6
37. Het afstoten van de lokalen van het algemeen voortgezet onderwijs is opnieuw een jaar opge
schoven in afwachting van de vorming van brede scholengemeenschappen. Daarnaast kan ook
de nieuwe rijksvergoedingssystematiek nog van invloed zijn.
38. De panden Eewal van het voormalig conservatorium staan reeds geruime tijd leeg. Op verhuur
of verkoop is momenteel geen zicht. Voorlopig is voor 1993 dan ook geen inkomst geraamd,
hetgeen voor 1993 een huurderving betekent van f 176.000,—.
39. Het gebruik van sportaccommodaties is blijkens de thans ter beschikking staande gegevens fors
teruggelopen. Rekening moet worden gehouden met een lagere opbrengst van ca. f 100.000,-.
41. Ingaande 1993 komen voor diverse instellingen de rijksvergoedingen ISP te vervallen. In totaal
betreft dit een bedrag van f 515.000,-. Wij zijn van mening dat deze korting niet rechtstreeks
moet worden doorberekend aan de betrokken instellingen, maar als algemene tegenvaller moet
worden betrokken bij de herwaarderingstaakstelling. Een beschikbaar gestelde afkoopsom is
gereserveerd voor uitgaven in het kader van het nog op te stellen sociaal plan welzijn.
42. De herwaarderingstaakstelling Jeugdgezondheidszorg betrof in totaal f 200.000,-. In verband
met de rijksombuigingen op het gebied van de gezondheidszorg, de ISP-korting van
f 550.000,-- op de regio en de totstandkoming van de Wet collectieve preventie, waarbij de
gemeenten taken worden opgelegd, die thans nog niet worden uitgevoerd, is niet te verwachten
dat de herwaarderingstaakstelling kan worden gerealiseerd.
Dienst Economische en Sociale Zaken
45. In 1992 is een fusie tot stand gekomen tussen de Frigem en de EGD. Hierbij zijn de aandelen
NV-Frigem afgestempeld van nominaal f 1.000 naar nominaal f 500. De aandeelhouders heb
ben een afkoopsom voor 50% van de winstuitkering ontvangen en een garantie voor een winst
uitkering gedurende 10 jaar voor de overige 50%.
Per 1995 geven de uitkering garantiewinst, rente over de afkoopsom en de verhoging van de
kas-geldrente door eerdere valutering een verslechtering weer van f 363.000,- ten opzichte van
de winstuitkering uit het Beleidsplan 1992-1995. Deze wordt veroorzaakt door afname van de
winst (f 625.000,--); verhoging interne winstreservering NV-Frigem van 4 naar 8%
(f 135.000,-) en inkoop van aandelen door de EGD (batig effect f 397.000,-).
51. De gemeentelijke bijdrage in de kosten van bijzondere bijstand wordt gefixeerd op
f 110.000,—, zijnde het gemeentelijk aandeel vóór de intensivering van bijzondere bijstand.
Dienst Brandweer
56. In het kader van de Herwaardering 1989-1993 worden routine-investeringen incidenteel een
jaar later uitgegeven. Er was niet voor het volle bedrag rekening gehouden met deze onderuit
putting. Dit betekent derhalve een bate in 1993 van f 129.000,- en een last in 1994 van
f 120.000,-.
Dienst Sociale Werkvoorziening
59. Het aantal personeelsleden WSW is gedaald van 438 (begroting 1992) tot 424 (begroting
1993). Als gevolg hiervan dalen de personeelslasten. De periodieken zijn echter hoger dan
geraamd. Na 1993 vindt weer enige uitbreiding van het personeel plaats.
Bijlage B
7
60. Bij de bepaling van de loonkosten WSW wordt uitgegaan van een gemiddelde loonsom over
voorgaande jaren. Bij de bepaling van de loonkomsten voor de begroting 1992 is abusievelijk
uitgegaan van een te hoog aantal personeelsleden 1990, waardoor de gemiddelde loonsom per
werknemer te laag is berekend. Ook is de overhevelingstoeslag over het ziekengeld niet juist in
de loonsom verwerkt. Deze vergissingen maken het noodzakelijk de raming voor 1992 met
f 500.000,-- aan te passen.
61. De verlaging van het percentage ziekteverzuim WSW leidt tot een lagere bijdrage van het
GAK. Door de daling van het ziekteverzuim stijgt het aantal aanwezige arbeiders voor de
dienst. Aangezien de produktiviteit van deze werknemers vaak zeer beperkt is, zal via de
opbrengst de daling van het ziekengeld niet kunnen worden goedgemaakt. Als gevolg hiervan
ontstaat voor de dienst een nadeel van f 523.000,-.
65. In verband met een door te voeren afslanking van de dienst wordt een besparing geraamd van
f 105.000,-.
69,70.Het rijksbudget wordt landelijk bepaald door het beschikbaar budget te delen door het
aantal WSW-werknemers. Op deze breuk worden een aantal correctiefactoren toegepast. Door
stijging van het landelijk aantal WSW-werknemers daalt het bedrag per WSW-werknemer. Ook
de correctiefactoren (voor leeftijd, handicap e.d.) vallen nadeliger uit. Daarnaast wordt het
rijksbudget nog gekort als gevolg van de maatregelen in het kader van de tussenbalans.
71. Er is sprake van een sterke stijging van de opbrengsten. Naast de stijging van de opbrengsten
als gevolg van de Herwaardering 1992-1995 van f 300.000,-, verbeteren de opbrengsten met
f 958.000,-. Daar staan echter kosten tegenover om deze opbrengsten mogelijk te maken. Toch
is er per saldo sprake van een verbetering van ca. f 7 ton bovenop de opgelegde herwaardering
van f 3 ton. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een aanzienlijk hoger uurtarief.
Ook het aantal produktieve uren is licht gestegen.
73. Door een hoger nadelig saldo is ook de geraamde bijdrage van andere gemeenten gestegen.
74. In de begroting 1993 van de Dienst Sociale Werkvoorziening is uitgegaan van een nadelig
saldo van f 1,3 miljoen. Voor de jaren 1993 t/m 1995 wordt het effect van de herstructurering
geraamd op f 300.000,-- per jaar (in totaal f 900.000,-). In verband met het daardoor ontstane
lager nadelig saldo wordt de bijdrage van andere gemeenten ook lager.
Netto effect ingaande 1995: f 693.000,--.
Concern-beheershegroting
77. Door na-ijling van de compensatie voor loon- en prijsstijgingen ontstaat een structurele onder
compensatie welke door ons voorlopig wordt geraamd op f 300.000,-.
78.
Nieuwe uitgangspunten m.b.t
inwoners en woningen
Afronding en doorwerking
van diverse maatregelen
Kortingen
Diversen
Wijzigingen verfijning sociale structuur:
a. in begroting 1993 DESZ
b. meer uitkeringen WAO
1992/1993
1994
1995
326
-70
38
403
-987
21
-130
642
33
30
-275
110
Bijlage B