook in 1993 - zij het op een lager niveau dan voorgaande jaren - vernieuwende activitei ten financieel mogelijk te maken. Wij stellen u voor een bedrag van f 500.000,-- beschikbaar te stellen voor storting in het fonds; onder aftrek van het budget dat nodig is om doorlopende verplichtingen te honoreren ontstaat daarmee een vrij te besteden saldo in het fonds van afgerond 340.000,--. Om deze storting mogelijk te maken behoeft in 1993 geen beroep te worden gedaan op de voor nieuw beleid vrijgemaakte financiële middelen. Deze storting kan namelijk worden gedekt door een meevaller op rijksmiddelen die worden verkregen ten behoeve van de banenpool daarvoor in te zetten. De wijze waarop het Rijk de startgelden ten behoeve van de banenpool die opgenomen zijn in de brede doeluitkering afrekent, brengt met zich mee dat over 1992 naar verwachting meer startgelden worden ontvan gen dan doorbetaald moeten worden aan de Stichting Werkwijzer. Dit wordt veroorzaakt doordat de afrekening gedurende de convenantsperiode plaatsvindt op basis van het aan tal in dienst zijnde arbeidscontractanten en niet op basis van het werkelijk aantal gewerkte maanden door banenpoolers. Dit levert in 1992 een voordeel op van rond f 500.000,— die langs deze weg opnieuw voor sociale vernieuwing wordt ingezet. Met ingang van 1994 wordt rekening gehouden met een structurele storting van f 500.000,-- in het Fonds sociale vernieuwing Nieuw beleid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 44